Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Le corpus du français d'apprenants tchèques : possibilités de sa constitution et de son exploitation
Název práce v jazyce práce (francouzština): Le corpus du français d'apprenants tchèques : possibilités de sa constitution et de son exploitation
Název práce v češtině: Korpus francouzštiny českých studentů: možnosti jeho vytváření a využívání
Název v anglickém jazyce: A Corpus of Czech Learners' French: Possibilities of its Building and Exploitation
Klíčová slova: žákovský korpus, chybová anotace, didaktika francouzštiny, francouzština
Klíčová slova anglicky: learner corpora, error annotation, teaching of French, French
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: francouzština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.10.2015
Datum zadání: 29.10.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.11.2015
Datum a čas obhajoby: 08.09.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Ing. Alexandr Rosen, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi vytváření a vytěžování francouzského žákovského korpusu českých mluvčích. První část práce představí žákovské korpusy v kontextu korpusové lingvistiky na základě odborných publikací a článků týkajících se tohoto tématu, a to se zaměřením na korpusy zahrnující francouzštinu jako L2. Pozornost bude věnována zejména metodologickým zásadám vytváření žákovských korpusů (např. specifickým metadatům o respondentech a o materiálu) a taxonomii chyb a možnostem jejich značkování. Praktická část práce představí vzorek produkcí s návrhem taxonomie chyb a příp. možností výzkumu.
Seznam odborné literatury
DÍAZ-NEGRILLO, A. – FERNANDEZ-DOMINGUEZ, J. Error Tagging Systems for Learner Corpora. Resla. 2006. 19, s. 83-102.
ELLIS, R. The study of Second Language Aquisition. Oxford: OUP, 1994.
GILQUIN, G., S. PAPP a M. B. DIEZ-BEDMAR. Linking up contrastive and learner corpus research [online]. Amsterdam: Rodopi, 2008.
GRANGER, S. The internation Corpus of Learner English. In ARTS, J. et al. (eds). English Language Corpora: Design, Analysis and Expoitation. Amsterodam: Rodopi, 1993. s. 57-69.
GRANGER, S. The computer learner corpus: a versatile new source of data for SLA research. In S. GRANGER (ed.). Learner English on Computer. London: Longman, 1998. s. 3-19.
GRANGER, S. Error-tagged Learner Corpora and CALL: A PROMising Synergy. CALICO journal, 20, č. 3, 2003, s. 465-480.
GREVISSE, M. – Goosse, A. Le Bon Usage: Grammaire française. Bruxelles: De Boeck, 2007; Louvain-la-Neuve: Duculot, 2007.
HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 498 s.
HENDRICH, J. - RADINA, O. - TLÁSKAL, J. Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus, 2001.
JAMES, C. Errors in Language Learning and Use. Longman, 1998.
JELÍNEK, M. Co je to jazyková chyba? In Profesor Hauser jubilující. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2001. s. 75-85.
JELÍNEK, T. Nové značkování v Českém národním korpusu. Naše řeč, 91, 2008, s. 13-20.
NICKEL, G. Some controversies in present day error analysis. IRAL, 27, 1989, s. 293-305.
RADINA, Otomar. Francouzština a čeština: systémové srovnání dvou jazyků. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
RIEGEL, M. - PELLAT, J. - RIOUL, R. Grammaire méthodique du francais. Paris: PUF, 1994.
RIGBOM, H. The role of the first language in foreign language learning. Clevedon & Philadelphia: Multilingual Matters, 1987.
ROBINETT, Betty Wallace a Jacquelyn SCHACHTER. Second language learning: contrastive analysis, error analysis, and related aspects. Ann Arbor: University of Michigan, 1983.
ŠABRŠULA, Jan a Jitka SVOBODOVÁ. Problèmes de la stylistique comparée française-tchèque et tchèque-française. 1. vyd. Praha: Stát. pedag. nakl., 1995.
ŠEBESTA, Karel - Svatava ŠKODOVÁ. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 166 s. ISBN 978-80-7372-848-9.
ŠTINDLOVÁ, Barbora. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Vyd. 1. V Praze: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK