Další vzdělávání pracovníků státní správy
Název práce v češtině: | Další vzdělávání pracovníků státní správy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Further education of civil servants |
Klíčová slova: | Další vzdělávání, vzdělávací potřeby, úřednická zkouška, státní zaměstnanci, úředník, zákon o státní službě, ministerstvo, centrální státní správa, klíčová témata |
Klíčová slova anglicky: | Further Education, Training Needs, Official Exam, Civil Servants, Official, Civil Service Act, Department, Central Government, Key Issues |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.06.2015 |
Datum zadání: | 11.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, J3019, Jinonice - místn. č. 3019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2018 |
Oponenti: | doc. Jan Kohoutek, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
ADAMS, David, H. K. COLEBATCH a Christopher K. WALKER. Learning about Learning: Discovering the Work of Policy. Australian Journal of Public Administration. 2015, 74(2), 101-111. DOI: 10.1111/1467-8500.12119. [cit. 2017-10-10] Dostupné také z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8500.12119/abstract
BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE. Using thematic analysis in psychology. Journal Qualitative Research in Psychology [online]. 2006, (vol. 3), 77-101 [cit. 2017-12-20]. Dostupné také z: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Co je další vzdělávání. In: DV Monitor [online]. [cit. 2015-05-20]. Dostupné také z: http://www.dvmonitor.cz/o-dvm/co-je-dalsi-vzdelavani COLEBATCH, Hal, HOPPE, Robert. a Mirko NOORDEGRAAF. Working for policy. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2010. ISBN 978-908-9642-530. CZESANÁ, Věra, MATOUŠKOVÁ, Zdeňka. Další vzdělávání in:. in:. KOHOUTEK, Jan, Arnošt VESELÝ a Zuzana ŠPAČKOVÁ. Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 374-396. EUROSKOP. Šlechtová: Účinný služební zákon je nutný pro čerpání peněz z EU[online]. 2014 [cit. 2017-12-1]. Dostupné z: https://www.euroskop.cz/8952/24839/clanek/slechtova-ucinny-sluzebni-zakon-je-nutny-pro-cerpani-penez-z-eu FIALA, Petr a Klaus SCHUBERT. Moderní analýza politiky. 1. vyd. Brno: Barrister&Principal, 2000. ISBN 80-85947-50-1. HENDRYCH, Dušan. Správní věda: teorie veřejné správy. Praha: ASPI, 2003. ISBN 80-863-9586-3. HORZINKOVÁ, Eva a Vladimír NOVOTNÝ. Základy organizace veřejné správy v ČR. 3., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-807-3804-596. ISOSS. Informační systém o státní službě [online]. [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: https://portal.isoss.cz Kdo je/není povinen úspěšně vykonat úřednickou zkoušku. Státní služba [online]. 2017 [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/urednicka-zkouska.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d Komplexní vzdělávací plán ministerstva „A“. 2017. LEGARD, Robin, KEEGAN Jill a Kit WARD. In-depth interviews. In: RITCHIE, Jane. a Jane LEWIS. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, str. 138-169. ISBN 07-619-7109-2. LEWIS Jane. Design Issues. In: RITCHIE, Jane. a Jane LEWIS. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003. ISBN 07-619-7109-2. MALÝ, Ivan, PAVLÍK Marek, POTŮČEK Martin. Aktéři a nástroje veřejné politiky in:. POTŮČEK, Martin a Marek PAVLÍK a kol. Veřejná politika. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Metodický pokyn náměstka ministra vnitra pro státní službu č.1/2017, kterým se stanoví další podrobnosti k provádění a organizaci úřednické zkoušky. Metodický pokyn náměstka ministra vnitra pro státní službu č. 2/2015, kterým se stanoví podrobnosti k přípravě zkušebních otázek zvláštní části úřednické zkoušky MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. NAFF, Katherine C. Personnel management in government: politics and process. Seventh edition. Boca Raton: CRC Press, 2013. ISBN 978-1466513631. NÁRODNÍ VZDĚLÁVACÍ FOND. Analýza nabídky vzdělávání ve veřejné správě. Praha, 2010. Nařízení vlády 106/2015 ze dne 22. dubna 