Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spezifika des DaZ Unterrichts in mehrsprachigen Vorbereitungsklassen in Deutschland
Název práce v jazyce práce (němčina): Spezifika des DaZ Unterrichts in mehrsprachigen Vorbereitungsklassen in Deutschland
Název práce v češtině: Specifika výuky němčiny jako druhého jazyka v jazykově heterogenních třídách v Německu
Název v anglickém jazyce: Specific Features of Teaching German as the Second Language in Language Heterogeneous Classes in Germany
Klíčová slova: Výuka němčiny jako druhého jazyka, výuka němčiny jako cizího jazyka, přípravné třídy, migrace, mnohojazyčnost, případová studie, interkulturní kompetence, diferenciace
Klíčová slova anglicky: Teaching German as the second language, teaching German as a foreign language, preparatory classes, migration, multilingualismus, case study, intercultural competence, differentiation
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: němčina
Ústav: Katedra germanistiky (41-KG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 06.04.2016
Datum zadání: 21.09.2016
Datum a čas obhajoby: 06.09.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. Dagmar Švermová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod: objasnění výběru tématu, úvod do problematiky, cíl práce, zvolené metody, dosavadní stav řešeného problému
1. Teoretická část:
- rešerše odborné literatury k pojmům: výuka cizích jazyků, Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, interkulturní kompetence, výuka žáků-cizinců, učební styly a strategie, vyučovací strategie
- popis základních pojmů
- popis stávajícího stavu cizojazyčné výuky žáků ve skupinách s odlišnými mateřskými mateřskými v ČR a v Německu
- konkrétní návrhy metodických postupů (doporučení) při výuce žáků s odlišným mateřským jazykem
2. Praktická část
- případová studie - vyučovací jednotky či izolované aktivity pro výuky němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky
- popis designu výzkumu
- tvorba výzkumného vzorku pro případovou studii
- výběr výukových aktivit pro případovou studii
- realizace doplňkových výzkumných technik (polostrukturovaný rozhovor, dotazník...)
- vyhodnocení výzkumu
- formulace závěrů vzniklých ze zjištění v rámci výzkumného šetření
Seznam odborné literatury
BOECKMANN, K.-B., AALTO, E., ABEL, A. et al. (2011) Mehrsprachigkeit fördern. Die Mehrheitssprache im vielsprachigen Umfeld. Graz: Council of Europe Publishing, EFSZ.
RIEMER, C. (1997) Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb. Hohengehren: Schneider-Verlag.
ROCHE, J. (2001) Interkulturelle Sprachdidaktik: Eine Einführung. Tübingen: Narr.
SCHWERDTFEGER, I.-C. (2001) Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. München: Goethe-Institut Inter Nationes.
WITTE, A. (1996) Fremdsprachenunterricht und Eigenkultur: kulturgeprägte Bedingungen, kulturangemessene Unterrichtsmethoden und subjektive Lerntheorien von DaF-Lehrkräften in Nigeria. München: Iudicium.
Kaufmann, S. et al. (2007) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Ismaning, Hueber.
ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. (2012) Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos – Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6.
Schwerdtfeger, I.C. (2001) Gruppenarbeit und innere Differnzieurng. Berlin, München, New York Langenscheidt.
JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
Monografie k DaZ dle výběru.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK