Spezifika des DaZ Unterrichts in mehrsprachigen Vorbereitungsklassen in Deutschland
Název práce v jazyce práce (němčina): | Spezifika des DaZ Unterrichts in mehrsprachigen Vorbereitungsklassen in Deutschland |
---|---|
Název práce v češtině: | Specifika výuky němčiny jako druhého jazyka v jazykově heterogenních třídách v Německu |
Název v anglickém jazyce: | Specific Features of Teaching German as the Second Language in Language Heterogeneous Classes in Germany |
Klíčová slova: | Výuka němčiny jako druhého jazyka, výuka němčiny jako cizího jazyka, přípravné třídy, migrace, mnohojazyčnost, případová studie, interkulturní kompetence, diferenciace |
Klíčová slova anglicky: | Teaching German as the second language, teaching German as a foreign language, preparatory classes, migration, multilingualismus, case study, intercultural competence, differentiation |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Katedra germanistiky (41-KG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.04.2016 |
Datum zadání: | 21.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PaedDr. Dagmar Švermová |
Zásady pro vypracování |
Úvod: objasnění výběru tématu, úvod do problematiky, cíl práce, zvolené metody, dosavadní stav řešeného problému
1. Teoretická část: - rešerše odborné literatury k pojmům: výuka cizích jazyků, Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, interkulturní kompetence, výuka žáků-cizinců, učební styly a strategie, vyučovací strategie - popis základních pojmů - popis stávajícího stavu cizojazyčné výuky žáků ve skupinách s odlišnými mateřskými mateřskými v ČR a v Německu - konkrétní návrhy metodických postupů (doporučení) při výuce žáků s odlišným mateřským jazykem 2. Praktická část - případová studie - vyučovací jednotky či izolované aktivity pro výuky němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky - popis designu výzkumu - tvorba výzkumného vzorku pro případovou studii - výběr výukových aktivit pro případovou studii - realizace doplňkových výzkumných technik (polostrukturovaný rozhovor, dotazník...) - vyhodnocení výzkumu - formulace závěrů vzniklých ze zjištění v rámci výzkumného šetření |
Seznam odborné literatury |
BOECKMANN, K.-B., AALTO, E., ABEL, A. et al. (2011) Mehrsprachigkeit fördern. Die Mehrheitssprache im vielsprachigen Umfeld. Graz: Council of Europe Publishing, EFSZ.
RIEMER, C. (1997) Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb. Hohengehren: Schneider-Verlag. ROCHE, J. (2001) Interkulturelle Sprachdidaktik: Eine Einführung. Tübingen: Narr. SCHWERDTFEGER, I.-C. (2001) Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. München: Goethe-Institut Inter Nationes. WITTE, A. (1996) Fremdsprachenunterricht und Eigenkultur: kulturgeprägte Bedingungen, kulturangemessene Unterrichtsmethoden und subjektive Lerntheorien von DaF-Lehrkräften in Nigeria. München: Iudicium. Kaufmann, S. et al. (2007) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Ismaning, Hueber. ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. (2012) Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos – Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6. Schwerdtfeger, I.C. (2001) Gruppenarbeit und innere Differnzieurng. Berlin, München, New York Langenscheidt. JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. Monografie k DaZ dle výběru. |