2015 o oborech státní služby [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiXuaiDvOvXAhUFxRQKHZ8TBHgQFggsMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.mvcr.cz%2Fsluzba%2Fsoubor%2F106-2015-narizeni-vlady-o-oborech-statni-sluzby.aspx&usg=AOvVaw1nH_wXUzF5WxLUWeqRj7M6 Nařízení vlády ze dne 8. června 2015 o rovnocennosti některých zkoušek a odborných kvalifikací zvláštní části úřednické zkoušky. Sbírka zákonů č. 136 / 2015. [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/soubor/136-2015-narizeni-vlady-o-rovnocennosti-nekterych-zkousek-a-odbornych-kvalifikaci-zvlastni-casti-urednicke-zkousky.aspx NOVOTNÝ, Vilém. Co je „policy work“? Pracovní činnost v oblasti veřejných politik v teorii a praxi. Politologická revue [online]. 201n. l., (2), 136-158 [cit. 2017-12-20]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/260540059_Co_je_policy_work_Pracovni_cinnost_v_oblasti_verejnych_politik_v_teorii_a_praxi_What_is_Policy_Work_Policy_Work_in_Theory_and_Practice NIGRO, Lloyd G. a J. Edward. KELLOUGH. The new public personnel administration. 7th ed. Boston, MA: Wadsworth Cengage Learning, c2014. ISBN 978-113-3734-284. O informačním systému o státní službě. Státní služba [online]. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/o-informacnim-systemu-o-statni-sluzbe.aspx Obecná část: Zkušební otázky a odborná literatura. Státní služba [online]. 2017 [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/zkusebni-otazky-a-odborna-literatura.aspx Odbor vzdělávání a mezinárodní spolupráce ve státní službě. Ministerstvo vnitra České republiky [online]. 2017 [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/odbor-vzdelavani-a-mezinarodni-spoluprace-ve-statni-sluzbe.aspx OCHRANA, František, Milan Jan PŮČEK a David ŠPAČEK. Veřejná správa. Brno: Masarykova univerzita, 2015. PETRUSEK, Miloslav a kol. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-718-4311-3. Plán vzdělávacích akcí ministerstva „B“. 2017. POMAHAČ, Richard. Institucionální struktury veřejné správy in:.POMAHAČ, Richard a Olga VIDLÁKOVÁ. Veřejná správa. Praha: C.H. Beck, 2002a. ISBN 80-717-9748-0. POMAHAČ, Richard. Lidský faktor ve veřejné správě in:.POMAHAČ, Richard a Olga VIDLÁKOVÁ. Veřejná správa. Praha: C.H. Beck, 2002b. ISBN 80-717-9748-0. POTŮČEK, Martin. Veřejná politika: vstupní analýza problému (původní, rozšířená verze). 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005, 399 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). Průvodce dalším vzděláváním v kontextu aktivit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. In: MŠMT. [online]. 2010 [cit. 2015-05-20]. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/file/11567/download/ Předpis č. 11/2015: Služební předpis náměstka ministra vnitra pro státní službu, kterým se stanoví postup při provádění služebního hodnocení státních zaměstnanců. ze dne 7. prosince 2015. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/sluzebni-predpisy.aspx Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 136/2015 Sb. o rovnocennosti některých zkoušek a odborných kvalifikací zvláštní části úřednické zkoušky. Rámcová pravidla vzdělávání státních zaměstnanců ve služebních úřadech: SLUŽEBNÍ PŘEDPIS náměstka ministra vnitra pro státní službu ze dne 29. října 2015. In: Ministerstvo vnitra ČR. 2015. SEDLÁČEK, Martin. Případová studie. In: ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 96-112. ISBN 9788073673130. Seznam odborné literatury pro obecnou část úřednické zkoušky [online]. Státní služba. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/soubor/obecna-cast-uz-seznam-literatury-756399.aspx Služební poměr. Státní služba [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/sluzebni-pomer.aspx Stanovisko k aplikaci § 108 zákona o státní službě. Státní služba [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/stanoviska-sekce-pro-statni-sluzbu-stanovisko-k-aplikaci-108-zakona-c-234-2014-sb-o-statni-sluzbe.aspx Státní služba. Ministerstvo vnitra České republiky [online]. 2017 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/statni-sluzba.aspx Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020. In: Ministerstvo vnitra ČR. 2014. Strategie celoživotního učení. Praha: MŠMT, 2007. 80 s. ISBN 978-80-254-2218-2. [online]. [cit. 20. 5. 2015] Dostupné také z: http://msmt.cz/uploads/Strategie_CZU_schvaleno_vladou.pdf Studijní podklady k obecné části úřednické zkoušky [online]. Státní služba., 2017 [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/soubor/obecna-cast-uz-studijni-podklady.aspx ŠVAŘÍČEK, Roman. Hloubkové rozhovory. In: ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673130. TRANSPARENCY INTERNATIONAL - ČESKÁ REPUBLIKA. Profesionalizace státní správy a zákon o úřednících. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-87123-18-8. Dostupné také z: https://www.transparency.cz/wp-content/uploads/TIC_Profesionalizace_statni_spravy_a_zakon_o_urednicich_www.pdf Úřednická zkouška (§ 35 - § 37). Státní služba [online]. 2017 [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/urednicka-zkouska.aspx?q=Y2hudW09Mg%3d%3d Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. VYHLÁŠKA 162/2015 ze dne 26. června 2015 o podrobnostech úřednické zkoušky. Výroční zpráva Institutu pro veřejnou správu Praha 2015 [online]. Praha: Institut pro veřejnou správu Praha, 2016 [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: https://www.institutpraha.cz/obj/files/3/sys_media_2403.pdf Vzdělávací akce Institutu pro veřejnou správu Praha [online]. Praha: Institut pro veřejnou správu Praha, 2017 [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: http://www.institutpraha.cz/obj/obsah_fck/Katalog%202016-1_1.pdf WEBER, Max. Autorita, etika a společnost: pohled sociologa do dějin. Praha: Mladá fronta, 1997. Souvislosti (Mladá fronta). ISBN 80-204-0611-5. WOELTJES, Tanja. Policy Work Between National and International Contexts: Maintaining Ongoing Collaboration. In.: COLEBATCH, Hal, HOPPE, Robert. a Mirko NOORDEGRAAF. Working for policy. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2010. ISBN 978-908-9642-530. YIN, Robert K. Case study research: design and methods. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003. ISBN 978-0761925521. Zákon o státní službě. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, 2014, 234/2014 Sb. Závěrečná zpráva: Výzkumné šetření pracovníků centrální státní správy (ministerstev) a dalších vybraných organizací. 2013. Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 136/2015 Sb. o rovnocennosti některých zkoušek a odborných kvalifikací zvláštní části úřednické zkoušky. Zpráva o vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech a státních zaměstnanců ve služebních úřadech za rok 2016. Ministerstvo vnitra ČR. 2017. Zřizovací listina příspěvkové organizace Institut pro veřejnou správu Praha [online]. [cit. 2017-12-01]. Dostupné z: https://www.institutpraha.cz/obj/obsah_fck/zrizovacka/Zrizovaci%20listina.pdf |
Předběžná náplň práce |
A. vymezení výzkumného problému
V diplomové práci se zaměřím na téma dalšího vzdělávání pracovníků státní správy, na které se vztahuje zákon o státní službě, který vešel v platnost 1. 1. 2015 a je ve sbírce zákonů České republiky označen pod číslem 234/2014. Tento zákon upravuje podmínky zaměstnávání pracovníků ve státní správě, jejich práva a povinnosti. Rovněž nastavuje mnohé oblasti, ale nevěnuje přílišnou pozornost dalšímu vzdělávání pracovníků ve státní správě – nenastavuje žádnou povinnost dále se v rámci vykonávané funkce vzdělávat a nereaguje tak na současnou dynamiku vývoje společnosti. Podle profesora Potůčka můžeme na další vzdělávání a jeho význam nahlížet z různých perspektiv – přínos dalšího vzdělávání pro jedince, pro zaměstnavatele a pro stát. Koncept dalšího vzdělávání je definován v rámci vzdělávací politiky, která je „začleněna do celospolečenských a skupinových priorit“ (Potůček: 278). V případě pracovníků státní správy toto platí obzvláště – každým dnem odvádějí práci pro stát, který je v podstatě jejich zaměstnavatelem. Pokud tedy budou tito pracovníci pravidelně vzděláváni, bude obohacen nejenom jejich lidský kapitál, ale zároveň i jejich zaměstnavatel a stát – v tomto kontextu bude z kvalitně vzdělaných pracovníků profitovat celá společnost. Dalšímu vzdělávání pracovníků státní správy je tedy potřeba věnovat mnohem větší pozornost, než jaká je mu věnována v rámci zákona o státní službě. Tématem vzdělávání úředníků státní správy se zabývá Analýza veřejné správy, provedená na ministerstvu vnitra. Tato analýza doporučuje řešit „vzdělávání a pravidelné ověřování znalostí a dovedností“ na úrovni celé veřejné správy, státní správu nevyjímaje. Toto doporučení je podloženo popisem současného stavu, který je hodnocen jako nedostatečný a to především kvůli nejednotnosti systému vzdělávání (Analýza aktuálního stavu veřejné správy: 66 - 67). Roztříštěnost a absenci strategické koncepce vzdělávání pracovníků státní správy potvrdila i „Analýza nabídky vzdělávání ve veřejné správě“, kterou v roce 2010 provedl Národní vzdělávací fond (Národní vzdělávací fond: 126). Nový zákon o státní službě (Zákon č. 234/2014) však výsledky těchto analýz nereflektuje dostatečně. V roce 2012 vydala Transparency international studii s názvem „Profesionalizace státní správy a zákon o státních úřednících“, která byla mimojiné zaměřená na posílení profesionality, odpovědnosti a odbornosti státní správy. V této studii se uvádí, že systém vzdělávání ve státní správě je zaměřený pouze na stranu nabídky, kdežto strana poptávky státních úředníků ustupuje do pozadí. Zároveň Transparency international na základě této analýzy doporučuje, aby byly reálné potřeby pracovníků více zohledňovány při tvorbě vzdělávacích programů. Nikde v tomto dokumentu však není popsáno, jaké jsou tyto reálné potřeby pracovníků státní správy v oblasti dalšího vzdělávání (Transparency international: 27-28). Ráda bych se proto v mé práci zaměřila na oblast potřeb státních úředníků v dalším vzdělávání. B. �Cíle diplomové práce Cílem mé diplomové práce je popsat situaci v oblasti dalšího vzdělávání státních zaměstnanců, kteří podléhají zákonu o státní službě. Práce se zaměří nejenom na současný systém dalšího vzdělávání státních úředníků, ale bude se věnovat i subjektivním potřebám úředníků pracujících na ministerstvech – tedy jaké potřeby v oblasti dalšího vzdělávání pociťují přímo tito pracovníci, v jakých oblastech a jakým způsobem byli doposud v rámci svého pracovního poměru vzděláváni a jakým způsobem a v jakých kompetencích či oblastech by se rádi dále vzdělávali. Výsledkem této práce bude popis stavu dalšího vzdělávání ve státní správě a návrh možného zkvalitnění a nastavení služeb v této oblasti. C. Výzkumné otázky Hlavní výzkumná otázka mé práce se zaměřuje na to, jak státní úředníci, působící na ministerstvech ČR, nahlížejí na další vzdělávání v rámci jejich zaměstnání. V rámci této otázky se zaměřím na zodpovězení následujících podotázek. Jakým způsobem se státní úředníci na ministerstvech ČR republiky v současné době vzdělávají? V jakých oblastech se státní úředníci vzdělávají? Z jakého důvodu se v současné době státní úředníci dále vzdělávají? Mají státní úředníci na ministerstvech ČR republiky zájem dále se vzdělávat? V jakých oblastech? Co od dalšího vzdělávání očekávají? Jaké důvody je vedou k tomu dále se vzdělávat? Je tento zájem čistě osobní, nebo by mělo být další vzdělávání povinné pro všechny státní úředníky? D. Teoretická východiska Pojem „veřejná správa“ můžeme chápat ze dvou různých pohledů: v materiálním pojetí si pod tímto pojmem představujeme činnosti orgánů veřejné moci, jejichž náplní i cílem je plnění veřejných úkolů. V rámci materiálního pojetí pak můžeme veřejnou správu vymezit prostřednictvím substrakce – veřejná správa je souhrn takových činností, které nejsou označovány za zákonodárné ani soudní. Z pohledu formálního pojetí pak pod pojmem veřejná správa chápeme organizace, které řeší určité veřejné úkoly – je to soustava správních úřadů, které vykonávají veřejné činnosti. V materiálním pojetí tak veřejnou správu vykládáme na základě jejích činností, z pohledu formálního na ni nahlížíme skrze povahy organizací, jež ji tvoří (Hendrych: 11- 13). Vzhledem k zaměření této práce na pracovníky a jejich potřeby v oblasti vzdělávání, budu v práci pohlížet na koncept veřejné správy z hlediska materiálního – tedy skrze činnosti, které tito pracovníci v rámci veřejné správy vykonávají. Abych v mé práci zcela jasně ukotvila používané pojmy veřejná správa a státní správa, považuji za nutné uvést, jaký je mezi těmito pojmy vztah: „Pojem veřejná správa je termínem společným (nadřazeným) pro pojem státní správa (která je vykonávaná především stáními orgány), samospráva (která je vykonávaná orgány územních samosprávných celků či orgány zájmové/profesní samosprávy) a ostatní veřejná správa“ (Hendrych: 10). K tématu dalšího vzdělávání pracovníků ve státní správě hodlám využít konceptu společnosti vědění. „Základní myšlenku společnosti vědění bychom mohli shrnout takto: zatímco základními konstitutivními prvky moderní společnosti byl fyzický kapitál, množství lidské práce a průmysl (odtud pak pojmenování „průmyslová“ nebo „kapitalistická“ společnost), v současné době jsme svědky transformace ke společnosti, ve které se klíčovým faktorem produkce stává vědění, důsledkem čehož se následně zásadně mění i veškeré společenské instituce“ (Veselý: 434). Z těchto důvodů význam dalšího vzdělávání stále roste a je důležité ho podporovat právě tam, kde může být ku prospěchu nejenom zaměstnavateli a samotnému pracovníkovi, ale i veřejnosti. Proto je nezbytné další vzdělávání na úrovni státní správy aplikovat a neustále zdokonalovat. E. Výzkumný plán Výzkumná část mé práce bude rozdělena do dvou oblastí – využití již sebraných dat a jejich kvantitativní analýza, následovaná sběrem a analýzou dat kvalitativního rázu. V první části využiji data z výzkumného šetření pracovníků centrální státní správy (ministerstev) a dalších vybraných organizací, které bylo provedeno v roce 2013 v rámci projektu Grantové agentury České republiky „Analytici politiky v ústřední státní správě České republiky: praktiky, profesní hodnoty a identita“, který je řešen na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze (FSV UK). Při zpracování těchto dat se zaměřím na souvislost mezi hodnocením aspektu zajímavosti práce, možností kariérního postupu a možností dále se vzdělávat. Dále se zaměřím na obor, ve kterém by se respondent rád dále vzdělával. To s hypotézou, že respondenti, kteří považují svou práci za zajímavou a vidí příležitost kariérního postupu, tvrdí, že by možnost dalšího vzdělávání uvítali. Dále se s hypotézou, že úředníci mají zájem rozvíjet své schopnosti v rámci svých aktuálních úkolů, zaměřím na vztah mezi typem úkolů, které respondent v rámci svého zaměstnání vykonává a tématy, ve kterých by se rád vzdělával. Zároveň pracuji s předpokladem, že v průběhu mé výzkumné práce s těmito daty mohou vyvstat nové hypotézy, které budu následně zapracovávat a ověřovat. Na výsledky kvantitativní analýzy navážu sběrem dat formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky centrální státní správy. Posbíráno bude celkem 15 – 20 rozhovorů, které budou koncipovány tak, aby rozšiřovali výsledky kvantitativní analýzy a zároveň reflektovaly potřeby pracovníků státní správy v oblasti dalšího vzdělávání. Předpokládám, že i v kvalitativní části výzkumu mohou vyvstat otázky a náměty, které bude potřeba v průběhu výzkumu zapracovat. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis leads to describe the situation in the field of further education of public servants who are subject to the Civil Service Law. The thesis will focus not only on the present system of further education of civil servants, but will also focus on the subjective needs of officials working in ministries - ie what needs further training directly felt by these workers. In what areas and how they were still in their employment educated and how and what competences or areas they would like to be educated. |