Porovnání výsledků učení žáků s průměrným a podprůměrným prospěchem v hodinách vedených frontálně s hodinami vystavěnými na principech dramatické výchovy
Název práce v češtině: | Porovnání výsledků učení žáků s průměrným a podprůměrným prospěchem v hodinách vedených frontálně s hodinami vystavěnými na principech dramatické výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of learning effectivity of pupils with lawer results in lessons taught frontal with lessons build on principles of Drama in Education |
Klíčová slova: | Porovnání, žáci, slabší prospěch, frontální výuka, dramatická výchova, učení, efektivita, vyhodnocení. |
Klíčová slova anglicky: | Comparison, pupils, lawer results, frontal teaching, Drama in Education, learning, effectivity, evaluation. |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radmila Svobodová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 11.12.2015 |
Datum zadání: | 11.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Marušák |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce: Ověřit, zda je rozdíl v učení slabších žáků u hodin postavených na využití metod a technik dramatické výchovy, a u hodin vedených frontálním způsobem. Postup při realizaci: 1) Studium odborné literatury. 2) Formulace výzkumných otázek, respektive hypotéz pro praktickou část diplomové práce. 3) Výběr konkrétní školy, výběr dvou tříd stejného věku, výběr učiva z RVP, resp. ŠVP. 4) Zpracování příprav pěti vyučovacích hodin s využitím DV a 5 hodin pro frontální výuku. 5) Příprava dotazníku případně pracovního listu na zjištění efektivity učení žáků. 6) Realizace hodin ve vybraných třídách. 7) Vyplnění dotazníku/ pracovního listu dětmi. 8) Vyhodnocení dotazníků/pracovních listů a zjištění efektivity učení slabších žáků. 9) Zodpovězení výzkumných otázek, respektive hypotéz. |
Seznam odborné literatury |
Bláhová, K.............................................Uvedení do systému školní dramatiky ARTAMA1996
Budínská,H...................................................................................Hry pro 6 smyslů ARTAMA Gavora, P.................................................Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000 Machková, E.....................................Metodika dramatické výchovy, ARTAMA Praha 2002 současné školy Portál, Praha 2008 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ..................................VÚP Praha 2007 Rychecký,S…………….........Dramatická výchova nejen pro školu 1., hry a cvičení Lužánky, Brno 2012 Rychecký,S………………….....Dramatická výchova nejen pro školu 2., výukové programy, Lužánky, Brno 2012 Saxtonová,J Morganová,N................................................Vyučování dramatu STD Praha 2001 Ulrychová,I............................................................................Drama a příběh, AMU Praha 2007 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce je zaměřena na žáky s průměrným a podprůměrným prospěchem. Porovnává dva typy výuky – dramatickou výchovu s frontální metodou obohacenou o moderní prvky vyučování (v práci je tato metoda nazvána klasická výuka). Jejím cílem je zodpovědět otázku, která z těchto dvou metod výše uvedeným žákům více vyhovuje. Při výzkumu je zvoleno praktické provedení obou metod a porovnání jejich výsledků, tedy toho, jaké množství informací si žáci dokázali z hodin vedených onou metodou zapamatovat. K ověření je pak vybrána dotazníková metoda.
Teoretická část práce se zabývá žákem mladšího školního věku a jeho schopností učit se. Dále rozebírá vývoj českého školství po roce 1989, zejména oblasti týkající se přístupu školy / učitele k žákovi. Pro tuto práci je též velmi důležitá dramatická výchova, které je věnována celá jedna kapitola. Závěr teoretické části patří oblasti výzkumu. V praktické části jsou pak zmíněny podmínky realizace výzkumu, samotná realizace a její reflexe a v závěru pak vyhodnocení získaných dat. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis is focused on pupils with average and below-average school results. The author of the thesis compares two teaching methods – drama teaching education and frontal teaching with modern teaching methods (in the thesis this method is being referred to as traditional education). The aim of the thesis is to find out which of these two methods pupils mentioned above prefer. In order to achieve this aim in the empirical part, the author of the thesis used both methods while teaching and compared the results – the amount of information that the pupils managed to remember from the lessons from the methods had been used. A questionnaire was used to validate the research results.
The theoretical part is devoted to a lower school pupil and his ability to study. Then the author of the thesis is focused on Czech school system after 1989, especially on approaches of a school / a teacher to a pupil. To drama education, which is very important for this thesis, the whole chapter was devoted. The final part of the theoretical part is devoted to research methods. In the practical part, the conditions of the realization of the author’s research, its realization and reflection are being mentioned. In the conclusion, the results from the obtained data are presented. |