Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku
Název práce v češtině: Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku
Název v anglickém jazyce: Mnemonic in Teaching Adults a Foreign Language
Klíčová slova: Mnemotechniky, paměť, výuka cizích jazyků, androdidaktika, didaktické metody, implementace paměťových technik.
Klíčová slova anglicky: Mnemonic, memory, foreign language teaching, androdidactics, teaching methods, implementation of memory techniques
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.03.2015
Datum zadání: 17.03.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.04.2015
Datum a čas obhajoby: 22.06.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce je analyzovat výuku cizího jazyka z hlediska užívání mnemotechnik jako specifických výukových postupů vedoucích k zapamatování si učiva. Dílčím cílem je zjistit výskyt a podobu aplikace těchto technik lektory ve vybraných jazykových kurzech pro dospělé. Cíle bude dosaženo na základě definování paměťových mechanismů, učebních stylů, technik a mnemotechnických procesů v nejširším slova smyslu. Následně bude zkoumáno, jak jsou mnemotechniky propojeny s uplatněním androdidaktických principů při výuce a jak se to promítá do podoby činitelů didaktického procesu, zejména do zvolené metody vzdělávání a použití materiálních didaktických prostředků. Provedeno bude rovněž kvalitativní šetření výuky na dvou jazykových školách, kde na základě metod pozorování a dotazování bude analyzováno užívání mnemotechnik.

1 Paměť a učení
1.1 Typy paměti
1.2 Fáze procesu paměti
1.3 Strategie učení se a učební styly
1.4 Vztah paměti a učení
2 Postupy pro zlepšení paměti dospělých
2.1 Zásady pro zapamatování a trénink paměti
2.2 Klasické paměťové metody
2.3 Mnemotechnické postupy
3 Didaktika dospělých ve výuce cizích jazyků
3.1 Androdidaktické principy
3.2 Činitelé didaktického procesu
3.3 Specifické metody výuky cizího jazyka
4 Šetření užívání mnemotechnik v jazykových kurzech pro dospělé
4.1 Použité paměťové techniky
4.2 Přístup lektorů
Seznam odborné literatury
ALESSI, Stephen M. a Stanley R. TROLLIP. Multimedia for learning: methods and development. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2001. ISBN 0-205-27691-1.
BEACCO, Jean-Claude. L'approche par compétences dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2007. ISBN 2-278-05810-5.
DELANNOY, Cécile. Une mémoire pour apprendre. Paris: Hachette, 1994. ISBN 2-011-70363-8.
ELMAN, Jiří. V kouzelné zahradě jazyků aneb Jak studovat cizí jazyky. 1. vyd. Praha: Sobotáles, 2006. ISBN 80-86817-19-9.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
KUPKA, Ivan. Jak úspěšně studovat cizí jazyky. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4387-5.
PENDANX, Michèle. Les activités d'apprentissage en classe de langue. Paris: Hachette, 1998. ISBN 2-011-55098-9.
POSSIN, Wilfried. Paměť jako slon: speciálními technikami k dokonalé paměti. 1. vyd. Praha: Euromedia Group - Ikar, 2005. ISBN 80-249-0483-7.
STAUB, Gregor. Cvičíme paměť. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1539-8.
STENGER, Christiane. Jak si vybudovat fantastickou paměť. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3776-8.
TUDOR, Ian. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: University Press, 2001. ISBN 521-77676-7.
VESTER, Frederic. Myslet, učit se ...a zapomínat? 1. vyd. Plzeň: Fraus, 1999. ISBN80-85784-79-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK