Příběh Josefa Toufara – možnosti využití pro formování postojů středoškolské mládeže
Název práce v češtině: | Příběh Josefa Toufara – možnosti využití pro formování postojů středoškolské mládeže |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Story of Josef Toufar - Possibilities of its Use for Attitude Formation of High School Youth |
Klíčová slova: | Josef Toufar, katolická církev, totalita, mládež, sociální postoje, osobnostní a sociální výchova, multikulturalita |
Klíčová slova anglicky: | Josef Toufar, Catholic Church, totalitarianism, youth, tolerance, moral and social education, multiculturalism |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.09.2015 |
Datum zadání: | 15.09.2015 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2019 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2018 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 03.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2019 |
Oponenti: | MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Sběr a rozčlenění pramenů a literatury
2. Studium pramenů a literatury 3. Příprava a realizace vlastního programu, jeho reflexe 4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce 5. Vypracování osnovy bakalářské práce 6. Tvorba jednotlivých částí bakalářské práce |
Seznam odborné literatury |
Papež František. Radost evangelia.
Kongregace pro katolickou výchovu. Vychovávat společně v katolické škole. Mašek, Vojtěch. Spory o koncepci výchovy k demokratickému občanství jako výzva pro křesťanské vzdělávání. Cesty katecheze 2014, č. 2. Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání ŠVP vybrané školy, klíčové kompetence a profil absolventa Čelovský, Bořivoj. Strana světí prostředky. Martyrium faráře Josefa Toufara. Šenov u Ostravy: Tilia, 2001. Doležal, Miloš. Jako bychom dnes zemřít měli. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2012. Drašner, František. Číhošťský zázrak. Zpráva o P. Josefu Toufarovi. Praha: Libri, 2002. Kalous, Jan. Číhošťský případ. Kolín: Nezávislé centrum pro studium politiky, 2008. Kubín, Petr (ed.). Brány pekelné ji nepřemohou. Kapitoly z pronásledování církví v Československu kolem roku 1950. Praha: Karolinum, 2013. Historie 1950. Příběhy jednoho zázraku (multimediální výukové dvd) Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení. Propagandistický dokumentární film P. Freimana. Československo, 1950 www.dvacatestoleti.eu http://www.dvacatestoleti.eu/osudy-a-kariery/ - Historická online hra www.facebook.com/DotkniSe20Stoleti http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/cihostsky-zazrak/ http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/cihostsky-zazrak-a-osud-kneze-josefa-toufara.ve svetel-novych-pramenu/ http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/cihostsky-zazrak-po-sedesati-letech/ http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/pusobeni-p-josefa-toufara-v-zahradce/ |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce je zaměřena na téma výchovy žáků středních katolických škol k sociálním a mravním postojům, a to na základě historického příběhu faráře Josefa Toufara. V teoretické části práce chci poukázat na styčné body mezi přístupem církevních dokumentů k výchově mladé generace a požadavky a možnostmi rámcového vzdělávacího programu pro střední školy a školního vzdělávacího programu vybrané konkrétní církevní školy v Praze. V praktické části se budu věnovat přípravě, prezentaci a zhodnocení programu pro adolescenty na téma životního příběhu P. Josefa Toufara. Vlastní přípravě programu předchází důkladné prostudování dostupných zdrojů dokumentárních, literárních i filmových. Cílovou skupinou pro program jsou žáci střední církevní školy, na které vyučuji. Připravovaný program je zamýšlen jako výběrová volnočasová aktivita formou historicko-občanského exkurzu. Pomocí dostupných a vhodně zvolených materiálů má žákům vytvořit prostor k reflexi osudů jedné z obětí pronásledování katolické církve v době totality, k zamyšlení nad lidskými, občanskými i křesťanskými ctnostmi a k hledání východisek pro výchovu a sebevýchovu v dnešní době. Na konkrétním případu z nedávné historie mají žáci rozpoznat nebezpečí třídní, náboženské a rasové nesnášenlivosti, potřebu tolerance a rozumného multikulturního přístupu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Bachelor thesis discusses preparation, presentation and evaluation of the education programme for high school youth concerning life story of Josef Toufar. The study part of thesis reflects the documents of the catholic church about education in church secondary schools.The programme was based on study of the documentary, literary and film sources. The target group of the programme are students of church-operated high school where I teach. The programme is meant to be a non-obligatory free time activity. It consists of the film projection and historical and civil educational excursion. Using available and accurate materials the programme mediates the reflection of the fate of one of victims of Catholic Church persecution in age of so called totalitarianism. This particular example of recent history should demonstrate the danger of class, religious or racial hatred and the need of tolerance and reasonable multicultural approach. The final goal of the program is the attitude formation of high school youth. |