Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Shakespearean chorus/prologue: its functions and effects in the play
Název práce v češtině:
Název v anglickém jazyce: Shakespearean chorus/prologue: its functions and effects in the play
Klíčová slova: Early Modern drama, Shakespeare, Chorus
Klíčová slova anglicky: Early Modern drama, Shakespeare, Chorus
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Helena Znojemská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.05.2015
Datum zadání: 30.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.06.2015
Datum a čas obhajoby: 12.09.2016 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:24.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Martin Hilský, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
The aim of this BA Thesis is to analyse and compare Shakespeare’s prologues according to their formal features (narrative strategies, Chorus persona, distribution in the play) and their position and function in the individual plays. The introductory chapter will briefly comment on the use of the chorus in Elizabethan drama, providing the context for subsequent specific analysis of Shakespeare’s plays. The play which most extensively and consistently employs a Chorus figure, The Life of King Henry V, will provide a basis for categorising and explaining the above characteristics. The resulting “template” will then be compared with other Shakespeare’s prologues from all the genres of his plays. The other compared plays are The Life of King Henry VIII, Romeo and Juliet, Midsummer Night’s Dream, Troilus and Cressida and Pericles, Prince of Tyre.
Seznam odborné literatury
Bruster, Douglas and Weimann, Robert, Prologues to Shakespeare's Theatre: Performance and Liminality in Early Modern Drama (2004) Benabu , Joel, Shakespeare and the Rhetorical Tradition: Toward Defining the Concept of an "Opening” (2012) Palmer, David John ,'we Shall Know By This Fellow'. Prologue And Chorus In Shakespeare (1982) Brennan, A. S, That Whithin Which Passes Show: The Function of the Chorus in Henry V (1979) Danson, Lawrence, Henry V: King, Chorus, and Critics, (1983) Jones, G. P., Henry V: The Chorus and the Audience (1978) Hoeniger, F. David, Gower and Shakespeare in Pericles (1982) Hillman, Richard, Shakespeare's Gower and Gower's Shakespeare: The Larger Debt of Pericles (1985)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK