Předškolní vzdělávání: vztahy mezi mateřskou školou a rodinou
Název práce v češtině: | Předškolní vzdělávání: vztahy mezi mateřskou školou a rodinou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pre-primary education: relations between kindergarten and family |
Klíčová slova: | akontabilita, mateřská škola, partnerství, předškolní vzdělávání, rodina, vztah |
Klíčová slova anglicky: | accountability, kindergarten, partnership, pre-primary education, family, relation |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.06.2015 |
Datum zadání: | 05.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2017 |
Oponenti: | Mgr. Eva Hejzlarová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
• BOVENS, M. 2006. Analysing and Assessing Public Accountability. A Conceptual Framework. European Governance Papers (EUROGOV).
• BRAUN, V., CLARKE, V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2): 77-101. ISSN 1478-0887. Dostupné z: <http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa> • HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 407 s. ISBN 80-736-7040-2. • JELÍNKOVÁ, M. 2011. Případová studie. In NEKOLA, M., GEISSLER, H. a MOURALOVÁ, M. (eds.) Současné metodologické otázky veřejné politiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 306 s. • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. 2006. (Ne)rovné šance na vzdělání. Praha: Academia. ISBN 80-200-1400-4. • MŠMT. 2015. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, 47 s. Dostupné z: <http://www.nuv.cz/file/680/> • MŠMT. 2015. Statistické ročenky školství – výkonové ukazatele [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z: < http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp> • RABUŠICOVÁ, M., POL, M. 1996. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1. část). Pedagogika, č. 1, s. 49–61. ISSN 0031-3815. • RABUŠICOVÁ, M., POL, M. 1996. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (2). Pedagogika, č. 2, s. 105–116. ISSN 0031-3815. • RABUŠICOVÁ, M., TRNKOVÁ, K. 2003. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika, Praha: UK Praha, č. 2, s. 141-151. ISSN 0031-3815. • RABUŠICOVÁ, M., ČIHÁČEK, V., EMMEROVÁ, K. a ŠEĎOVÁ, K. 2003. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika, Praha: PedF UK, č. 3, s. 309 - 320. ISSN 0031-3815. • RABUŠICOVÁ, M., TRNKOVÁ, K., ŠEĎOVÁ, K. a ČIHÁČEK, V. 2003. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojeni se vzájemnou spoluprací. Studia Paedagogica, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U8, Brno: Masarykova univerzita, č. 1, s. 103-116. ISSN 1211-6971. • RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., a ČIHÁČEK, V. 2004. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 176 s. ISBN 80-210-3598-6. • ŠEĎOVÁ, K. 2009. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia Paedagogica, 14 (1): 27–52. Dostupné z: <http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/70/172> • VESELÝ, A. 2012. Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Reformy organizací veřejných služeb v teorii akontability. Sociologický časopis, 48 (4): 757–784. Dostupné z: <http://sreview.soc.cas.cz/uploads/d1b497e84665752e0d361dfed106c6f8b3c3b3e6_757-784.pdf> • Vyhláška č. 43 ze dne 20. 2. 2006 o předškolním vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky [online]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-43/zneni-20060301> • Zákon č. 561 ze dne 24. 9. 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky [online]. Dostupné z: <http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561> |
Předběžná náplň práce |
Předmětem mojí diplomové práce je vztah rodičů a vzdělávací instituce, a to konkrétně mateřské školy. Mateřská škola představuje pro rodiče zpravidla první vzdělávací instituci, s níž se během života jejich dítěte setkávají. Zároveň pro děti většinou představuje tato instituce, přímo po rodině, další socializační zařízení, do kterého přicházejí. Předškolní vzdělávání má svoji nezastupitelnou roli a v posledních letech získává větší pozornosti i z hlediska výzkumných šetření, respektive pozornost se více přesouvá ze školního také k předškolnímu vzdělávání a péči, avšak ve většině odborných prací najdeme především využití pedagogického či sociologického přístupu k tématu. Moje práce se zaměří na roli a vztah stěžejních aktérů (rodičů a ředitelek/učitelek) na této úrovni vzdělávání a zejména pak na akontabilitu ředitelek/učitelek mateřských škol, tedy detailnější pohled na jejich postavení v celém systému a jejich vztah k dalším aktérům (zejména rodičům a dětem). Komplex vztahů školy a rodiny představuje totiž jeden z velmi důležitých činitelů pro fungování školní edukace.
Obecným cílem diplomové práce je popsat vztahy mezi mateřskou školou a rodinou. Na základě dat z kvalitativního výzkumného šetření tudíž prozkoumávám a následně popisuji interakci mezi mateřskou školkou a rodinou a jejich vzájemnou reflexi. Na základě veřejněpolitických dokumentů či případně odborné literatury popisuji formální definici tohoto vztahu. Na vztah mezi mateřskou školou (ředitelkami/učitelkami) a rodinou (rodiči/matkami) se v práci ovšem dívám z různých perspektiv. Mým záměrem je jednak popsat, jak je tento vztah zachycen ve veřejněpolitických dokumentech, případně jak je popsán v odborné literatuře, ale i to, jak jej vykonávají samotní aktéři. Současně se snažím pochopit, jak je tento vztah vnímán samotnými rodiči/matkami a jak je vnímán ředitelkami/učitelkami mateřských škol. Tato kombinace různých úhlů pohledu přináší plastičtější popis situace, který zahrnuje jak hodnotovou perspektivu (jak by takový vztah vypadat měl), tak i popis a vysvětlení toho, jak ve skutečnosti vypadá v konání a prožívání daných aktérů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis will concern the topic from the sphere of pre-primary education in the Czech Republic. More precisely, it will focus on the relations between kindergarten (head teachers/teachers) and family (parents/mothers). The head teachers and parents are very important stakeholders regarding this level of education and their cooperation plays significant role.
The aim of this text will be to explore the relations between family and kindergarten from the different perspectives. Firstly, the relations will be analysed from the perspective of formal regulation. Secondly, the relations will be described in terms of interaction and communication between family and kindergarten. Thirdly, the stakeholders' feelings and reflections on their relations will be explained. Finally, the term accountability will be used in this text. The semi-structured interviews will be conducted with the parents and head teachers from the different kindergartens. Based on this qualitative research with parents and head teachers, the text will be an empirical study endeavouring to disclosure the relations between the family and the kindergarten. |