Aktivity podporující spolupráci základní školy s mateřskou školou a rodinou směřující k bezproblémovému vstupu dítěte do základní školy
Název práce v češtině: | Aktivity podporující spolupráci základní školy s mateřskou školou a rodinou směřující k bezproblémovému vstupu dítěte do základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Activities offered by Primary Schools supporting the involvement of both parents and the pre-primary school resulting in a trouble free transition for the child |
Klíčová slova: | dítě předškolního věku, diagnostika školní zralosti a připravenosti, formy spolupráce, komunikace, mateřská škola, požadavky základní školy na dítě, předškolní vzdělávání, rodina, základní škola |
Klíčová slova anglicky: | preschool child, diagnostics of school readiness and experience, types of cooperation, communications, pre-primary, requirements of primary school for child, preschool education, family, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.12.2015 |
Datum zadání: | 29.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části se autorka zaměří na formy a metody spolupráce základní školy s mateřskou školou směřující k podpoře školní připravenosti dítěte na zahájení povinné školní docházky. Provede analýzu a komparaci programů zaměřených na podporu školní připravenosti dětí na vstup do základní školy z hlediska provázanosti preprimárního a primárního vzdělávání. Vyhledá dostupné zdroje informující o případných výzkumech v této oblasti.
V praktické části provede výzkumné regionální šetření, jak spolupracují mezi sebou mateřské a základní školy v oblasti prevence školní neúspěšnosti, školní nepřipravenosti, přípravy na bezproblémový předchod z MŠ do ZŠ. Kombinací metod (rozhovor, dotazník a pozorování) zjistí, jaké formy spolupráce tyto školy preferují, jak jsou s nimi spokojeni jednotliví účastníci (učitelé, rodiče i děti samotné). Cílem diplomové práce je zmapovat nejčastější formy spolupráce mezi základní a mateřskou školou, případně rodičovskou veřejností směřující k podpoře školní připravenosti dítěte na zahájení povinné školní docházky a jako prevence školní neúspěšnosti. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2008. SBN 978-802-5118-290.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1 FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni. Praha: Yinachi, 2012. ISBN 978-80-904-7352-2 FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. KOČKOVÁ, Marie. Spolupráce školy s rodiči. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem první třídou. Praha: Grada, 2008. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha : Portál, 2003. KRÁLÍKOVÁ, Marie. Rodina a škola ve výchovné spolupráci. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-598. Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, c2012, LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Škola a/versus rodina. Brno: MU 2004. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004. TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991, VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. 2. roz. a akt. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psycholgie. Praha : Portál 2000. |