Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v jazyce práce (němčina): | Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache |
---|---|
Název práce v češtině: | Volné psaní ve výuce němčiny jako cizího jazyka |
Název v anglickém jazyce: | Free writing in teaching German as a foreign language |
Klíčová slova: | didaktika - výuka němčiny jako cizího jazyka - komunikativní kompetence - volné psaní |
Klíčová slova anglicky: | didactics - German as a foreign language - communicative competence - free writing |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Ústav germánských studií (21-UGS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.04.2015 |
Datum zadání: | 17.04.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Šemelík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem práce je jedna z nedílných součástí výuky cizího jazyka a také důležitá složka komunikativní kompetence - volné psané. Práce má za úkol přinést souhrnný pohled na tuto řečovou dovednost z hlediska její charakteristiky a pod vlivem metod jazykové výuky uplatňovaných v současné době na českých středních školách. Úroveň dosažení této dovednosti pak dokladá na základě výzkumu místního šetření na vybrané střední škole. Celá práce vychází z charakteristiky uvedené ve Společném evropském referenčním rámci. Pokyny pro vypracování: 1) Přípravné práce: a) Sběr a studium relevantní sekundární literatury b) Domluva o formě a rozsahu spolupráce s vybranou střední školou 2) Psaní teoretické části práce: a) Vypracování teoretické části práce k tématu "volné psaní" na základě prostudované sekundární literatury b)Stanovení metodologie pro práci se žáky na spolupracující škole (ve kterých třídách, jak dlouho, jakou formou, úroveň žáků etc.) 3) Místní šetření: a) příprava materiálů pro místní šetření v kooperující střední škole (dotazníky, testy etc.) b) příprava evaluace získaných materiálů c) zadání materiálů ve výuce, hospitace etc. d) evaluace 4) Psaní praktické části práce na základě výsledků získaných z místního šetření |
Seznam odborné literatury |
Backhaus/Sander/Skrodzki: Mittelpunkt. Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart: Ernst Klett, 2009. Bausch/Christ/Krumm: Handbuch Fremdspracheunterricht. Tübingen/Basel: Francke,1995. Böttcher, I.: Kretives Schreiben. Berlin: Cornelsen Verlag, 2010. Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Sprachpädogogik. Insbruck: Studien-Verlag, 1998. Cwikowska/Motta/Vomáčková: Direkt 2. Němčina pro střední školy. Klett: 2009. Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 1. Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2000. Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 2., Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2001. Fritzsche, J.: Zur Didaktik und Methodik des Deutschunterrichts, Band 2: Schriftliches Arbeiten. Stuttgart: Ernst klett Schulbuchverlag, 1994. Henrici/Riemer (ed.): Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Baltmannseiler: Schneider-Verlag, 1994. Janíková, V.: Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: 2011. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Goethe-Institut, 1999. Mohr, I.: Vermittlung von Schreibfertigkeit. In: Krumm/Fandrych/Hufeisen/Riemer, 2010. MŠMT: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, 2014. Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: W. Fink Verlag, 1999. |