Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury
Název práce v češtině: Postava Jidáše Iškariotského prizmatem médií a veřejnosti v 21. století v kontextu státních maturit a současné populární kultury
Název v anglickém jazyce: The figure of Judas Iscariot through the prism of the media and the public in the 21st century in the context of state leaving exam and contemporary pop culture
Klíčová slova: Jidáš Iškariotský, Bible, státní maturita, český jazyk a literatura, mediální ohlas, populární kultura, filmy, seriály, Cermat
Klíčová slova anglicky: Judas Iscariot, Bible, State graduation exam, Czech language and literature, media coverage, popular culture, films, TV series, Cermat
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.06.2015
Datum zadání: 06.06.2015
Datum a čas obhajoby: 21.06.2016 08:40
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2016
Oponenti: prof. MgA. David Jan Novotný
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
MCCOMBS, M. E. a SHAW, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly. 1972, roč. 36, č. 2, s. 176–187.

MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675912.

MŠMT, Rámcové vzdělávací programy. Nová maturita. [online]. 2015 [cit. 2015-05-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
Rámcové vzdělávací programy pro maturitní obory, z nichž si jednotlivé školy vytvářejí vlastní vzdělávací programy.

MŠMT, Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2014/2015: Český jazyk a literatura. Nová maturita [online]. 2013 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404037630.
Specifika požadavků pro maturanty pro předmět Český jazyk a literatura.

Didaktický test: Český jazyk a literatura. Nová maturita [online]. 2015 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404037779&at=1
Zadání didaktického testu na jarní termín maturity z českého jazyka v roce 2015.

Učební dokumenty pro gymnázia. Praha: Fortuna 1999.
Dokumenty z nichž vycházel částečně katalog požadavků pro společnou státní maturitu z českého jazyka a literatury.

BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury I. Brno: Atlantis, 1998. ISBN 80710816121.
Středoškolská učebnice, jejímž obsahem je vývoj literatury od nejstarších sumerských památek až po klasicismus a osvícenství.

BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-717-0.
Podrobně zpracované dějiny české a světové literatury jsou určeny pro studenty středních škol všech typů, pro učitele literatury i pro širokou veřejnost. První díl je věnován literatuře do první světové války,

SLANAŘ, Otakar. Čítanka 1: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5718-6.
První díl ze čtyřdílné sady středoškolských čítanek. Rozděleno do 21 tematických okruhů, obsahuje chronologicky řazené ukázky z významných děl.

NEZKUSIL, Vladimír. Čítanka české a světové literatury pro 1. ročník středních škol: Nejstarší literární památky. Počátky českého národního obrození. Vyd. 2. Praha: Fortuna, 2000, 298 s. ISBN 80-716-8497-X.
Čítanka pro střední školy s ukázkami z literárních děl. Od nejstarší literatury až do začátku národního obrození.

Bible. Praha: Ústřední církevní nakladatelství, 1985.
Překlad Bible je výsledkem spolupráce křesťanských církví u nás od roku 1961.

Nový zákon s výkladovými poznámkami. Praha: Česká biblická společnost, 1987.
Ekumenický překlad Nového Zákona s vysvětlivkami. Zahrnují věcné informace z dobového pozadí, upozornění týkající se literárního druhu a zaměření jednotlivých oddílů.

DONAHUE, J. R. a HARRINGTON, D. J. Evangelium podle Marka. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005.
Kniha z řady Sacra Pagina (Posvátná stránka) přináší nové překlady novozákonního textu a jeho moderní výklad. Jednotlivé komentáře jsou dílem mezinárodního týmu katolických biblistů.

„Událost“: Maturitní test z češtiny 2015. Facebook [online]. 2015 [cit. 2015-05-25]. Dostupné z: https://www.facebook.com/events/1758486157708933.
Tzv. „Událost“ na sociální síti s 10 tisíci účastníky s komentáři maturantů z českého jazyka. Necenzurovaný zdroj týkající se názorů a dojmů účastníků maturit. Jejich zhodnocení problematických otázek, textové i obrazové reakce.

KOSIDOWSKI, Zenon. Na počátku bylo slovo. Praha: Práce, 1992.
Publikace se zabývá otázkami, které se dotýkají základů křesťanské víry na podkladě důkladného rozboru Nového zákona.

FRYE, Northrop. Velký kód. Bible a literatura. Praha: Host, 2000.
Kniha je analýzou Bible z pohledu literárního kritika. Studie odmítá dogmatické i doslovné interpretace Bible a vyzdvihuje její jedinečnost, sílu a vliv na vývoj celé západní literatury a kultury vůbec
Předběžná náplň práce
Křesťanství je pevnou součástí evropské tradice a postava Jidáše Iškariotského, hebrejská literatura, potažmo Nový zákon jsou standardními tématy hodin literatury na středních školách. Tato práce nechce být teologickou disputací nad evangelii a ani podrobným průzkumem středoškolských učebnic či osnov z pedagogických pozic. Jako hlavní cíl si tato práce, která bude případovou studií, klade důkladnou deskripci a obsahovou analýzu ohlasů události, a to v kontextu 21. století a popkultury. Zmínky o Jidáši se totiž vyskytují v řadě populárních seriálů, písní či ve známém muzikálu, u nichž lze předpokládat, že s nimi jsou maturanti obeznámeni. Pokud by selhala výuka na školách, zůstává Jidáš natolik známou postavou, vyskytující se např. ve všech filmech o Ježíšově životě, a jeho zrada využívaným motivem v popkultuře, že neznalost odpovědi je do jisté míry překvapivá.

Práce si klade za cíl zmapovat Jidášův výskyt v kultuře s důrazem na popkulturu v posledních cca 10 letech, kdy budou popsány konkrétní příklady z nejznámějších produktů popkultury. Jádrem bude důkladné zmapování ohlasu události – její mediální reprezentace a názory studentů na sociálních sítích (coby základní komunikační platformy dnešních studentů), blozích a také ohlasy veřejnosti v internetových diskusích. Analýza mediální reprezentace události bude provedena též s ohledem na pojem nastolováním agendy (agenda-setting). V práci bude též představena postava Jidáše, nahlédnuto do několika vybraných středoškolských učebnic a shrnut význam státních maturit a jejich zdrojů (katalog požadavků k maturitě).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK