Výtvarná výchova všemi smysly
Název práce v češtině: | Výtvarná výchova všemi smysly |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Art by all senses |
Klíčová slova: | tvorba jako sebepoznání, rozvoj smyslové citlivosti, zážitek, upřímnost a pravdivost, soudobé umění, didaktické úkoly |
Klíčová slova anglicky: | creation as a self-teching, the development of sensory sensitivity, sincerity and truthfulness, contemporary art, didaktic tasks in Art |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 14.12.2015 |
Datum zadání: | 14.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2018 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Student v teoretické části práce objasní pojmy „pedagogický konstruktivismus, osobnostní přístup ve výuce výtvarné výchovy, tvorba jako sebepoznávání, smyslová a rozumová výchova“, otevře otázku přínosu ručního zpracování tvorby pro současné žáky v době digitálních technologií. Navrhne řadu deseti výtvarných úloh pro žáky ZŠ, jejichž charakteristickými znaky bude jednoduchost, prostota, imaginace, která vychází z reálných podnětů, příroda a každodenní realita jako zdroj inspirace. Mezi východiska těchto úkolů zahrne rovněž soudobé umění. Úkoly realizuje a ověří na základě kvalitativního výzkumu jejich možný přínos pro soudobé žáky ve smyslu rozvoje smyslové citlivosti. V rámci vlastní tvorby zorganizuje akci inspirovanou land-artem. |
Seznam odborné literatury |
Anderle,M. Whiteheadova filosofie přírody. Praha: Pavel Mervart, 2010. 456 s. ISBN: 978-80-87378-22-9.
Bábyrádová, H. Výtvarná dílna. Praha: Triron, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4. Čapek, J. Nejskromnější umění. Praha: Dauphin, 1997. 96 s. ISBN 80-86019-46-2. Hazuková, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Tvořivost a výtvarná výchova. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 109 s. ISBN 978-80-7290-434-1. Kandinskij, V. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha: Triáda, 1996. Pohnerová, M. Duchovní a smyslová výchova (1.díl). 1. vyd. Polička: Fantisk, 1992. ISBN 80-901438-2-2. Prette, M.C., Capaldo, A. Tvorivosť, tvar, farba. Bratislava: Mladé letá, 1982, 317 s. Roeselová, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. 218 s. ISBN 80-9002267-3-6. Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchov. Praha: Sarah, 1996. 242 s. ISBN 80-902267-1-X. Roeselová, V. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní a umělecké školy. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. 200 s. ISBN 80-7290-129-X. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky, 1 díl. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8. Slavíková, V. a kol. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 221 s. ISBN 978-80-7290-341-2. Slavíková V., Slavík, J., Hazuková, H. Výtvarné čarování : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1. Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7315-228-4. Uždil, J. Čáry, klikyháky, páňáci a auta - výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 5. vydání, 2002. 128. s. ISBN 80-7178-599-7. Internetové zdroje: Brdička, B. Vliv technologií na děti prudce roste./online/6.12.2015/ http:// spomocnik. rvp.cz/ clanek/ 11103/VLIV-TECHNOLOGII-NA-DETI-PRUDCE-ROSTE.html Kitzbergerová, L. Didaktika Výtvarné výchovy. /online/12.12.2015http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-didaktika_vytvarne_vychovy.pdf Kritickémyšlení.cz Artfiletika – reflektivní pojetí výchovy uměním. /online/6.12.2015/ http:// www. kritickemysleni.cz/klisty.php?co=28/!artfiletikaý Mikesková, Š. Pomotvorná proces, pedagogický konstruktivismus. /online/12.12.2015. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/OUC/15665/POJMOTVORNY-PROCES-PEDAGOGICKY-KONSTRUKTIVISMUS.html/ NUV. RVP ZV. /online/ 12.12.2015. http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf Vančát, J. Obrazy nás pozorují. /Video online./12.12.2015/ https://vimeo.com/30170449 Vančát, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2008. 31s. Vančát, J. Tvořivost a obraznost ve Školním vzdělávacím programu. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2008. 43s. Vančát, J. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. 38s. |