Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vytvoření a ověření účinnosti hudebně pohybového programu pro děti předškolního věku.
Název práce v češtině: Vytvoření a ověření účinnosti hudebně pohybového programu pro děti předškolního věku.
Název v anglickém jazyce: Creation and verification of effectivness of Music-based physical educational program for pre-school kids
Klíčová slova: pohybový program, kreativita, předškolní věk,
Klíčová slova anglicky: Music-based physical educational program,creativity, pre-school age"
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Gymnastika (51-600200)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Viléma Novotná
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.06.2015
Datum zadání: 09.06.2015
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.06.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:08.03.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Oponenti: doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.
  doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
 
 
Zásady pro vypracování
Úkoly:
1. Modifikovat testy (Brtníková, 2007) pro danou věkovou kategorii.
2. Ověřit v pilotní studii baterii testů (Brtníková, 2007) hudebně pohybových schopností a její modifikaci pro děti předškolního věku.
3. Vytvořit tematické texty, písně a pohybové skladby navazující na program globální výchovy v MŠ Zeměkoule.
4. Otestovat působení krátkodobého a dlouhodobého programu hudebně pohybové výchovy v MŠ Zeměkoule.
5. Otestovat předškolní děti v jiné MŠ bez speciálního hudebně pohybového programu.
6. Vyhodnotit výsledky.
Seznam odborné literatury
1. APPELT, K. (1995). Pohybová skladba v teorii a praxi I. část. Praha: Ústřední škola ČOS.
2. APPELT, K. (1995). Pohybová skladba v teorii a praxi II. část. Praha: Ústřední škola ČOS.
3. APPELT, K., MIHULE, J. (1981). Kapitoly z pohybové skladby. Praha: SPN.
4. BAILY, J. (1985). Music Structure and Human Movement. In P. Howell, I. Cross and R. West, Musical Structure and Cognition. London: Academic Press, 237-258.
5. BENTLEY, A. (1966). Musical ability in children and it´s messurment. London: G. Herrab at Co.
6. BERÁNKOVÁ, J. (2004). Tvůrčí činnost při tvorbě pohybové skladby pro XIV. Všesokolský slet 2006. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
7. BLAHUŠ, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum.
8. BLAHUŠ, P., KOVÁŘ,V. (1993). Úvod do metodologie. Praha: Karolinum.
9. BOREHAM, C., ROBSON, P., GALLAGHER, A., CRAN, G. et al. (2004). Tracking of physical activity, fitness, body composition and diet from adolescence to young adulthood: The young hearts project, Northern Ireland. In P. Taymoori & D. R. Lubans, Mediators of behavior change in two tailored physical activity interventions for adolescent girls, Psychology of Sport and Exercise, 9, 605–619.
10. BRTNÍKOVÁ, M. (2005). Tvorba malých pohybových skladeb. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
11. BRTNÍKOVÁ, M. (2007). Nová testová baterie pro diagnostiku hudebně pohybových dovedností. Univerzita Karlova, In Sborník FTVS UK, Praha.
12. BUCK, N. (1936). Comparison of 2 Methods of Testing Response to Auditory Rhythm. Research Quarterly for Exercise and Sport, 30 (10), 36-46.
13. BUTTLER, L. F., & ANDERSON, S. P. (2002). Inspiring Students to a Lifetime of Physical Activity. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 73 (9), 21-25.
14. CAVILL, N., BIDDLE, S., & SALLIS, J. F (2001). Health enhancing physical activity for young people: Statement of the United Kingdom expert consensus conference. Pediatric Exercise Science, 13 (1), 12–25.
15. ČELIKOVSKÝ, S. (1963). Vybrané kapitoly z experimentálního výzkumu v tělesné výchově pro pedagogy. Praha: SPN.
16. ČELIKOVSKÝ, S. (1964). Dotazovací metody v tělovýchovném výzkumu. Praha: SPN.
17. ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
18. DESAIN, P., HONING, H. (2003). The Formation of Rhythmic Categories and Metric Priming. Perception, 32 (3), 341-365.
19. ERNST, M. P., PANGRAZI, R. P., & CORBIN, C. B. (1998). Physical Education: Making a transition toward activity. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 69 (9), 29-32.
20. FOSTER, S.L. (1986). Bodies and subjects in Contemporary American Dance. Berkley, Los Angeles, London: University of California Press. ISBN 0-520-05549-7
21. GALLOWAY, J. (2007). Děti v kondici. Praha: Grada.
22. GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6
23. GETCHELL, N., FORRESTER, L., WHITALL, J. (2001). Individual Differences and Similarities in the Stability, Timing Consistency, and Natural Frequency of Rhythmic Coordinated Actions. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72 (1), 13-21.
24. GILL, D.L. (1979). The prediction of group motor performance from individual member abilities. Journal of motor behavior, June 1979, 11 (2), 113-122.
25. GRUHN, W. (2004). Maping music education research in Germany. Psychology of Music, 32 (3), 311-321.
26. GRUHN, W., GALLEY, N., KLUTH, CH. (2003). Do Mental Speed and Musical Abilities Interact? Annals New York Academy of Sciences 999, 485-496.
27. HANNA, J.L. (1979). To Dance Is Human: A Theory of Nonverbal Communication. Austin and London: University of Texas Press. ISBN 0-292-78042-7
28. HENDL, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0030-7
29. HENDL, J. (1997). Úvod do kvantitativního výzkumu. Praha: Karolinum.
30. HONING, H. (2003). The Final Ritard: On Music, Motion and Kinematic Models. Computer Music Journal. Amsterdam.
31. HRČKA, J., WÁLOVÁ, Z. (1980). Gymnastika pri modernej hudbe. Bratislava: Slovenské tělovýchovné vydavateľstvo.
32. HUMPREY, D. (1978). The art of making dances. New York: ED. B. Pollack, Grove Press.
33. CHOUTKA, M., DOVALIL, J. (1991). Sportovní trénink. Praha: Olympia/Karolinum. ISBN 80-7033-099-6
34. CHRÁSKA, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: VUP. ISBN 80-7067-798-8
35. JELÍNEK, M. (2000). Možnosti rozvoje a hodnocení rovnováhových schopností. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
36. KOLEKTIV. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
37. KOLEKTIV. (2003). Gymnastika. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0661-5
38. KOS, B. (1975). Metodika výzkumu rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (11), 666-673.
39. KOS, B. (1975). Výzkum rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (12), 714-720.
40. KOS, B. (1964). Metody měření kloubní pohyblivosti v tělovýchovné praxi a ve vědeckém výzkumu. Teorie Praxe tělesné výchovy, 12 (11), 503.
41. KOS, B., WÁLOVÁ, Z. (1975). Charakteristika pohybové výkonnosti. Acta Universitatis Carolinae Gymnica, 11 (2), 25-41.
42. KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. (1973). Stručný úvod do metodologie. Praha: Univerzita Karlova.
43. KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. (1975). Vybrané statistické metody v antropomotorice. Praha: Univerzita Karlova.
44. KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. (1989). Aplikace vybraných statistických metod v antropomotorice. Praha: Univerzita Karlova.
45. KRAPKOVÁ, H. (1995). Rytmická gymnastika a současné gymnastické aktivity s hudbou ve školní tělesné výchově. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci. ISBN 80-7067-482-2
46. KRATOCHVÍL, F. (1964). Hudebnost. Základy hudební výchovy, díl I.
47. KUBELKA, F. (1964). Cviky pohybové nezávislosti (Asymetrické pohyby). Teorie Praxe tělesné výchovy, 12 (11), 497-502.
48. KUBIČKA, J. (1993). Vybrané kapitoly z teorie gymnastiky. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7066-721-4
49. KUBŮ, A. (1965). Rozvíjení smyslu pro rytmus v tělesné výchově. Tělesná výchova mládeže, 32 (4), 151-157.
50. KURKOVÁ, L. (1987). Tanec a hudba. Praha: SPN.
51. KURKOVÁ, L. (1989). Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Praha: SPN.
52. LABAN, R. (1975). Modern Educational Dance. London. ISBN 0-7121-1381-9
53. LIEBLER, S. (2004). Funsical Fitness program.
54. MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
55. MIHULE, J., APPELT, K. (1963). Rytmus a jeho experimentální výzkum. In Sborník ITVS UK 4, Univerzita Karlova, Praha, 293-319.
56. MLÍKOVSKÁ, J. (1996). O choreografii. Praha : IPOS – ARTAMA.
57. MOSELEY, S. (1999). In the Real World of Physical Education: Where´s the Dance? Research Quarterly for Exercise and Sport, March 1999, 70 (1).
58. MOSELEY, S. (2004). When “Too Little” Is Not Enough: Lessons Learned and Applied From Teaching One-Credit-Hour Dance Methods Courses for Physical Education Majors. Research Quarterly for Exercise and Sport, March 2004, 75 (1).
59. NAZAROV, V.P. (1964). Koordinace pohybů paží a některé zvláštnosti jejího rozvoje u dětí. Tělesná výchova mládeže, 1964/65, 31(1), 4-9.
60. NOSÁĹ, Š. (1984). Choreografia ĺudového tanca. Bratislava: SPN.
61. NOVOTNÁ, V. (1999). Pohybová skladba. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-860-3
62. NOVOTNÁ, V. (2001). Pohybová skladba – faktor společenské, pohybové a estetické kultivace člověka. Habilitační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
63. NOVOTNÁ, V. (1998). Tvorba pohybové skladby. Praha: ČASPV.
64. NOVOTNÁ, V. in kol. (2004). Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV.
65. PAULETTE, C.L. (1998). The Effects of Experience on Creativity in Dance. Research Quarterly for Exercise and Sport, March 1998, 69 (1).
66. PELIKÁN, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
67. PISTOTNIK, B. (2004). The Structure of Flexibility Based on Combined Results of Different Measurement Procedures. Acta Universitatis Carolinae Kinantropologica, 40 (1), 55-69.
68. POLLATOU, E., HIATZITAKI, V., KARADIMOU, K. (2003). Rhytm or music? Contrasting two types of auditory stimuli in the performance of a dancing routine. Perceptual and motor skills, August 2003, 97 (1), 99-106.
69. PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-132-3
70. PŘÍHODA, V. (1966). Problematika předškolní výchovy. Praha: SPN.
71. RINNE, M.B., PASANEN, M.E., MIILUNPALO, S.I., OJA, P. (2001). Test-Retest Reproducibility and Inter-Rater Reliability of a Motor Skill Test Battery for Adults. International Journal of Sports and Medicine, 22, 192-200.
72. ROYCE, A.P. (1977). The Antropology of Dance. Bloomington and London: Indiana University Press. ISBN 0-253-30752-X
73. ŘÍČAN, P. (1965). Úloha dědičnosti ve schopnostech. Čs. Psychologie, 360.
74. SEASHORE, C.E. (1915). The measurement of Musical talent. New York.
75. SEASHORE, C.E. (1919). The psychology of Musical Talent. Boston.
76. SEASHORE, C.E. (1936). Objective Analysis of Musical Performance. New York.
77. SEDLÁK, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Editio Supraphon.
78. SEDLÁK, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon.
79. SEDLÁK, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN.
80. SHMULEVICH, I., POVEL, D.J. (2000). Complexity measures of musical rhythmus. In P. Desain & L. Windsor, Rhythm perception and production: Lisse, 239-244).
81. SKALKOVÁ, J. (1983). Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha SPN.
82. SMÍTKOVÁ, Z. (1981). Estetika v pohybové výchově dětí I-IV díl. Obvodní pedagogické středisko v Praze 5, Praha.
83. STRONG, W. B., MALINA, R. M., BLIMKIE, C. J., DANIELS et al. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 146 (6), 732–737.
84. ŠESTÁK, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia. ISBN 80-200-0755-5
85. ŠTVERÁK, V. (1999). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karlinum. ISBN 80-246-0003-X
86. ŠŤASTNÁ, D. (1984). Didaktika rytmické gymnastiky: didaktické problémy hudebně pohybové výchovy. Praha: Univerzita Karlova.
87. ŠŤASTNÁ, D., MIHULE, J. (1993). Rytmická gymnastika. Praha: FTVS UK. ISBN 80-7066-728-1
88. TANGUIANE, A.S. (1993). Artificial perception and music recognition. Berlin: Springer-Verlag.
89. VOLFOVÁ, H., KOLOVSKÁ, I. (2008). Předškoláci v pohybu. Praha: Grada.
90. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. (2004). Rámcový program pro gymnaziální vzdělávání. Praha.
91. WÁLOVÁ, Z. (1985). Gymnastika s hudebním doprovodem ve školní tělesné výchově. Praha: SPN.
92. WÁLOVÁ, Z., HRČKA, J. (1980). Gymnastika pri modernej hudbe. Bratislava: Šport.
Předběžná náplň práce
Cílem práce je ověřit vliv vytvořeného komplexního intervenčního výchovně vzdělávacího programu zaměřeného na všestranný rozvoj osobnosti na změnu úrovně hudebně pohybových schopností u dětí předškolního věku.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK