Jazyková situace v Angole
Název práce v češtině: | Jazyková situace v Angole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Language Situation in Angola |
Klíčová slova: | Angola, Afrika, jazyk, portugalština, kolonialismus, etnika, tradice, sociolingvistická situace, domorodé jazyky, výukový jazyk |
Klíčová slova anglicky: | Angola, Africa, language, portuguese, colonialism, ethnic group, tradition, sociolingvistic situation, indigenous languages; teaching language |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Jindrová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.05.2015 |
Datum zadání: | 04.05.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2016 13:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jan Hricsina, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Portugalština je v Angole oficiálním jazykem, avšak jazyková situace v Angole je poměrně složitá díky velké rozloze země a existenci mnoha domorodých jazyků, převážně bantuských. Po vyhlášení nezávislosti situaci zkomplikovala dlouhotrvající občanská válka. Tato bakalářská práce má za cíl podat přehlednou informaci o současné jazykové situaci a o postavení portugalštiny v této zemi. Diplomantka se zaměří zejména na tyto problémy: 1. Historické situace 2. Sociolingvistická situace v různých etapách, s důrazem na současnou situaci 3. Přehled domorodých jazyků a jejich rozšíření 4. Postavení portugalštiny před vyhlášením nezávislosti a po vyhlášení nezávislosti. 5. Postavení tkz. lidové portugalštiny (português vernáculo de Angola). 6. Portugalština jako výukový jazyk 7. Portugalština jako jazyk komunikace mezi jednotlivými jazykovými skupinami. |
Seznam odborné literatury |
Simão, Pinda (2006). “Línguas Nacionais vão entrar no Sistema Oficial de Ensino em 2006”. In Angonotícias. http://www.angonoticias.com/full_headlines.php?id=2249. Acedido a 23 de Setembro de 2008. República de Angola (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Assembleia Nacional. Castro, Ivo (1991). Curso de História da Língua Portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta. Cuesta, Pilar Vasquez (1990). “O ensino do português enquanto língua segunda em Angola”. In Angolê: Artes, Letras, Ideias, nº 1, pp. 15-18. Cunha Celso e Cintra Lindley (2002). Nova Gramática do Português Contemporâneo. Lisboa: Edições João Sá da Costa (17ª edição). D’Almeida, Luísa (1998). “Angola – Portugal: Que Futuro Jornal de Angola (2006). Acerca da situação do ensino em Angola no biénio 2002/2005. Inhttp://www.jornaldeangola.com/Secção especial. 02/01/2006. Acedida a 22.04.2008. Mateus, Maria H. Mira, Pereira, Dulce & Fischer, Glória (coord.) (2008). Diversidade Linguística na Escola Portuguesa. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, Textos de Educação. República Popular de Angola (1975). Lei Constitucional – Lei da Nacionalidade. Luanda: Edição INA. A Língua Portuguesa em Angola, Um Contributo para o Estudo da sua Nacionalização Domingos Gabriel Ndele Nzau, tese de dissertação |