Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Relativita známkování na 1. st. ZŠ
Název práce v češtině: Relativita známkování na 1. st. ZŠ
Název v anglickém jazyce: Relativity of Grading at Primary School
Klíčová slova: hodnocení, známkování, subjektivita, učitelé, kritéria, úskalí
Klíčová slova anglicky: evaluation, marking, subjectivity, teachers, criteria, difficulty
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.11.2015
Datum zadání: 12.11.2015
Datum a čas obhajoby: 06.09.2017 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Z čeho vyplývá „přísnost“ a „benevolence“ při hodnocení žáků?
- Jak ovlivňuje subjektivita učitele hodnocení žákovského výkonu?
- Jaké je rozpětí hodnocení téže práce žáka u různých učitelů?
- Lze dosáhnout shody na objektivních kritériích pro zajištění jednotného hodnocení žákovského výkonu?

Výzkumné nástroje:
Dotazník –
1. učitelům bude předložen diktát, úkolem bude ho opravit a oznámkovat,
2. na další stránce bude diktát opravený a oznámkovaný, učitele požádám o komentáře ke známce, zda s hodnocením souhlasí nebo ne a proč;
3. na třetí stránce bude úkolem respondentů-vyučujících poskytnout žákovi zpětnou vazbu k práci formou slovního hodnocení;
4. vyučující se vyjádří k slovnímu hodnocení imaginárního kolegy.

Polostrukturovaný rozhovor –
zda učitelé připouštějí subjektivitu ve školním hodnocení a zda vidí nějaké možnosti, jak směřovat k objektivitě.

Výzkumný předpoklad:
Učitelé budou tytéž žákovské práce hodnotit rozdílně.
Seznam odborné literatury
Číhalová, Eva a Mayer, Ivo. Klasifikace a slovní hodnocení: zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Strom, 1997, 63 s. Škola 21. ISBN 80-901954-6-6.
Kolář Zdeněk, Šikulová Renata: Hodnocení žáků. Grada, 2009.
Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, 2008.
Košťálová, H., Straková, J.: Hodnocení – důvěra, dialog, růst. SKAV, 2008.
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012, 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9.
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
Stará, J. a kol.: Slovní hodnocení na 1. stupni. Raabe, 2012.

Články z odborných časopisů a na portále rvp.cz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK