Vizuální vnímání femininity a maskulinity u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Vizuální vnímání femininity a maskulinity u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual perception of femininity and masculinity in preschool children |
Klíčová slova: | femininita, maskulinita, rigidita, flexibilita, genderový vývoj, genderová schémata, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | femininity, masculinity, rigidity, flexibility, gender development, gender schemas, preschool children |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.01.2016 |
Datum zadání: | 01.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 02.06.2017 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Mayerová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá vnímáním vizuální hranice mezi feminitou a maskulinitou u dětí předškolního věku. V teoretické části budou systematicky představeny poznatky o genderovém vývoji a o percepci genderu. Praktická část předloží kvalitativní výzkum, který zjišťuje, jaká je hranice pro určení feminity a maskulinity u dětí předškolního věku. Pro zjištění požadovaných skutečností bude použita technika předkládání kreslených obrázků žen a mužů dětem v mateřské škole a následných rozhovorů. |
Seznam odborné literatury |
BEM, S. L. Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. 1981.
BEM, S. L. Genital knowledge and gender constancy in preschool children. 1989 HOFSTEDE, G. Masculinity and femininity: The taboo dimention of national cultures. 1998. JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Grada, 2008. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání, Grada, 2006. MARTIN, C. L. New Directions for Investigating Children′ s Gender Knowledge. 1993 MEAD, M. Male and female: The Classic Study of the Sexes. 1949. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá vnímáním mezi femininitou a maskulinitou u dětí předškolního věku. V teoretické části jsou systematicky představeny poznatky o genderovém vývoji a percepci genderu. Praktická část předkládá kvalitativní výzkum, který zkoumá, jak děti vnímají femininitu a maskulinitu v průběhu celého předškolního věku. Pro zjištění této skutečnosti byla použita technika předkládání papírových vystřihovánek a následných rozhovorů s dětmi v mateřské škole. Výsledky ukázaly, že se s přibývajícím věkem v rámci předškolního věku čím dál tím více u dětí vyskytují rigidní představy o femininitě a maskulinitě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the perception of femininity and masculinity in preschool children. In the theoretical part are systematically presented findings of gender develop-ment and gender perception. Practical part presents qualitative research that explores how children perceive femininity and masculinity throughout the preschool age. To determine this I used the technique of presenting paper cutouts and subsequent interviews with chil-dren in kindergarten. The results demonstrate that preschool children with increasing age prefer rigid ideas of femininity and masculinity more and more. |