Analýza informační společnosti. Nebezpečí médií pro výchovu nebo jejich velká příležitost?
Název práce v češtině: | Analýza informační společnosti. Nebezpečí médií pro výchovu nebo jejich velká příležitost? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of modern society. Are media dangerous for education or their big opportunity? |
Klíčová slova: | moderní společnost, informační společnost, učící se společnost, vzdělání, vzdělávání, poznání, svět |
Klíčová slova anglicky: | modern society, information society, learning society, education, training, knowledge, world |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.04.2015 |
Datum zadání: | 09.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:40 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Student filosoficky zreflektuje základní rysy současné informační společnosti. Vyjde ze současné dostupné literatury. Bude respektovat zásady vědecké práce a pravidelně konzultovat s vedoucí práce. |
Seznam odborné literatury |
BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se
uplatnit moderní technologie ve výuce . Kladno: Aisis, 2003, 122 s. ISBN 8023901060. Dostupné z: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Vyd. 1. Překlad Zdeněk Frýbort. Praha: Argo, 2006, 367 s. ISBN 8072037064. GARDNER, H.: Dimenze myšlení . Portál, 1999. HAVEL, Ivan M. Hlavou zeď 2011: úvahy nad civilizací a její budoucností . Vyd. 1. Editor Aleš Palán. Praha: Dybbuk, 2011, 238 s. ISBN 9788074380556. HAVEL, I. M.: Robotika – úvod do teorie kognitivních robotů . SNTL, 1980. HAVEL, I. M.: Otevřené oči a zvednuté obočí . Nakl. Vesmír, 1998. HAVEL, I. M.: Zvednuté obočí a zjitřená mysl . Dokořán, 2005; HAVEL, I. M.: „Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém.“ In: Umělá inteligence 3 . Academia, 2001, s. 17–75. KOUKOLÍK, František: Vybrané přednášky o vztahu mozku a chování , Praha, Karolinum 1995. KOUKOLÍK, František: Jak si lidé hrají? Praha, Radioservis, 2009, ISBN 9788086212562. KOUKOLÍK, František: Jádro: televizní eseje 1. vyd. Praha: Galén, 2010. 312 s. Makropulos. ISBN 9788072626632. KOUKOLÍK, František: Všechno dopadne jinak O minulosti, přítomnosti a především o pravděpodobné budoucnosti . Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2011. 126 s. Rozhovory. ISBN 9788074291760. LAKOFF, G.: Ženy, oheň a nebezpečné věci – Co kategorie vypovídají o lidské mysli . Triáda, 2006. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění . Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. XXI. století. ISBN 9788020016775. LYOTARD, JeanFrancois. O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem, postmoderní situace . 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2000, 206 s. ISBN 8070070471. MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka . 2., rev. vyd. Překlad Miloš Calda. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. ISBN 9788020424099. PATOČKA, J.: Úvod do fenomenologické filosofie . OIKOYMENH, 1993. SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka. Slovník filosofických pojmů . 5. vyd. Vyšehrad, Praha 2007 ISBN 9788070218846. WITTGENSTEIN, L.: Předběžné studie k Filosofickým zkoumáním obecně známé jako Modrá a Hnědá kniha . Přeložil Petr Glombíček. 1. vydání. Praha: Filosofia, 2006. WITTGENSTEIN, L.: Modrá a Hnědá kniha . Přeložil Petr Glombíček. 1. vydání. Praha: Filosofia, 2006. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce bere za základ teorie o moderní informační společnosti, jak ji reflektují
moderní filosofie. V první části se teoreticky zabývá roztříštěností světa, vzdělání podléhající vlivu různých zájmů (hlavně ekonomických), a technologií, které hrozí reálnou destrukcí osobnosti, na druhou stranu je ale nutnou podmínkou pro fungování společnosti jejich rozvoj. Těmto třem doménám se pokládá otázka prekonceptů, výchovy a jejich cílů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis stands on the theory of the modern information society, as is reflected by the modern philosophy. The first part analyzes the theoretical fragmentation of the world, education and technology. Education because of its dependence on different interests (mainly economic), technology for its threat of real destruction of personality but, on the other hand, its necessity for the society and its further development. These three domains are asked the question of preconceptions, education and their goals.
|