Kresba v tradici a současnosti
Název práce v češtině: | Kresba v tradici a současnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Drawing in tradition and contemporary drawing |
Klíčová slova: | kresba, tradice, ideál, historie, umění, dějiny umění, malíři, kreslíři, vlastní tvorba, figura, portrét, tendence, tendenčnost, ideál krásy, současné umění, kánon. |
Klíčová slova anglicky: | drawing, tradition, ideal, history, art history, artists, figure, portrait,trend,tendentiousness, ideal of beauty, contemporary art, principles. |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 14.12.2015 |
Datum zadání: | 10.12.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 10:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Viktor Čech |
Konzultanti: | doc. ak. mal. Jiří Kornatovský |
Zásady pro vypracování |
Vytvořte bakalářkou práci, ve které zkoumejte výtvarné kresebné vyjádření vybraných umělců s motivem portrétu či figury jako odrazu určitých dobových tendencí a tendenčností. Postihněte rozpor ve vyjádření u některých autorů mezi prací vytvořenou na zakázku a vytvořenou za jiných okolností. Dotkněte se pojmu líbivost, ideálu krásy ve vztahu k odklonu od hledání pravdivého výrazu.
Věnujte se také výtvarnému vyjádření pomocí kresby v současném umění, identifikujte a demonstrujte určité přístupy vzhledem k idei, kterou je kresba nositelem a médiem. Bakalářkou prací také prolněte vlastní pedagogickou vizí, představte, jak toto téma lze v praxi potenciálně realizovat. Zadané téma zpracujte tedy teoreticky i výtvarně. Ve výtvarné části se soustřeďte vlastním tvůrčím přístupem na médium kresby, která může být třeba zviditelněním procesu hledání určité formy ve vztahu s jistým konceptem. Výslednou forma výtvarné práce vyplyne z konzultací s vedoucím práce a konzultanty. |
Seznam odborné literatury |
Huyghe, R.(ed.): UMĚNÍ RENESANCE A BAROKA. Praha 1969. ISBN 80-207-0206-7
Gombrich, E.: PŘÍBĚH UMĚNÍ. Praha 2000. ISBN 80-204-0685-9 Staněk Linc., TECHNIKA FIGURÁLNÍ KRESBY., Idea servis 2002, ISBN 978-80-8597-040-1 Gerlings, Ch., 100 NEJVĚTŠÍCH MALÍŘŮ, CESTA OD FRA ANGELICA K ANDYMU WARHOLOVI., Originální vydání, 100 Great Artists a visual journey from Fra Angelico to Andy Warhol., Copyring © 2006 ISBN 978-80-87087-47-3 © PhDr. Bohumír Mráz, DĚJINY VÝTVARNÉ KULTURY I. II. III. IV., dědicové, 2002., Illustration © Václav Rytina, dědicové, 2009., odborná spolupráce Mgr. Marie Černá., Idea servis, ISBN 978-80-85970-65-4 UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. V Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 stran. ISBN 978-80-7414-663-3. CHARBONNIER, Georges a Claude LÉVI-STRAUSS. Hovory s Lévi-Straussem: o antropologii, strukturalismu, moderním umění a budoucnosti malířství. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2014, 132 stran. ISBN 978-80-7485-040-0. BARTKOVÁ, Alena, Barbora JOHANSSON PIVOŇKOVÁ a Zdenka ŠVADLENKOVÁ. Umělec, vila a bazén: význam a efektivita uměleckého vzdělání v současném českém výtvarném umění. Vydání první. Praha: Page- Five, c2014, 473 stran. ISBN 978-80-260-5843-4. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se jmenuje „Kresba v tradici a současnosti“. Teoretická část je postavena na dějinách výtvarné kultury, jaký měla kresba význam v historii a dnes. V praktické části je reflexe dotazníku, který jsem použila, abych se dozvěděla něco
o současném pohledu na kresbu u studentů uměleckých i neuměleckých škol. Výtvarná část je pak postavená na mé vlastní tvorbě, co pro mě kresba znamená atd. V neposlední řadě jsem vypracovala didaktický plán, který obsahuje kresbu detailů lidské tváře, kresbu autoportrétu a didaktickou hru „Stavebnici“. Na závěr jsem nastínila vlastní pedagogickou vizi. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work is called Draw in tradition and present. ” The theoretical part is built on history, art, drawing what was in history and today. In reflection of the questionnaire, which I used to learn about current nazíraní the drawing in of neuměleckých students and schools. Artwork is based on my own, what painting means, etc. Last but not least, I develop didactic plan, which contains the details of human faces, drawing a self-portrait and a game of " didaktickou Stavebnici ’. Finally, I outlined my teaching vision. |