Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití Montessori pedagogiky v ZŠ
Název práce v češtině: Využití Montessori pedagogiky v ZŠ
Název v anglickém jazyce: Use of Montessori Pedagogy in a Primary School
Klíčová slova: Montessori pedagogika, tradiční pedagogika, metody výuky cizího jazyka, efektivita metod
Klíčová slova anglicky: Montessori pedagogy, traditional pedagogy, methods of language teaching, methods effectivity
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.06.2015
Datum zadání: 23.06.2015
Datum a čas obhajoby: 19.01.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2015
Datum proběhlé obhajoby: 19.01.2016
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část

1. Alternativní školy a jejich význam
2. Marie Montessori a její pedagogicko-psychologický systém
2.1 Osobnost Marie Montessori
2.2 Marie Montessori a její reformní pedagogika
2.3 Hlavní principy a pojmy Montessori pedagogiky
2.4 Východiska Montessori výchovného systému
2.6 Vzdělávání Montessori učitelů
2.5 Historie Montessori škol na území České republiky

3. Nejzásadnější rozdíly v Montessori pedagogickém systému a klasickém vzdělávacím systému
3.1 Didaktické zásady
3.2 Role učitele
3.3 Způsoby hodnocení
3.4 Věková heterogenita
3.5 Role prostředí

4. Výuka anglického jazyka v českých základních školách
4.1 Úvod do jazyka
4.2 Slovní zásoba
4.3 Gramatika
4.4 Čtení a psaní
4.5 Shrnutí metod výuky

5. Výuka anglického jazyka v základních Montessori školách v České republice
5.1 Úvod do jazyka
5.2 Slovní zásoba
5.3 Gramatika
5.4 Čtení a psaní
5.5 Shrnutí metod výuky

Praktická část

6. Výzkum
6.1 Výzkumný problém a cíle výzkumu
6.2 Výzkumný vzorek
6.3 Metody výzkumu
6.4. Sběr dat
6.5. Způsob zpracování výzkumu
7. Pozorování v Montessori škole
8. Realizace metody výuky anglického jazyka Montessori školy v základní škole
9. Popis výsledků a jejich interpretace
10. Shrnutí výsledků, diskuze
11. Seznam použité literatury
Seznam odborné literatury
Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha.
Dostálová, H. (2010). Srovnání úspěšnosti žáků Montessori třídy a žáků třídy Klasické, Masarykova univerzita, Brno.
Dvořák, D. (2011). Česká základní škola. Karolinu, Praha.
Hainstock, E. G. (1999). Metoda Montessori a jak ji učit doma. Školní léta. PRAGMA, Praha.
Helming, H. (1996). Pedagogika M. Montessoriovej. Slovenské pedagogické nakladatelství, Nitra.
Langr, L. (1984). Úloha motivace ve vyučování na základní škole. SPN, Praha.
Lněničková, I. (2015). Montessori Language Teaching: Materials Analysis and Evaluation. Masarykova Univerzita, Brno.
Lopata, Ch. (2005). Comparison of Academic Achievement Between Montessori and Traditional Education Programs. University at Buffalo, State University of New York, Buffalo, NY
Ludwig, H. a kol. (2008). Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). Univerzita Pardubice, Praha
Montessori, Maria. (1998). Tajuplné dětství. Nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha.
Montessori, M. (2001). Objevování dítěte. Nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha.
Montessori, M. (2003 a). Absorbující mysl. Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha.
Montessori, M. (2003 b). The Montessori Method with an introduction by June Goodrich. Barnes and Noble Publishing Inc., New York.
Montessori, M. (2006). The Montessori Method. Cosimo Inc., New York.
Nádeníčková, Š. (2010). Studijní technologie L. Rona Hubbarda. Masarykova Univerzita, Brno.
Pancová, K. (2008). Daltonská škola versus běžná základní škola. Masarykova univerzita, Brno.
Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Portál, Praha.
Průcha, J. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha.
Řezanková, H. (2010). Analýza dat a dotazníkových šetření. Professional Publishing, Praha.
Zelinková, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Portál, Praha.

Předběžná náplň práce
Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část podá pohled na podobu alternativní výuky v Montessori školách a na nejzásadnější rozdíly výuky v Montessori školách a v tradičnách školách. Druhá polovina teoretické části práce se bude zaměřovat na analýzu kritiky Montessori zařízení a na popis výukových metod cizího jazyka v Montessori a tradiční základní škole.
Druhá část této bakalářské práce se bude věnovat prakticky zaměřenému výzkumu, při kterém bude několik metod výuky cizího jazyka, používaných v Montessori škole, použito v tradiční základní škole. Výzkumná část bude usilovat především o analýzu vlivu použitých alternativních metod výuky na cílovou skupinu žáků v základní škole, její efektivitu a porovnání s metodami běžně používanými pro výuku jazyků v tradiční české škole.
Hlavním cílem této bakalářské práce bude porovnání systému výuky Montessori pedagogiky a výuky na vybrané tradiční české škole, především se zaměřením na metody výuky anglického jazyka, zjištění efektivity výuky v obou prostředích a jejich využitelnosti v praxi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical section gives overview of the form of alternative teaching in Montessori schools and observes the most significant differences between them and the traditional schools teaching. The second part of the theoretical section will be aimed at analyzing the main points of Montessori pedagogy criticism and on the description of the foreign language teaching methods in Montessori and traditional primary school.
The second section of this bachelor thesis will apply to practically aimed research, in which several foreign language teaching methods, used in a Montessori school, will be used to teach in a traditional primary school. The research section will seek mainly to analyze the impact of using alternative methods of teaching on a group of pupils in a primary school, its effectivity and comparison with commonly used methods in traditional Czech schools.
The main aim of this thesis will be the comparison of the Montessori teaching system with a selected traditional school teaching methods, concerning primarily the methods of the English language teaching, discovering the effectivity of these methods and their applicability in practice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK