Le corpus du français d'apprenants tchèques : possibilités de sa constitution et de son exploitation
Název práce v jazyce práce (francouzština): | Le corpus du français d'apprenants tchèques : possibilités de sa constitution et de son exploitation |
---|---|
Název práce v češtině: | Korpus francouzštiny českých studentů: možnosti jeho vytváření a využívání |
Název v anglickém jazyce: | A Corpus of Czech Learners' French: Possibilities of its Building and Exploitation |
Klíčová slova: | žákovský korpus, chybová anotace, didaktika francouzštiny, francouzština |
Klíčová slova anglicky: | learner corpora, error annotation, teaching of French, French |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | francouzština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.10.2015 |
Datum zadání: | 29.10.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Sylva Nováková, Ph.D. |
Konzultanti: | Ing. Alexandr Rosen, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi vytváření a vytěžování francouzského žákovského korpusu českých mluvčích. První část práce představí žákovské korpusy v kontextu korpusové lingvistiky na základě odborných publikací a článků týkajících se tohoto tématu, a to se zaměřením na korpusy zahrnující francouzštinu jako L2. Pozornost bude věnována zejména metodologickým zásadám vytváření žákovských korpusů (např. specifickým metadatům o respondentech a o materiálu) a taxonomii chyb a možnostem jejich značkování. Praktická část práce představí vzorek produkcí s návrhem taxonomie chyb a příp. možností výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
DÍAZ-NEGRILLO, A. – FERNANDEZ-DOMINGUEZ, J. Error Tagging Systems for Learner Corpora. Resla. 2006. 19, s. 83-102.
ELLIS, R. The study of Second Language Aquisition. Oxford: OUP, 1994. GILQUIN, G., S. PAPP a M. B. DIEZ-BEDMAR. Linking up contrastive and learner corpus research [online]. Amsterdam: Rodopi, 2008. GRANGER, S. The internation Corpus of Learner English. In ARTS, J. et al. (eds). English Language Corpora: Design, Analysis and Expoitation. Amsterodam: Rodopi, 1993. s. 57-69. GRANGER, S. The computer learner corpus: a versatile new source of data for SLA research. In S. GRANGER (ed.). Learner English on Computer. London: Longman, 1998. s. 3-19. GRANGER, S. Error-tagged Learner Corpora and CALL: A PROMising Synergy. CALICO journal, 20, č. 3, 2003, s. 465-480. GREVISSE, M. – Goosse, A. Le Bon Usage: Grammaire française. Bruxelles: De Boeck, 2007; Louvain-la-Neuve: Duculot, 2007. HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 498 s. HENDRICH, J. - RADINA, O. - TLÁSKAL, J. Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus, 2001. JAMES, C. Errors in Language Learning and Use. Longman, 1998. JELÍNEK, M. Co je to jazyková chyba? In Profesor Hauser jubilující. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2001. s. 75-85. JELÍNEK, T. Nové značkování v Českém národním korpusu. Naše řeč, 91, 2008, s. 13-20. NICKEL, G. Some controversies in present day error analysis. IRAL, 27, 1989, s. 293-305. RADINA, Otomar. Francouzština a čeština: systémové srovnání dvou jazyků. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. RIEGEL, M. - PELLAT, J. - RIOUL, R. Grammaire méthodique du francais. Paris: PUF, 1994. RIGBOM, H. The role of the first language in foreign language learning. Clevedon & Philadelphia: Multilingual Matters, 1987. ROBINETT, Betty Wallace a Jacquelyn SCHACHTER. Second language learning: contrastive analysis, error analysis, and related aspects. Ann Arbor: University of Michigan, 1983. ŠABRŠULA, Jan a Jitka SVOBODOVÁ. Problèmes de la stylistique comparée française-tchèque et tchèque-française. 1. vyd. Praha: Stát. pedag. nakl., 1995. ŠEBESTA, Karel - Svatava ŠKODOVÁ. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 166 s. ISBN 978-80-7372-848-9. ŠTINDLOVÁ, Barbora. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Vyd. 1. V Praze: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. |