Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy
Název práce v češtině: Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy
Název v anglickém jazyce: Handwriting development from 1st to 5th grade of elementary school
Klíčová slova: rukopis, gramotnost, vázaný/nevázaný vzor písma, Comenia Script, vývoj psaní, hodnotící škála, písařské dovednosti, pisatelské dovednosti

Klíčová slova anglicky: handwriting, literacy, cursive/ manuscript, Comenia Script, development of handwriting, assessment scale, penmanship, orthography
Akademický rok vypsání: 2004/2005
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Oddělení pro vědeckou činnost (41-OVC)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.03.2015
Datum zadání: 10.03.2015
Datum a čas obhajoby: 20.09.2018 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.09.2018
Datum odevzdání tištěné podoby:23.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2018
Oponenti: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
  PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
 
 
Předběžná náplň práce
Tato disertační práce se zabývá problematikou vývoje psaní od 1. do 5. ročníku základní
školy. Cíl této studie tkví v popisu dynamiky osvojování písařských a pisatelských dovedností
ve dvou písařských vzorech, které jsou vyučovány na českých základních školách.
Zaměříme se na tradiční vzor vázaného písma a nevázaný vzor Comenia Script. Výzkumný
vzorek zahrnuje dvě skupiny. První tvoří písaři píšící vázaným písmem. Druhá skupina je
sestavena ze žáků, kteří píší nevázaným vzorem písma Comenia Script.
Disertační práce je rozdělena do dvou částí – teoretické a praktické. Teoretická část je
zaměřena na představení teoretických konceptů spojených s vývojem psaní. Dále se věnuje
detailnímu popisu obou zkoumaných písařských vzorů – tvarovým charakteristikám,
okolnostem vzniku. Zároveň představíme současné české výzkumné studie, které se zabývají
osvojováním si písma. Další kapitola obsahuje přehled vázaných a nevázaných písařských
vzorů, kterými se učí psát žáci ve vybraných evropských státech a v Kanadě.
Úvod výzkumné části představí metodologii výzkumu, který je designován jako průřezová
studie. Úroveň písařských a pisatelských dovedností byla sledována na začátku a konci
školního roku 2015/2016 (první fáze byla realizovaná na přelomu října a listopadu 2015,
druhá fáze sběru dat v květnu 2016). Výzkumný vzorek čítal 624 žáků ze základních škol
napříč Českou republikou.
Pro zpracování dat byla použita kvantitativní i kvalitativní metodologie. Statistická analýza
posuzovala získaná data třemi faktory: pohlaví, ročník, vzor písma.

Analýzy odhalují rozdílnou dynamiku v osvojování si písařských dovedností u sledovaných
vzorů písma. U písařů v Comenia Script jsme zaznamenali významně vyšší výsledky
v pisatelských dovednostech ve druhém a třetím ročníku. Ovšem rozdíly se vyrovnávají
ve čtvrtém a pátém ročníku. S ohledem na efekt pohlaví musíme konstatovat, že dívky mají
v průběhu všech sledovaných ročníků lepší výsledky v písařských dovednostech.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This dissertation project describes the development phases of the handwriting skills from 1st to
5th grade. The aim of this project is to describe the procedure of dynamic handwriting
acquisition concerning two different alphabetic scripts used in Czech elementary schools.
These include the traditional cursive script and alternative script that is Comenia Script.
We focus on two different styles of penmanship, which are being taught in Czech elementary
schools – cursive writing and manuscript writing. Our research sample includes two groups.
The first group comprises writers who employ the cursive handwriting style of penmanship,
whereas the second group considers the Comenia Script writer i.e. the manuscript style.
The research consists of two parts – the theoretical and practical part. The theory defines the
basic concepts related to handwriting skills and handwriting development. A substantial part
focuses on both styles of penmanship – traditional cursive writing and Comenia Script. We
depict their formal characteristics, circumstances of origin and the current Czech research
dedicated to pupils’ handwriting. One of the chapters provides a concise summary taking into
account the schooling instructions which include cursive and manuscript handwriting styles in
Europe and in Canada.

The research part describes the research methodology. This study is designed as a cross-
sectional research. The level of pupils’ handwriting was tested at the beginning and at the end

of the school year 2015/2016 (1stround of tests was in October/November 2015 and 2nd round
in May 2016). Research sample group gathered 600 pupils from primary schools across the
Czech Republic.

We used quantitative and qualitative methodology approach for the data processing. Three
main factors were applied in the statistical evaluation: age, gender and style of penmanship.
The results indicate that the style of penmanship reveals different development phases of
handwriting skills.

The Comenia Scripts writers demonstrate better orthography skills in the 2nd and in the 3rd
grade, but in the 4th and in 5th grade the quality of orthography skills in both scripts become
equal. Regarding the gender differences the results reveal that girls have better writing skills
from 1st to 5th grade.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK