Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dokonalé tělo: etnografie těla v prostředí posilovny
Název práce v češtině: Dokonalé tělo: etnografie těla v prostředí posilovny
Název v anglickém jazyce: Perfect Body: Ethnography of Body in Gym Environment
Klíčová slova: lidské tělo, fitness kultura, tělesný kapitál, sociální status, aktivní životní styl, „třetí místo“, ideální obraz
Klíčová slova anglicky: human body, fitness culture, physical capital, social status, active life style, „the Third place“, ideal appearance
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.06.2015
Datum zadání: 18.06.2015
Datum a čas obhajoby: 13.06.2016 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2016
Oponenti: PhDr. Filip Lachmann
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BOURDIEU, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.

BLACK, Jonathan. 2013. Making the American body: the remarkable saga of the men and women whose feats, feuds, and passions shaped fitness history. USA: University of Nebraska Press.

FAIR, J. D. SHELLY MCKENZIE. 2013. Getting Physical: The Rise of Fitness Culture in America. Lawrence: University Press of Kansas.

MAUSS, Marcel. 1936. Sociologie et anthropologie. Paris: PUF.

OLDENBURG, Ray. 2000. Celebrating the Third Place: Inspiring Stories about the "Great Good Places" at the Heart of Our Communities. New York: Marlowe & Company.

SASSATELLI, Roberta. Karen TRACY a Robert T. CRAIG. Interaction Order and Beyond: A Field Analysis of Body Culture Within Fitness Gyms.

WACQUANT, Loïc. 2004. Body and Soul: Ethnographic Notebooks of An Apprentice-Boxer. New York: Oxford University Press.
Předběžná náplň práce
Komercializace fitness průmyslu prodává fitness jako produkt, jehož účelem je přeměnit jedince ve fyzicky atraktivního, ne však celoživotně zdravého (i když se tak často tváří). Marketing výrobců oděvů a samotných posiloven zdůrazňuje především "to" nejvíce atraktivní na lidském těle a fit a významně se tak podílí na vytváření kultury, která ve výsledku vylučuje právě ty, pro které by měl být pohyb a zdravá strava spíše zdravotní než estetickou prioritou.

Moderní fitness dnes už není viděno jen jako radostná aktivita či jako rekreační odpočinková činnost, ale jako něco co ovlivňuje strukturu celého dne, co představuje nutnost splnit povinnost, která je výrazem naší schopnosti být cílevědomý, vytrvalý a disciplinovaný.

Posilovna je pak i tzv. "třetím místem" [Oldenburg 2000], které je odděleno od domova a práce jedince a je tak sociálním místem, které představuje přístav před náročným pracovním tlakem.

Fitness kultura pak nepředstavuje pouze samotné cvičení (sport), či prostředí, které nabízí člověku odreagování mysli a formování těla, čímž se on sám přibližuje svému vlastnímu ideálu. Je to zároveň i proces způsobu myšlení a vnímání sebe a svého okolí, které při větší míře dedikace mohou způsobit změnu preferencí a návyků a celkově tak změnit původní životní styl. Fitness kultura pak vytváří obrazy toho, jak by mělo vypadat aktivní tělo, které je chápáno i jako schránka pro aktivní mysl. Zároveň vytváří obrazy, které jsou pak zprostředkovaně člověku předávány nejen médii, ale i ostatními „členy“ fitness kultury jak skrze cvičení samotné, tak i v prezentaci sama sebe vůči okolí a v interakci s druhými.

Předpokládám, že fitness kultura odráží „ideologii ideálního obrazu těla a pozitivní mysli“ s příslušným emočním nábojem, která má za následek zásadní ovlivnění sociálního života konkrétního člověka. Díky této „ideologii“ a cvičení se pak v člověku budí pozitivní pocity, které pak mimo jiné způsobují závislost jedince na posilovně a vytváří tak propojení těla se sociálnem jeho života (jak sám sebe skrze tělo prezentuje, jak vnímá sebe a své okolí, které je samo definováno stejným habitem (M. Mauss, P. Bourdieu, L. Wacquant). Zároveň je tato ideologie i vyprávěním o světě, který nějak vypadá a má svá specifika, a aby v něm mohl jedinec existovat, musí se určitým způsobem přizpůsobit, chovat a disciplinovat své tělo.

Ideálním místem, kde je fitness kultura všudypřítomná, je posilovna. Posilovna je pak prostředím, kde se fitness kultura nejen konzumuje, ale zároveň se i „předává“ novým zájemcům o cvičení, skrze které si přes fyzickou náročnost psychicky odpočinou.

Cílem této práce bude zjistit, jak návštěvníci tělocvičny konzumují fitness kulturu, rozumí návštěvám fitness, cvičení a vlastnímu tělu, a jak jejich tělo determinuje vlastní pozici ve společnosti. Budu vycházet z předpokladu, že fitness kultura předává návod jak si vytvořit nové tělo, resp. jak zvýšit svou sociální pozici.
Základní výzkumné otázky této práce jsou následující:
• Jakým způsobem disciplinuje fitness kultura mužské tělo?
• Jak se fitness kultura projevuje v prostředí posilovny?
• Jak je fitness kultura posilovny utvářena přístupy návštěvníků?
• Jak cvičenci modifikaci svých těl legitimizují?
• Jakým způsobem ovlivňuje cvičení sociální život návštěvníků tělocvičny?

Výzkum bude veden formou kvalitativních hloubkových rozhovorů. Pro rozhovory zvolím návštěvníky jednoho z pražských fitness center. Očekávaný počet respondentů je minimálně 10. Mezi respondenty budou zařazeni amatéři, vrcholoví sportovci a trenéři, u kterých je předpokládána větší dedikace fitness kultuře.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Commercialization of fitness industry sells fitness as a product which is designed to transform one into physically attractive. Today Modern fitness is no longer seen only as a joyous or relaxing recreational activity but also as something that affects the structure of the day, and what makes one to comply with the obligation which is an expression of our ability to be purposeful, persistent and disciplined. Fitness culture then creates images of how the "active body" is supposed to look like, and is also understood as a case for an active mind. I suppose fitness culture reflects the "ideology of the ideal body image and positive mind" with the appropriate emotional drive, which results in a major influence on social life of a specific person. The aim of this work will be to determine how visitors of a gym consume fitness culture, understand their visits of the gym, and exercising and the body by itself and how do they determine their own position in society through the body.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK