Mediální obraz české hokejové reprezentace v letech 2010 - 2015
Název práce v češtině: | Mediální obraz české hokejové reprezentace v letech 2010 - 2015 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media Coverage of the Czech ice-hockey team in 2010 - 2015 |
Klíčová slova: | sémiologie, mediální konstrukce reality, sport, lední hokej, národní tým, mistrovství světa |
Klíčová slova anglicky: | Semiotics, media construction of reality, media image, sport, ice hockey, national team, world championship |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.06.2015 |
Datum zadání: | 02.06.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2016 08:40 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H011, Hollar - místn. č. 011 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2016 |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Trunečka, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BARTHES, Roland. Mytologie. Druhé vydání v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2004. Bod. ISBN 9788073633592
CASHMORE, Ellis. Making Sense of Sports. 3. vyd. London: Routledge, 2000. 420 s. ISBN 0-415-21383-5 ČERNÝ, Jiří, HOLEŠ, Jan. Sémiotika. Praha: Portál, 2004 ISBN 8071788325 DE SAUSSURE, Ferdinand. Kurz obecné lingvistiky. Praha: Odeon, 1989 DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán, 2008. Bod (Dokořán). ISBN 978-80-7363-131-4 DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0 ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Překlad Marek Sedláček. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0157-7 HALL, Stuart, Jessica EVANS a Sean NIXON. Representation. Second edition. Milton Keynes: The Open University, 2013. ISBN 9781849205474 HORNBY, Nick. Fotbalová horečka. Překlad Richard Podaný. Praha: BB art, 2001. ISBN 80-7257-562-7 HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971. Ypsilon (Mladá fronta), sv. 13 JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7 KODOŇOVÁ, Lenka. Sportovec jako mediální celebrita v proměnách času. Praha, 2013. 116 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce Doc. PhDr. Barbora Köpplová, CSc. MAREŠ, Michael. Média jako zprostředkovatel národního sebevědomí: analýza vítězství československých hokejistů na mistrovství světa 1947. Praha, 2011. 85 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ondřej Zamazal. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5 PEIRCE, Charles Sanders et al. Sémiotika. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 335 s. ISBN 80-7184-356-3 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7 REINARDY, Scott a Wayne WANTA. The essentials of sports reporting and writing. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-0-8058-6448-9 SEKOT, Aleš. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-047-6 SEKOT, Aleš. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada, 2008. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2562-8 SOMMER, Jiří. Malé dějiny sportu, aneb, O sportech našich předků--: sportování ve znamení býčích rohů, jak to vypadalo v Olympii, gladiátorské hry, Artušovské hry, lov jako sport, rodí se fotbal, hry gentlemanů, moderní olympijské hry. Olomouc: Fontána, 2003. ISBN 80-7336-116-7 TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8 TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4 VALÁŠKOVÁ, Barbora. \textit{Zprávy z ledního hokeje pro Mladou frontu DNES} [online]. Brno, 2014 [cit. 2016-03-16]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Lenka Waschková Císařová Dostupné z: http://is.muni.cz/th/397558/fss_b/ Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1 |
Předběžná náplň práce |
Záměrem této diplomové práce bude ukázat, jaký byl mediální obraz české hokejové reprezentace v letech 2010 až 2015. Jednou z otázek práce bude, jak je vykreslován úspěch a neúspěch národního týmu na významných akcích, tedy na mistrovstvích světa, a sociální konstrukce reality, která je médii v takových chvílích vytvářena. Z tohoto důvodu je zvoleno sledované období na mistrovství světa 2010, kde česká reprezentace získala zlaté medaile, mistrovství světa 2013, kdy český národní tým vypadl ve čtvrtfinále , a mistrovství světa 2015, které se konalo v České republice. V diplomové práci budu sledovat, zda a jak tato umístění ovlivnila mediální obraz reprezentace. S výsledky české hokejové reprezentace souvisí také koncept tvorby národní identity, jak ho vytvářejí média. Zároveň se v národním týmu často objeví hráč či hráči, kteří v rámci mediální prezentace odpovídají definici sportovního hrdiny. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
What was the media image of the Czech national ice hockey team in the period 2010 – 2015 is the intention of this thesis. One of the tasks will be the presentation of success and failure of the national team at major events, which means the World Championships, and also the social construction of reality, created by media in these moments. For this reason, the chosen periods were the World Championship in 2010, where the Czech team won the gold medal, World Championship in 2013, when the Czech national team lost in the quarterfinals, and the World Championship in 2015 which was held in the Czech Republic. In this thesis I will monitor whether and how these standings affected media image of the team. The results of the Czech national ice hockey team are also related to the concept formation of national identity created by media. At the same time, some kinds of player or players appear in the national team whose media presentation corresponds to the definition of sports heroes. |