Relativita známkování na 1. st. ZŠ
Název práce v češtině: | Relativita známkování na 1. st. ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relativity of Grading at Primary School |
Klíčová slova: | hodnocení, známkování, subjektivita, učitelé, kritéria, úskalí |
Klíčová slova anglicky: | evaluation, marking, subjectivity, teachers, criteria, difficulty |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Voda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.11.2015 |
Datum zadání: | 12.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Výzkumný problém: Z čeho vyplývá „přísnost“ a „benevolence“ při hodnocení žáků?
- Jak ovlivňuje subjektivita učitele hodnocení žákovského výkonu? - Jaké je rozpětí hodnocení téže práce žáka u různých učitelů? - Lze dosáhnout shody na objektivních kritériích pro zajištění jednotného hodnocení žákovského výkonu? Výzkumné nástroje: Dotazník – 1. učitelům bude předložen diktát, úkolem bude ho opravit a oznámkovat, 2. na další stránce bude diktát opravený a oznámkovaný, učitele požádám o komentáře ke známce, zda s hodnocením souhlasí nebo ne a proč; 3. na třetí stránce bude úkolem respondentů-vyučujících poskytnout žákovi zpětnou vazbu k práci formou slovního hodnocení; 4. vyučující se vyjádří k slovnímu hodnocení imaginárního kolegy. Polostrukturovaný rozhovor – zda učitelé připouštějí subjektivitu ve školním hodnocení a zda vidí nějaké možnosti, jak směřovat k objektivitě. Výzkumný předpoklad: Učitelé budou tytéž žákovské práce hodnotit rozdílně. |
Seznam odborné literatury |
Číhalová, Eva a Mayer, Ivo. Klasifikace a slovní hodnocení: zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Strom, 1997, 63 s. Škola 21. ISBN 80-901954-6-6.
Kolář Zdeněk, Šikulová Renata: Hodnocení žáků. Grada, 2009. Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, 2008. Košťálová, H., Straková, J.: Hodnocení – důvěra, dialog, růst. SKAV, 2008. Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012, 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9. Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9. Stará, J. a kol.: Slovní hodnocení na 1. stupni. Raabe, 2012. Články z odborných časopisů a na portále rvp.cz |