Dítě se syndromem ADHD ve školním prostředí 1. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Dítě se syndromem ADHD ve školním prostředí 1. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Elementary School Child with the ADHD syndrome |
Klíčová slova: | ADHD, impulzivita, hyperaktivita, poruchy pozornosti, rodina, školní prostředí, výchova, vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | ADHD, attention deficit disorders, education, family, hyperactivity, impulsiveness, school environment, upbringing |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 12.04.2015 |
Datum zadání: | 12.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2015 09:15 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zdůvodnění výběru tématu: Téma je mi velmi blízké, vzhledem k tomu, že učím několik žáků s touto poruchou a ráda bych pronikla hlouběji a měla tak možnost načerpanou teorii uplatnit v praxi.
2. Formulace problému, který bude v práci řešen: Postupy a řešení při vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Chtěla bych navrhnout konkrétní nápady při výchově a vzdělávání jednotlivých žáků se zohledněním jejich možností, schopností a rodinného zázemí. 3. Cíl práce: Cílem práce je nashromáždit nejdůležitější informace o syndromu ADHD z ověřených zdrojů, a to zejména o příčinách jejího vzniku, symptomech, terapii a přístupech k dítěti s touto poruchou, zejména ze strany učitelů a jejich spolupráce s rodinami. Práce by měla sloužit k objasnění této problematiky dalším kolegům, kteří rovněž pracují s těmito dětmi a nemají např. tolik informací nebo syndrom považují za pouhý projev nevychovanosti. 4. Charakteristika metod: Budu analyzovat celkem 5 žáků na 1. stupni při ZŠ a MŠ Oloví diagnostikovaných syndromem ADHD a to formou přímého pozorování, rozhovory s třídními učitelkami a dalšími vyučujícími, dále s rodiči a v neposlední řadě s dětmi samými. 5. Struktura práce: Teoretická část bude obsahovat informace týkající se celé problematiky, a to charakteristiku ADHD, projevy v chování, choroby zaměnitelné s ADHD, výskyt, příčiny, diagnostiku, terapii, význam pohybových aktivit, přístupy ve výchově a vzdělávání, vztah dítěte ke spolužákům. Praktická část bude skládat z pěti kazuistik žáků vzdělávaných na 1. stupni ZŠ Oloví. 1. Úvod 2. Syndrom ADHD 2.1 Definice 2.2 Symptomy 2.3 Prevalence 2.4 Etiologie 2.4.1 Genetické faktory 2.4.2 Biologické faktory 2.4.3 Vlivy během těhotenství a porodu 2.4.4 Psychosociální faktory 2.4.5 Strava 2.4.6 Další 2.5 Diagnostika 2.5.1 Klasifikace 2.5.2 Poruchy zaměnitelné s ADHD 2.5 Terapie 2.6.1 Behaviorální 2.6.2 Farmakologická 3. Výchovné a vzdělávací metody ve škole 3.1 Prostředí školní třídy 3.2 Souvislost se specifickými poruchami učení 3.3 Metody výuky 3.4 Zdravotně pohybové aktivity 4. Výchovné a vzdělávací metody doma 4.1 Zásady pro výchovu 4.2 Nesprávné výchovné postupy 4.3 Pravidelný režim 5. Vlastní výzkum 5.1 Kazuistika č. 1 5.2 Kazuistika č. 2 5.3 Kazuistika č. 3 5.4 Kazuistika č. 4 5.5 Kazuistika č. 5 6. Závěr 7. Seznam použitých informačních zdrojů 8. Seznam příloh |
Seznam odborné literatury |
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: Praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: Vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-447-8. GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD: porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 160 s. ISBN 978-807-2626-304. JENETT, Wolfdieter. ADHD: 100 tipů pro rodiče a učitele. 1. vyd. Překlad Milada Vlachová. Brno: Edika, 2013, 191 s. Rádce pro rodiče a učitele (Edika). ISBN 978-802-6601-586. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s LMD (rodiče a vyc. Praha: D&H, 2014. ISBN 978-80-87295-16-8. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s LMD (učitelé a vy. Praha: D&H, 2013. ISBN 978-80-87295-11-3. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4726-977. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Relaxace nejen pro děti ADHD. Praha: D&H, 2008. ISBN 978-80-903869-8-3. MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 3. Překlad Dagmar Tomková. Praha: Portál, 2008, 119 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3674-304. PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 234 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4714-264. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001, 333 s. il. ISBN 80-717-8570-9. RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Překlad Lenka Staňková. Praha: Portál, 2010, 251 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3677-282. TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-717-8503-2 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce bude mapovat žáky 1. stupně maloměstské základní školy, u kterých byl diagnostikován syndrom ADHD. Zkoumání bude zahrnovat metodou přímého pozorování, rozhovory s žáky, jejich rodiči a učiteli a práci se školní a zdravotní dokumentací.. Výsledkem bude celková rodinnná, zdravotní a školní anamnéza dítěte.Teoretická část nabízí informace k syndromu samotnému a dále podnětné rady a nápady k práci s dítětem ve školním i domácím prostředí, které byly inspirací pro vytváření praktické části. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The elementary school children diagnosed with ADHD syndrome will be talked in this thesis. The research contains direct observation method, interviews with pupils, their parents and teachers as well as the analysis of the school and health documentation. As a result we will get a summary of family, health and school history of each child. The teoretic part provides information about the ADHD syndrome itself and also some inspiring advice and ideas how to work with those children in both school and home environment. |