Teorie nastolování agendy, rámcování a komunikace sociální změny na příkladu mediální kampaně za zákaz kouření v restauracích
Název práce v češtině: | Teorie nastolování agendy, rámcování a komunikace sociální změny na příkladu mediální kampaně za zákaz kouření v restauracích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Theory of agenda-setting, framing and communication of social change on case study of media campaign for smoking ban in restaurants |
Klíčová slova: | Zákaz kouření v restauracích, nastolování agendy, rámcování, výzkum, veřejné mínění, spirála mlčení, komunikace sociální změny, změna paradigmatu, issues management |
Klíčová slova anglicky: | Smoking ban in restaurants, agenda-setting, framing, research, public opinion, spiral of silence, social change communication, paradigm shift, issues management |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 25.07.2015 |
Datum zadání: | 25.07.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H013, Hollar - místn. č. 013 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2017 |
Oponenti: | Štěpán Soukeník, M.A., Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
BENSLEY, Robert J. a Jodi. BROOKINS-FISHER, 2009. Community health education methods: a practical guide. 3rd. ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers. ISBN 978-076-3755-331.
BERNAYS, Edward L, 1961. Crystallizing Public Opinion. New York: Liveright Publishing Corporation. BERNAYS, Edward L, 2010. Public relations. Oklahoma: Norman, x. ISBN 14-191-7338-3. BROWN, Brian, Paul CRAWFORD a Ronald CARTER, 2006. Evidence-based health communication. Maidenhead: Open University Press. ISBN 978-033-5229-567. CAIRNEY, Paul, DONLEY T. STUDLAR a HADII M. MAMUDU, 2012. Global tobacco control power, policy, governance and transfer. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. ISBN 978-023-0361-249. CIALDINI, Robert B., 2009. Influence: science and practice. 5th ed. Boston: Pearson Education. ISBN 978-0205609994. DISMAN, Miroslav, 2011. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1966-8. ENTMAN, Robert, 1993. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication. 1993(43), 4. FORTNER, Robert S. a Mark P. FACKLER, 2014. The handbook of media and mass communication theory. Bognor Regis, W.sussex: John Wiley. ISBN 978-047-0675-052. GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., ed., 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1. GILMAN, Sander L. a Xun ZHOU, 2004. Smoke: a global history of smoking. London: Reaktion Books. ISBN 978-186-1892-003. HAMPTON, Ketih, 2014. Social Media and the ‘Spiral of Silence’. In: Pew Research Center [online]. [cit. 2017-05-19]. Dostupné z: http://www.pewinternet.org/2014/08/26/social-media-and-the-spiral-of-silence/ HEJLOVÁ, Denisa, 2015. Public relations. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-5022-4. HENDL, Jan, 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0219-6. JANDOUREK, Jan, 2012. Slovník sociologických pojmů: 610 hesel. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3679-2. KENTERELIDOU, Clio, 2013. Framing public health issues: the case of smoking ban in Greece, Public Health Policy Framing equals Healthy Framing of Public Policy? Journal of Communication in Healthcare [online]. 5(2), 116-128 [cit. 2017-05-19]. DOI: 10.1179/1753807612Y.0000000008. ISSN 1753-8068. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1179/1753807612Y.0000000008 KIM, S.-T. a Y.-H. LEE, 2007. New functions of Internet mediated agenda-setting: Agenda-rippling and reversed agenda setting. Korean Journal of Journalism and Communications Studies. 2007(50), 175-205. KOPECKÝ, Ladislav, 2013. Public relations: dějiny – teorie – praxe. Praha: Grada. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4229-8. KOTLER, Philip. a Nancy LEE, 2008. Social marketing: influencing behaviors for good. 3rd ed. Los Angeles: Sage Publications. ISBN 978-141-2956-475. LE BON, Gustave, 2016. Psychologie davu. Vydání čtvrté, v Portále první, revidované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1028-3. LIPPMANN, Walter, 1997. Public opinion. New York: Free Press Paperbacks. ISBN 06-848-3327-1. MCCOMBS, Maxwell E., 2009. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-591-2. MCQUAIL, Denis, 2009. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5. NABI, Robin L. a Mary Beth. OLIVER, 2009. The SAGE handbook of media processes and effects. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-141-2959-964. NEČAS, Vlastimil, 2013. Koncept nastolování agendy v kontextu českých mediálních studií. Praha. Dizertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí práce Prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, Alice, 2012. Ti druzí sportovci: mediální stereotypizace a rámcování handicapovaných v tisku v letech 1948-2008. Praha: Karolinum. ISBN 978-802-4620-381. NOELLE-NEUMANN, Elisabeth, 1993. The spiral of silence: public opinion, our social skin. 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 02-265-8936-6. OBREGON, Rafael. a Silvio R. WAISBORD, 2012. The handbook of global health communication. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Handbooks in communication and media. ISBN 978-111-8241-905. OLIVER, Mary Beth, 2013. Media Effects. Taylor & Francis. REIFOVÁ, Irena, 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-717-8926-7. SCHIAVO, Renata, 2013. Health communication from theory to practice. San Francisco, Calif: Jossey-Bass. ISBN 978-111-8040-966. SHELDON, Pavica, 2015. Social media: principles and applications. Lexington Books. ISBN 978-073-9192-658. SLÍŽ, Miroslav, 2014. Komunikace sociální změny: případová studie kampaně Změna paradigmatu: Kouření v restauracích lidem vadí. Praha. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí práce PhDr. Denisa Kasl Kollmannová, Ph.D. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce. SCAN. ISBN 80-858-3460-X. ŠUBRT, Jiří, 2000. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění: teorie a výzkum. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4522-1. ŠKODOVÁ, Markéta a Jan ČERVENKA, NEČAS, Vlastimil, ed., 2009. Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-009-6. TAKESHITA, T., 2006. Current Critical Problems in Agenda-Setting Research. International Journal of Public Opinion Research [online]. 18(3), 275-296 [cit. 2017-05-19]. DOI: 10.1093/ijpor/edh104. ISSN 0954-2892. Dostupné z: https://academic.oup.com/ijpor/article-lookup/doi/10.1093/ijpor/edh104 TANNER, A., 2004. Agenda building, source selection, and health news at local television stations: A nationwide survey of local television health reporters. Science Communication. 2004(4), 350-363. TRAMPOTA, Tomáš, 2006. Zpravodajství. Praha: Portál. ISBN 80-736-7096-8. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4. VAN DEN PUTTE, Bas, Marco YZER, Brian G. SOUTHWELL, Gert-Jan DE BRUIJN a Marc C. WILLEMSEN, 2011. Interpersonal Communication as an Indirect Pathway for the Effect of Antismoking Media Content on Smoking Cessation. Journal of Health Communication [online]. 16(5), 470-485 [cit. 2017-05-19]. DOI: 10.1080/10810730.2010.546487. ISSN 1081-0730. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10810730.2010.546487 WYMER, Walter, 2015. Innovations in Social Marketing and Public Health Communication: Improving the Quality of Life for Individuals and Communities. 1. Switzerland: Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-19869-9. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce představuje aplikaci teoretických rámců nastolování agendy, mediálního rámcování, veřejného mínění, spirály mlčení, komunikace sociální změny a sociálního marketingu včetně specifik kampaní veřejného zájmu na příkladu výzkumného projektu „Změna paradigmatu: Kouření v restauracích lidem vadí“ Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) a agentury Ipsos s následnou mediální kampaní za zákaz kouření v restauracích.
Koncept veřejného mínění je představen společně s teorií spirály mlčení. Dále se práce věnuje otázce ovlivňování veřejného mínění skrze média, kde autor poznatky teorie agenda-setting a mediálního rámcování ilustruje příklady k tématu zákazu kouření v restauracích. U vybraných teoretických konceptů je uvedena jejich reflexe z pohledu vlivu síťových médií. Komunikace sociální změny je představena společně se sociálním marketingem a aspekty zdravotní komunikace. Konkrétní proces za sociální změnu je představen z perspektivy issues managementu. Součástí práce jsou dvě případové studie, které popisují jednotlivé fáze výzkumného projektu s mediální kampaní FSV UK a agentury Ipsos v kontextu představené teorie. Je analyzován význam a dopad projektu na veřejnou, mediální i politickou sféru. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis presents the application of theoretical concepts of agenda-setting, media framing, public opinion, spiral of silence, social change communication and social marketing, including the specifics of public interest campaigns, on the example of research project "Changing the paradigm: Smoking in restaurants bothers people" which was conducted by the Faculty of Social Sciences, Charles University and research agency Ipsos, and following media campaign against smoking in restaurants.
The concept of public opinion is introduced together with the theory of the spiral of silence. In addition, the thesis deals with the issue of influencing public opinion through the media, where theories of agenda setting and media framing are illustrated on examples connected to smoking ban in restaurants. Selected theoretical concepts are shown in a reflection of new media influence. Communication of social change is introduced together with social marketing theory and aspects of health communication. The specific process of social change is introduced from the perspective of issues management. There are two case studies describing the specific phases of the research project with the media campaign in the context of the presented theory. The importance and impact of the project on the public, media and political spheres is analyzed. |