Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů
Název práce v češtině: | Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contemporary magazines for pre-school children from family point of view |
Klíčová slova: | dítě předškolního věku, rodina, kniha, dětský časopis, mateřská škola, čtenářská pregramotnost |
Klíčová slova anglicky: | preschool children, family, book, children's magazine, kindergarten, reading pre-literacy |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.12.2015 |
Datum zadání: | 21.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Lucie Zimová |
Zásady pro vypracování |
Teoretickou část autorka věnuje charakteristikám dětí předškolního věku, teorii čtenářské pregramotnosti a roli rodiny při vývoji dětí a rozvoji čtenářské pregramotnosti.
V empirické části provede analýzu současné časopisecké produkce pro děti předškolního věku. Poté bude následovat vlastní výzkum (smíšený design) – v kvantitativní části využije jako výzkumný nástroj dotazník (anketu) pro rodiče, v kvalitativní části provede případové studie s využitím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s vybranými rodiči. Autorka si klade tyto výzkumné otázky: • Jaký je obsah současné časopisecké produkce pro děti předškolního věku (typy úkolů, role ilustrace, kvalita textů, zastoupení reklamy a další)? • Podle čeho vybírají časopisy pro děti rodiče? • Jaké faktory tento výběr ovlivňují? • Jakou roli hraje cena a kvalita časopisu? • Jakou roli v tomto rozhodování mají samotné děti? |
Seznam odborné literatury |
Monografie
Brierley, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál. Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha. Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. Lepilová, K. (2004). Text, obraz, zvuk: („Vyprávějte si s námi!“). Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta. Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada. Průcha, J. a Koťátková, S. (2013). Předškolní pedagogika. Praha: Portál. Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host. Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Trávníček, J. (2008). Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize Brno: Host. (případně další knihy – Čtenáři a internauti z roku 2010 a Překnížkování z roku 2013) Články Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK. KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, n. 4, p. 488–509, nov. 2014. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509 Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19. Lepilová, K. (1994). Čtenářem se dítě stává ...? (K výzkumu tzv. předčtenářství). In Čtenář, Roč. 46, č. 4, s. 114-117. Matějček, Z. (2000). Malí čtenáři. In Informatorium 3-8, Roč. 7, č. 8, s.5. Tuháčková, N. (2010). Jak čteme dětem. In Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 23-25. Wildová, R. (2011). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. In Pedagogika, Roč. 52, č. 1-2, s. 10-21. Internetové zdroje: Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka Gramotnosti ve vzdělávání. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii.pdf) Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot Informace o metodách vhodných pro rozvoj kritického čtení a myšlení, viz články dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php Celé Česko čte dětem – zprávy o výzkumu doc. Šmelové: celeceskoctedetem.cz/files/615/vyzkum_2011_2012_Doc_Smelova.pdf; kpv.upol.cz/.../Zaverecna-zprava-projektu-Cele-Cesko-cte-detem.pdf Současné časopisy, které uvádí jako cílovou skupinu děti předškolního věku, zejména potom: Báječná školka Barbie Bořek Stavitel Dráček Méďa Pusík Pastelka Předškolák Raketa Sluníčko Princezna |