Současné umění ve škole – doba post internetu
Název práce v češtině: | Současné umění ve škole – doba post internetu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contemporary art in school – post internet age |
Klíčová slova: | Současné umění, post internetové umění, interpret vs. konzument, výtvarná výchova, nová média |
Klíčová slova anglicky: | Contemporary art, post internet art, interpreter vs. consumer, art education, new media |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.07.2015 |
Datum zadání: | 21.09.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Část teoretická
Ze současné umělecké produkce vyberte oblast, která podle vás nabízí nejvíce příležitosti mladým lidem, kteří usilují o aktivní participaci v mediálním prostoru. Pokuste se vymezit role tvůrce a konzumenta, zabývejte se i situacemi, v nichž tyto role splývají, a jejich důsledky a širšími souvislostmi. Zaměřte se především na oblast virtuálního prostoru internetu, který dnes slouží ke sdílení informací, včetně šíření umění a současných uměleckých a teoretických názorů. Definujte v této oblasti fenomén post internetového umění a způsoby, jimiž vznikají a jsou uživateli reflektovány vazby mezi virtuálním prostorem internetu a reálným prostorem sociálních vztahů. Prozkoumejte sociální a kulturní vazby tohoto typu tvorby a tvůrčí komunikace a formulujte své představy o možnostech jeho didaktické transformace pro potřeby výuky výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ a na gymnáziích a středních školách. Část didaktická V kurikulárních dokumentech vyhledejte a pro cíle svého projektu využijte možnosti, které nabízejí průřezová témata a využití mezipředmětových vazeb. Na základě vlastního výzkumu a s aplikací svých praktických zkušeností vytvořte a v praxi vyzkoušejte didaktický úkol pracující s fenoménem současného umění (post internet art). Část výtvarná Navrhněte promyšlený projekt pro formu výtvarné instalace, který reflektuje dění v současném umění. V návaznosti na celkový rámec projektu vytvořte tematicky sevřené dílo vztahující se danému tématu. Promyslete vhodnou kombinaci použitých médií a konkrétní prostředí prezentace projektu. Jako východisko své práce zvolte prostředky soudobé vizuální praxe. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
BOURRIAUD, Nicolas: Postprodukce, Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4 KESNER, Ladislav: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1 LYOTARD, Jean-Francois: O postmodernismu, Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-047-1 MEYROWITZ Joshua: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování, Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3 MIRZOEFF, Nicholas: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 MYSLIVEČKOVÁ, Hana; JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ; Veronika (eds.) : Sborník příspěvků: Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií I, využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3089-8 A2: kulturní čtrnáctideník, Praha. ISSN 1803-6635 Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, VVP AVU v Praze. ISSN 1802-8918 Labyrint Revue: časopis pro literaturu, výtvarné umění, hudbu, film a pro podnikání v kultuře, Praha. ISSN 1210-6887 Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, Praha. ISSN 0031-3815 |
Předběžná náplň práce |
Studium odborných pramenů a její individuální reflexe. Rozpracování výtvarných témat, navrhnout využití ve výuce výtvarné výchovy.
Soubor vlastních výtvarných prací. Obrazová dokumentace, dokumentace výzkumu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Study of specialized literature and its individual reflexion. Develop art themes, design the use in the art education.
A set of artefacts. Visual documentation, research documentation. |