Možnosti podpory dítěte s problémy v chování pomocí práce s jeho rodinou
Název práce v češtině: | Možnosti podpory dítěte s problémy v chování pomocí práce s jeho rodinou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ways to support a child with problem behaviour by working with his family |
Klíčová slova: | problémy v chování, intervence v rodině, terapie |
Klíčová slova anglicky: | conduct problems, family intervention, therapy |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.04.2015 |
Datum zadání: | 30.04.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.01.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Některé děti mají z různých důvodů problém začlenit se do kolektivu vrstevníků, udržovat s nimi uspokojující kamarádské vztahy a vycházet s dospělými, kteří ho obklopují (rodiče, učitelé, vychovatelé). V České republice existují různá zařízení, která s těmito dětmi pracují. Školní psychologové, pedagogicko psychologické poradny, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy apod. nabízejí dětem individuální, či skupinovou psychoterapii, nácviky sociálních dovedností a jiné, podle možností zařízení a potřeb dítěte. Problémy v chování dítěte ale velmi často nějak souvisí s jeho rodinným zázemím. To může dítěti jeho cestu za uspokojivým fungováním ve společnosti velmi ztížit, nebo naopak mu velmi pomoci. Jaké jsou možnosti podpory rodiny v tom, aby problémy v chování dítěte neudržovala, nebo mu naopak pomáhala je zvládat? Cílem této diplomové práce bude hledání odpovědi na tyto otázky. Nejprve v teoretické části shrne dostupné poznatky v této problematice a popíše konkrétní modely fungující v zahraničí. V empirické části kvalitativní analýzou rozhovorů s odborníky z různých pracovišť v této oblasti (příp. kazuistik) zmapuje situaci u nás. Bude hledat odpovědi na otázky jako: Jaká zařízení s těmito dětmi a jejich rodinami takto u nás pracují? Jakými způsoby je taková práce v praxi organizována? Jaká jsou její specifika? Jaké jsou benefity? Jaká rizika, limity nebo úskalí? Jaké jsou vyhlídky do budoucna? |
Seznam odborné literatury |
Gillernová, I. (2009). Edukační interakce rodičů a dětí a její proměny v reflexi dospívajících.Československá psychologie,53(4), 336-348. Gjuričová, Š., & Kubička, J. (2009). Rodinná terapie: Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada Publishing a.s., 2009 Hogue, A., Liddle, H. A., Singer, A., & Leckrone, J. (2005). Intervention fidelity in family-based prevention counseling for adolescent problem behaviors. Journal Of Community Psychology, 33(2), 191-211. Jogdand, S. S., & Naik, J. D. (2014). Study of family factors in association with behavior problems amongst children of 6-18 years age group. International Journal Of Applied & Basic Medical Research, 4(2), 86-89. Lacinová, L., & Škrdlíková, P. (2008). Koncepce a teoretická východiska práce s rodičovskou skupinou Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí, E-psychologie [online]. Dostupné z:www.e-psycholog.eu. Malloy, J. (2013). Review of Functional family therapy for adolescent behavior problems. Contemporary Family Therapy: An International Journal, 35(4), 806-807. Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon Ryan, R., & Claessens, A. (2015). Associations between family structure changes and children’s behavior problems: The moderating effects of timing and marital birth. Developmental Psychology [online]. July 2013;49(7):1219-1231. Dostupné z: PsycARTICLES, Ipswich, MA. Accessed April 4, 2015. |