Projevy, příčiny a možnosti překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
| Název práce v češtině: | Projevy, příčiny a možnosti překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Burn out sydrome of pedagogues – manifestations, occasions and possibilities to overcome |
| Klíčová slova: | Deprese, dotazník, Maslach Burnout Inventory, možnosti překonání syndromu vyhoření, projevy, příčiny, syndrom vyhoření |
| Klíčová slova anglicky: | Burnout syndrome, causes, depression, Maslach Burnout Inventory, questionnaire, symptoms, ways of burnout syndrome overcome |
| Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 22.06.2015 |
| Datum zadání: | 22.06.2015 |
| Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 14:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.07.2017 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
| Oponenti: | PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Zdůvodnění výběru tématu: Dané téma jsem si zvolila proto, že se v této oblasti pohybuji a mám k ní velmi blízko. Sama patřím mezi pedagogické pracovníky. Nabízené téma mne velmi zajímá.
Formulace problému, který bude v práci řešen: Zjištění míry výskytu syndromu vyhoření v učitelské profesi. Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je analýza syndromu vyhoření v učitelské profesi, zabývající se výchovou a vzděláváním dětí, žáků i studentů ve všech typech vzdělávacích institucí. A zároveň charakteristika učitelské profese. Práce by měla přispět k objasnění rozvoje syndromu vyhoření u vyučujících ve školství. Metody: nastudování literatury, dotazníkové šetření, pohovory s vyučujícími. Struktura práce: Bakalářská práce bude rozdělena do dvou části – teoretická část a praktická část. V teoretické části budou pomocí literární rešerše vysvětleny pojmy vztahující se k danému tématu. Syndrom vyhoření zde bude popsán jako postupně se rozvíjející proces, kterému je možné předcházet. Praktická část bude zaměřena na výskyt vyhoření u vyučujících na ZŠ, SŠ a SOU v závislosti na věku, délce praxe, pohlaví a typu instituce. Bude řešena pomocí dotazníkového šetření a dalších technik, jako jsou pozorování, rozhovor s pedagogickými pracovníky z různých oblastí (ZŠ, SŠ,SOU). Získaná data vytřídím, zkompletuji a vyhodnotím. |
| Seznam odborné literatury |
| HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. MÍČEK, L., ZEMAN, V. Učitel a stres. Opava: Vade Mecum, 1997. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem