Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rokoková a druhorokoková kachlová kamna v reprezentačních prostorách Nového paláce Pražského hradu
Název práce v češtině: Rokoková a druhorokoková kachlová kamna v reprezentačních
prostorách Nového paláce Pražského hradu
Název v anglickém jazyce: Rococo and second-rococo tiled stove at the representative
rooms of New Palace of Prague Castle
Klíčová slova: Pražský hrad, kachlová kamna, kamnář, Václav Jan Sommerschuh, kachle, rokoko, kamnářství, Nový palác, Marie Terezie, Ferdinand V. Dobrotivý
Klíčová slova anglicky: Rococo and second-rococo tiled stove at the representative rooms of New Palace of Prague Castle
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslav Sojka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.05.2015
Datum zadání: 11.05.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.05.2015
Datum a čas obhajoby: 08.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.06.2015
Datum odevzdání tištěné podoby:16.06.2015
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2015
Oponenti: PhDr. Miroslav Šmied, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Obsah:
1. Úvod
2. Přehled dosavadní literatury vážící se k danému tématu
3. Stavby nacházející se na místě dnešního Nového paláce před přestavbou Marie Terezie a jejich architektonický vývoj
4. Úpravy Nového paláce Pražského hradu za Marie Terezie
5. Úpravy Nového paláce Pražského hradu za Ferdinanda V. Dobrotivého
6. Vytápění Nového paláce v 18. – 19. století
6.1. Kamnářské dílny podílející se na vybavení Nového paláce
6.2. Dílna Václava Jana Sommerschuha
7. Katalog jednotlivých kachlových kamen v Novém paláci Pražského hradu:
7.1. Trůnní salon
7.2. Brožíkův salon
7.3. Habsburský salon
7.4. Skleněný salon
7.5. Malý (dětský) salon
7.6. Zrcadlový salon
7.7. Hudební salon
7.8. Společenský salon
7.9. Východní šatna
8. Závěr
9. Obrazová příloha
10. Seznam vyobrazení
11. Seznam pramenů a použité literatury
Seznam odborné literatury
Seznam použité literatury:
DUBSKÁ 2003 — Gabriela DUBSKÁ (Kolektiv autorů – vědecký tým stale expozice):
Příběh pražského hradu. Praha 2003
FROLÍK/SMETÁNKA — Jan FROLÍK/ Zdeněk SMETÁNKA: Archeologie na Pražském hradě. Praha 1997
BIEGEL 2012 — Richard BIEGEL: Mezi barokem a klasicismem. Proměny architektury v Čechách a Evropě druhé poloviny 18. století. Praha 2012
HALATA/SULA/KARASOVÁ 2013 — Martin HALATA/Michal SULA/Daniela KARASOVÁ: Na sluneční straně. Městský trakt Pražského hradu jako habsburské sídlo 1800-1918. Praha 2013
HALÍK 1948 — Jaroslav HALÍK: O starých plzeňských kamnářích. Plzeň 1948
HAZLBAUER 1998 — Zdeněk HAZLBAUER: Krása středověkých kamen: odraz
náboženských ideji v českém uměleckém řemesle. Praha 1998
CHOTĚBOR 1994 — Petr CHOTĚBOR: Pražsky hrad – podrobný průvodce. Praha
1994
KADLEC/MALÁ 1995 — František KADLEC / Věra MALÁ: Reprezentační prostory.
Praha 1995
KUČA 2009 — Karel KUČA: Hrady a zámky a další památky ve správě Národního
památkového ústavu. Praha 2009
MĚŘINSKÝ 2011 — Zdeněk MĚŘINSKÝ (ed.): Výrobní a technologické aspekty
středověkých a raně novověkých komorových kachlů: seminář Uherské Hradiště 11.
února 2009. Brno 2011
PATERA/BLAŽKOVÁ 1942 — Jaroslav Patera/ Jarmila Blažková: Pražská keramika Václava Jana Sommerschuha. Praha 1942
POCHE 1980 — Emanuel POCHE (ed.): Praha národního probuzeni (Čtvero knih o
Praze). Architektura – sochařství – malířství – užité uměni. Praha 1980, 438–440
SOJKA 2012 — Jaroslav SOJKA: Katalog Ferdinand V. Dobrotivý a uměni jeho doby.
Praha 2012
VANČURA 1976 — Jiří VANČURA: Hradčany, Pražsky hrad. Praha 1976
VLČEK 2000 — Pavel VLČEK: Umělecké památky Prahy. Pražsky hrad a Hradčany. 4.
díl, Praha 2000
Předběžná náplň práce
Cílem práce je souborné přiblížení kachlových kamen tvořících nedílnou součást vybavení Pražského hradu a pocházejících především z doby Marie Terezie a Ferdinanda V. Dobrotivého.
Vedle kamen rokokových z poloviny 18. století se práce též zabývá kamny z poloviny 19. století, zhotovenými ve stylu tzv. druhého rokoka. Ty jsou na první pohled jemněji provedené v marnotratné hybnosti eklektického tvarosloví.
V jednotlivých, logicky na sebe navazujících kapitolách, se práce bude detailně věnovat každému z kachlových těles, jejich problematice a případné návaznosti na jiná kamna v jiných Habsburských rezidencích ale také na šlechtických sídlech v České republice. Kapitoly budou řazeny dle umístění kamen v konkrétních místnostech, které se až na výjimky nacházejí v Jižním křídle Pražského hradu, běžně návštěvnicky nepřístupných. Většina kamen je postavena z kachlů polévaných bílou glazurou se zlacenými, v různé výšce provedenými reliéfy. Převažují pro tu dobu typické motivy rokají, bohatě zvlněných volutových prvků či zavěšené festony a girlandy.
Práce se stává o to více potřebnou, oč méně jsou běžně přístupné Staré reprezentační prostory Pražského hradu. Lze tedy předpokládat, že doplní dosavadní poznání uvedené problematiky kamnářství českého baroka, rokoka a druhého-rokoka.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim is a comprehensive approach of tiled stove forming an integral part of the equipment of the Prague Castle, originating mainly from the period of Marie Terezie and Ferdinand V. Dobrotivý.
Next to the Rococo stove from mid-18th century, the work also deals with the stove from the mid-19th century, made in style called second Rococo. They are at first sight finer made at the wasteful momentum of eclectic vocabulary.
In particular, logically consecutive chapters, the work will take a detailed look at each of the tile body, its issues and possible continuity to the other stoves in the Habsburg residences but also in the royal residences in the Czech Republic. Chapters will be sorted by position of the stove in specific rooms that are, with some exceptions, found in the south wing of Prague Castle, normally inaccessible to visitors. Most stoves built of glazed tiles white glaze with gold, at different heights executed carvings. Most stoves are constructed of tiles cast in white glaze with gilded, at different heights executed reliefs. Prevail, for that time typical, motives of rockery, volute richly undulating elements or hung festoons and garlands.
Work becomes all the more necessary, how much less are accessible Old representative premises of Prague Castle. It can be assumed, that it will complement the existing knowledge of the topic of stove fitting in Czech Baroque, Rococo and second-Rococo.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK