Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře během prvních dvou let vysílání programu ČT art (srpen 2013 - srpen 2015)
Název práce v češtině: Reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře během prvních dvou let vysílání programu ČT art (srpen 2013 - srpen 2015)
Název v anglickém jazyce: Representation of visual arts in Události v kultuře during the first two years of broadcasting of the television block ČT art (August 2013 - August 2015)
Klíčová slova: role médií ve společnosti, televize, ČT art, Události v kultuře, výtvarné umění, kultura, kritická teorie, sémiotická analýza, význam, reprezentace
Klíčová slova anglicky: the role of media in society, television, ČT art, Události v kultuře, visual arts, culture, critical theory, semiotic analysis, meaning, representation
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Hana Sládková, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Veronika Lebedová - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.07.2015
Datum zadání: 25.07.2015
Datum a čas obhajoby: 28.06.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 28.06.2016
Oponenti: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ADORNO, Theodor W. a HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009. 247 s. Knihovna novověké tradice a současnosti; sv. 68. ISBN 978-80-7298-267-7.
ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2009. 62 s. Oikúmené. Malá řada; sv. 7. ISBN 978-80-7298-406-0.
ARENDTOVÁ, Hannah. Krize kultury: (čtyři cvičení v politickém myšlení). 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1994. 157 s. Váhy; sv. 11. ISBN 80-204-0424-4.
BARTHES, Roland. Základy sémiologie. In BARTHES, Roland. Kritika a pravda. Praha: Dauphin, 1997, ©1968. 264 s. Studie; sv. 4. ISBN 80-86019-53-5.
BENJAMIN, Walter. The work of art in the age of mechanical reproduction. London: Penguin, 2008. 110 s. Great ideas; 56. ISBN 978-0-141-03619-9.
DURHAM, Meenakshi Gigi, ed. a KELLNER, Douglas, ed. Media and cultural studies: keyworks. 2nd ed. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2012. vii, 635 s. ISBN 978-0-470-65808-6.
HORROCKS, Chris. Baudrillard a milénium. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002. 78 s. Postmodernistická setkávání; sv. 9. ISBN 80-7254-266-4.
JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. Překlad Martin Pokorný. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 2010. 425 s. Střed; 94.ISBN 978-80-7260-229-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Překlad Marcel Kabát a Jan Jirák. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3.
OGDEN, C. K. a RICHARDS, I. A. The meaning of meaning [online]. First published in 1923 [cit. 30. 05. 2015]. Dostupné z: http://s-f-walker.org.uk/pubsebooks/pdfs/ogden-richards-meaning-all.pdf
ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. 213 s. ISBN 978-80-7331-246-6.
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Překlad Irena Reifová. 2., opr. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 204 s. ISBN 978-80-204-2206-4.
RIESMAN, David. Osamělý dav: studie o změnách amerického charakteru. Překlad Igor Hájek a Marcela Hájková. 2. vyd., V Kalichu 1. Praha: Kalich, 2007. 345 s. ISBN 978-80-7017-062-5.
TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-7367-683-4.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat reprezentací výtvarného umění v Událostech v kultuře, zpravodajské relaci nového kanálu České televize ČT :D/ČT art (vysílání zahájeno v srpnu 2013). Teoretickým východiskem práce je kritická teorie médií a moderní společnosti, zakotvená zejména ve 30. letech 20. století v díle autorů tzv. frankfurtské školy. Zpracování kontrastu mezi aktuálním zpravodajstvím na novém kanálu veřejnoprávní ČT a těmito (již do jisté míry překonanými) kritickými koncepty je založeno na úvaze, jak asi by zmínění autoři reflektovali současnost. Téma je atraktivní z toho důvodu, že se dosud nikdo samostatně zpravodajstvím ČT art nezabýval. Práce tedy bude analýzou reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře a jejího významu z pozice zastánců kritické teorie médií za účelem zjištění, zda jsou jejich „obavy“ a skepse ohledně vlivu médií na úpadek kultury (zde reprezentované výtvarným uměním) opodstatněné i v dnešní době v našem prostředí. Hlavním inspiračním zdrojem budou esej Waltera Benjamina o moderní změně povahy uměleckého díla a způsobu jeho vnímání a technologicky deterministický přístup k vlivu médií na lidské vnímání. Zajímá mě, zda se na základě těchto teorií a vlastní analýzy významů obsahu Událostí v kultuře lze nějak vyslovit o podobných možnostech vlivu na diváka i dnes, přestože s přihlédnutím k nárokům na obsah mediálních sdělení televize veřejné služby by obavy kritické teorie médií opodstatněné být neměly.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main topic of this thesis will be the representation of art in Události v kultuře, which is a culture news program broadcasted everyday on new television block ČT :D/ČT art since August 2013. The thesis is theoretically based on critical theory of media and society, especially with respect to the so called Frankfurt School. Considering the contrast between the current news production of public Czech Television and such critical concepts is based on the question, how could the authors connected with the Frankfurt School possibly reflect on contemporary society and media. News production on ČT art has not been a subject of any thesis yet. This work will be an analysis of the representation of art in Události v kultuře and its meaning from the perspective of the critical theory. The aim of the analysis is to find out if the critical, somehow sceptical, approach to media and their impact on culture (represented by visual art) is still relevant in contepmporary Czech society and media. One of the main sources of inspiration are the work by Walter Benjamin and technological determinism in media studies. Question is, how to connect the critical theories with possible interpretations of art in Události v kultuře.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK