Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci
Název práce v češtině: Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci
Název v anglickém jazyce: Normative Study Of A Memory Test “FCSRT-IR” in Older Population
Klíčová slova: Epizodická paměť, FCSRT-IR, kontrolované učení, normy, validace
Klíčová slova anglicky: Episodic memory, FCSRT-IR, controlled learning, norms, validation
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Georgi, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2015
Datum zadání: 15.04.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.04.2015
Datum a čas obhajoby: 22.05.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat standardizaci neuropsychologické metody The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (zkratka FCSRT-IR), což je paměťový test obsahující fázi kontrolovaného učení. Hlavním cílem této práce je vytvoření norem pro seniorskou populaci, jež dosud v České republice chybí. Test FCSRT-IR je metodou, jež diskriminuje hipokampální původ paměťového deficitu. Je proto metodou důležitou pro diagnostické postupy u neurodegenerativních onemocnění; ve světě je využívána především při diagnostice syndromu demence u seniorské populace
V teoretické části se bude práce věnovat stárnutí a kognitivním funkcím, zejména paměti, dále neuropsychologickým testům paměti, a z nich především právě testu FCSRT-IR, jeho historii, způsobu administrace, vyhodnocení a jeho psychometrickým vlastnostem a odlišnostem a přínosům metody oproti jiným verbálním testům paměti.
V praktické části budou zpracovány normy pro tento test z Národní normativní studie kognitivních determinant zdravého stárnutí (IGA NT13145), na jejímž řešení se autorka této práce podílí. Normy budou vycházet ze souboru 463 probandů, jejich věkově rozpětí je 60-96 let. Dílčím cílem této diplomové práce bude také validizace tohoto testu.
Seznam odborné literatury
Buschke, H. & Grober, E. (2012). The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall: Instructions for English. New York: Albert Einstein College of Medicine.
Grober, E. & Busche, H. (1987). Genuine Memory Deficits in Dementia. Developmental Neuropsychology. 3(1), 13-36.
Grober, E., Merling, A., Heimlich, T. & Lipton, R.B. (1997). Free and cued selective reminding and selective reminding in the elderly. Journal of Clinical and Experimental
Neuropsychology, 19(5), 643-654.
Grober, E., Ocepek-Welikson, K. & Teresi, J.A. (2009). The Free and Cued Selective Reminding Test: evidence of psychometric adequancy. Psychology Science Quarterly. 51(3), 266-282.
Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.
Lezak, M. D. (2012). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press
Mitrushina, M., Boone, K.B., Razani, J. & D´Elia, L.F. (2005). Handbook of normative data neuropsychological assesment New York: Oxford University Press.
Nikolai, T., Vyhnálek, M., Štěpánková, H. & Horáková, K. (2013). Neuropsychologická diagnostika kognitivního deficitu u Alzheimerovy choroby. Psychiatrické centrum Praha.
Stuart-Hamilton, I. (2012). The Psychology of Ageing. London: Jessica Kingsley Publishers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK