Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Název práce v češtině: Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Název v anglickém jazyce: Artistic creation as the possibility of intercultural understanding
Klíčová slova: interkulturní vzdělávání, vzájemné porozumění, výtvarná tvorba jako sociální interakce, majorita a minorita, kvalitativní výzkum.
Klíčová slova anglicky: intercultural education, mutual understanding, the creation of art as social interaction, the majority and minority, qualitative research.
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.12.2015
Datum zadání: 14.12.2015
Datum a čas obhajoby: 21.05.2019 12:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat problematikou, jakým způsobem lze zprostředkovat v rámci výtvarné výchovy kulturní tradici a kulturní specifika žáků české a jiné národnosti. Na českých školách se v současné době totiž setkávají v jedné třídě Češi, Romové, dále pak Vietnamci a Rusové. Jak lze s pomocí výtvarné výchovy přispět k vzájemnému porozumění mezi těmito skupinami žáků?

V teoretické části bude charakterizována tematika interkulturního vzdělávání a transkulturního vzdělávání oproti v RVP uplatňovanému průřezovému tématu multikulturního vzdělávání. Dále studentka objasní pojmy „kultura, menšina, globalizace, vzájemné porozumění".

V části empirické navrhne a realizuje řadu výtvarných úkolů se zaměřením na vzájemnost, interkulturalitu s respektem k odlišnému kulturnímu zázemí zúčastněných žáků. Na základě výzkumného šetření na 3 ZŠ ověří možnost naplňování vytyčených vzdělávacích cílů, stejně jako analyzuje ve vztahu k interkulturní tematice ŠVP daných škol.

Na závěr studentka vstoupí do role kurátora a zorganizuje z žákovských výstupů výstavu, ke které navrhne a sama realizuje také katalog žákovských prací na téma interkulturalita.
Seznam odborné literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. s. 302. ISBN: 80-85866-15-3.

HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007. s. 174. ISBN: 978-80-7367-327-7.

JAKOUBEK, Marek, Romové - konec (ne)jednoho mýtu, Socioklub, Praha 2004 , vyd.1., ISBN 8086140-21-0.

JANIŠ, K.; SVATOŠ, T. (ed.) Rodina a otázky s ní související. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. s. 102. ISBN: 80-7041-842-7.

JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova. Předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

KOŠŤÁLOVÁ, H. ed. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: o.s. Kritické myšlení, 2005.

LIEBMANN, Marian, Skupinová arteterapie, Portál, 2010. ISBN 978-80-7365-729-9.

PELIKÁN, Jiří, Základy empirického výzkumu pedagogických jevů / Jiří Pelikán Praha : Karolinum, 2011.

PRÚCHA , J., Interkulturní komunikace, Grada 2006.

PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.

ŠIŠKOVÁ, Tatjana, Menšiny a migranti v České republice Praha : Portál, 2001 ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008.


Předběžná náplň práce
Diplomová práce je věnována tématu multikulturní výchovy a interkulturnímu
vzdělávání a jejich integrací do předmětu výtvarná výchova. Těžiště práce leží v didaktické
části, která obsahuje tematickou řadu výtvarných úkolů. Na základě rozhovorů s učiteli
výtvarné výchovy a jedním členem spolku jsou vytvořeny a následně v daných zařízeních
realizovány didakticky zpracované výtvarné úkoly s interkulturními obsahy. Po ukončení
hodin následuje zpětná komunikace s učiteli, zda proběhlé hodiny byly přínosem. Součástí
práce je vlastní autorská prezentace každého proběhlého výtvarného úkolu.
Záznamy z průběhu hodin doplňují reflektivní bilance, ze kterých jsou pomocí
výzkumné sondy metodou otevřeného kódování hledány odpovědi na výzkumné otázky,
interpretovány v závěrečné zprávě. Ukázky všech výsledných žákovských prací uzavírají
celou diplomovou práci.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis is devoted to the topics of multicultural and intercultural education and
their integration into the subject of art education. The focus of the work lies in the didactic
part, which contains a thematic series of art assignments. Based on interviews with art
teachers and one member of the association (see Chapter 2.4), didactically elaborated art
tasks with intercultural content are created and subsequently implemented in the particular
facilities. After the lessons, there is follow-up communication with the teachers to see if the
lessons have been beneficial. Part of the work is the author's own presentation of each art
assignment.
The records from the lessons are complemented by reflective balances from which
research questions are searched for using the open-ended coding method and interpreted in
the final report. The catalogue of the entire pupil’s final works concludes the whole thesis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK