Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury
Název práce v češtině: | Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The figure of Judas Iscariot through the prism of the media and the public in the 21st century in the context of state leaving exam and contemporary pop culture |
Klíčová slova: | Jidáš Iškariotský, Bible, státní maturita, český jazyk a literatura, mediální ohlas, populární kultura, filmy, seriály, Cermat |
Klíčová slova anglicky: | Judas Iscariot, Bible, State graduation exam, Czech language and literature, media coverage, popular culture, films, TV series, Cermat |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.06.2015 |
Datum zadání: | 06.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2016 08:40 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2016 |
Oponenti: | prof. MgA. David Jan Novotný |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
MCCOMBS, M. E. a SHAW, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly. 1972, roč. 36, č. 2, s. 176–187.
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675912. MŠMT, Rámcové vzdělávací programy. Nová maturita. [online]. 2015 [cit. 2015-05-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy Rámcové vzdělávací programy pro maturitní obory, z nichž si jednotlivé školy vytvářejí vlastní vzdělávací programy. MŠMT, Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2014/2015: Český jazyk a literatura. Nová maturita [online]. 2013 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404037630. Specifika požadavků pro maturanty pro předmět Český jazyk a literatura. Didaktický test: Český jazyk a literatura. Nová maturita [online]. 2015 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404037779&at=1 Zadání didaktického testu na jarní termín maturity z českého jazyka v roce 2015. Učební dokumenty pro gymnázia. Praha: Fortuna 1999. Dokumenty z nichž vycházel částečně katalog požadavků pro společnou státní maturitu z českého jazyka a literatury. BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury I. Brno: Atlantis, 1998. ISBN 80710816121. Středoškolská učebnice, jejímž obsahem je vývoj literatury od nejstarších sumerských památek až po klasicismus a osvícenství. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-717-0. Podrobně zpracované dějiny české a světové literatury jsou určeny pro studenty středních škol všech typů, pro učitele literatury i pro širokou veřejnost. První díl je věnován literatuře do první světové války, SLANAŘ, Otakar. Čítanka 1: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5718-6. První díl ze čtyřdílné sady středoškolských čítanek. Rozděleno do 21 tematických okruhů, obsahuje chronologicky řazené ukázky z významných děl. NEZKUSIL, Vladimír. Čítanka české a světové literatury pro 1. ročník středních škol: Nejstarší literární památky. Počátky českého národního obrození. Vyd. 2. Praha: Fortuna, 2000, 298 s. ISBN 80-716-8497-X. Čítanka pro střední školy s ukázkami z literárních děl. Od nejstarší literatury až do začátku národního obrození. Bible. Praha: Ústřední církevní nakladatelství, 1985. Překlad Bible je výsledkem spolupráce křesťanských církví u nás od roku 1961. Nový zákon s výkladovými poznámkami. Praha: Česká biblická společnost, 1987. Ekumenický překlad Nového Zákona s vysvětlivkami. Zahrnují věcné informace z dobového pozadí, upozornění týkající se literárního druhu a zaměření jednotlivých oddílů. DONAHUE, J. R. a HARRINGTON, D. J. Evangelium podle Marka. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005. Kniha z řady Sacra Pagina (Posvátná stránka) přináší nové překlady novozákonního textu a jeho moderní výklad. Jednotlivé komentáře jsou dílem mezinárodního týmu katolických biblistů. „Událost“: Maturitní test z češtiny 2015. Facebook [online]. 2015 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: https://www.facebook.com/events/1758486157708933. Tzv. „Událost“ na sociální síti s 10 tisíci účastníky s komentáři maturantů z českého jazyka. Necenzurovaný zdroj týkající se názorů a dojmů účastníků maturit. Jejich zhodnocení problematických otázek, textové i obrazové reakce. KOSIDOWSKI, Zenon. Na počátku bylo slovo. Praha: Práce, 1992. Publikace se zabývá otázkami, které se dotýkají základů křesťanské víry na podkladě důkladného rozboru Nového zákona. FRYE, Northrop. Velký kód. Bible a literatura. Praha: Host, 2000. Kniha je analýzou Bible z pohledu literárního kritika. Studie odmítá dogmatické i doslovné interpretace Bible a vyzdvihuje její jedinečnost, sílu a vliv na vývoj celé západní literatury a kultury vůbec |
Předběžná náplň práce |
Křesťanství je pevnou součástí evropské tradice a postava Jidáše Iškariotského, hebrejská literatura, potažmo Nový zákon jsou standardními tématy hodin literatury na středních školách. Tato práce nechce být teologickou disputací nad evangelii a ani podrobným průzkumem středoškolských učebnic či osnov z pedagogických pozic. Jako hlavní cíl si tato práce, která bude případovou studií, klade důkladnou deskripci a obsahovou analýzu ohlasů události, a to v kontextu 21. století a popkultury. Zmínky o Jidáši se totiž vyskytují v řadě populárních seriálů, písní či ve známém muzikálu, u nichž lze předpokládat, že s nimi jsou maturanti obeznámeni. Pokud by selhala výuka na školách, zůstává Jidáš natolik známou postavou, vyskytující se např. ve všech filmech o Ježíšově životě, a jeho zrada využívaným motivem v popkultuře, že neznalost odpovědi je do jisté míry překvapivá.
Práce si klade za cíl zmapovat Jidášův výskyt v kultuře s důrazem na popkulturu v posledních cca 10 letech, kdy budou popsány konkrétní příklady z nejznámějších produktů popkultury. Jádrem bude důkladné zmapování ohlasu události – její mediální reprezentace a názory studentů na sociálních sítích (coby základní komunikační platformy dnešních studentů), blozích a také ohlasy veřejnosti v internetových diskusích. Analýza mediální reprezentace události bude provedena též s ohledem na pojem nastolováním agendy (agenda-setting). V práci bude též představena postava Jidáše, nahlédnuto do několika vybraných středoškolských učebnic a shrnut význam státních maturit a jejich zdrojů (katalog požadavků k maturitě). |