M. Rettigové 4, Praha 1, R408, 408, studio HV, 4. patro
Datum odevzdání elektronické podoby:
13.04.2016
Datum proběhlé obhajoby:
26.05.2016
Předmět:
Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti:
doc. MgA. Marka Perglerová
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá životem a dílem světoznámého houslisty a pedagoga Otakara Ševčíka. Pro dokreslení jeho významu autorka zmiňuje životopisy dvou jeho nejslavnějších žáků, stručný život jeho konzervatorního učitele Antonína Bennewitze, který měl na Ševčíkovo působení jistý vliv, přehled života Ševčíkova spolužáka Františka Ondříčka i Bennewitzova vrstevníka Ferdinanda Lauba. Práce obecně nahlíží na Ševčíkovu vlastní učební metodu a pro názornost předkládá jako ukázku strukturu jeho prvního pedagogického díla. Praktická část práce formou dotazníku prošetřuje současné uplatnění Ševčíkových metod a cvičení na půdě dnešních volnočasových hudebně-vzdělávacích institucí, tedy na základních uměleckých školách se zaměřením na oblast v jižních Čechách, především na Strakonicko a okolí. Dále zjišťuje frekvenci používání jeho děl při výuce, pohled učitele na aktuálnost Ševčíkovy metody, na jeho přínos houslové pedagogice či na užívání jednotlivých opusů. U žáků se dotazník zaměřuje především na oblíbenost Ševčíkových cvičení a hodnocení jejich náročnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis focuses on the life and work of a world-acclaimed violinist and pedagogue Otakar Ševčík. In order to show Ševčík´s importance the authoress mentions the biographies of his two most famous students, a brief biography of his conservatory teacher Antonín Bennewitz, who influenced Ševčík´s work, also a summary of the life of Ševčík´s fellow-student František Ondříček and Ferdinand Laub who was a contemporary of Bennewitz. The thesis is focused on Ševčík´s own teaching method and it contains an example of the structure of his first pedagogical work. The questionnaires in the practical part of this thesis investigate the contemporary application of the Ševčík´s method and exercises in the field of the nowaday leisure-time institutions aimed at musical education, such as Elementary Music Schools in the region of the South Bohemia, especially in the Strakonice region and its surroundings. The thesis also looks into how often his works are used in schools, the teachers´ outlook on his method, his contribution to the violin pedagogy and using of the individual opuses. The questionnaires given to the students were aimed at popularity of Ševčík´s exercises and at evaluation of their difficulty.