Výchova ve filosofické reflexi Johna Locka
Název práce v češtině: | Výchova ve filosofické reflexi Johna Locka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education in Philosophical Reflection of John Locke |
Klíčová slova: | výchova, vzdělání, rozum, morálka, tolerance, svoboda, občanská společnost |
Klíčová slova anglicky: | upbringing, education, reason, morality, toleration, liberty, civil society |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.02.2015 |
Datum zadání: | 13.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka zpracuje příslušnou pramennou literaturu (John Locke) a analyzuje principy výchovné metody Johna Locka s ohledem na historický kontext Lockova díla. Při zpracování bude studentka respektovat zásady vědecké práce a průběh práce bude podložen pravidelnými konzultacemi s vedoucím práce. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
Locke, J. Druhé pojednání o vládě. Praha: Svoboda, 1992. Locke, J. Esej o lidském chápání. Praha: OIKOYMENH, 2012. ISBN 978-80-7298-304-9. Locke, J. Esej o lidském rozumu. Praha: Svoboda, 1984. Locke, J. Několik myšlenek o vychování. 1906. Locke, J. O výchově. Praha: SPN 1984. Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1997. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. Horák, P. Locke nejen o toleranci. FČ 5/1995. FÚ AV ČR. Kovář, M. Stuartovská Anglie. Praha: Libri, 2001. ISBN 80-7277-059-4. Rod, W. Novověká filosofie I. Praha: OIKOYMENH, 2001. ISBN 80-7298-039-4. |
Předběžná náplň práce |
Interpretace výchovy Johna Locka ve filosofické reflexi jeho díla. Pozornost je věnována důležitým aspektům Lockova života, historickému kontextu a samotnému dílu autora s cílem popsat důležité faktory, které podstatným způsobem ovlivnily jeho teorii výchovy. Z filosofického hlediska je práce zaměřena na Lockovu teorii poznání, nauku o idejích a vztah k autoritě. V části práce, která je věnována teorii výchovy, jsou popsány obecné charakteristiky výchovy, vztah mezi rodiči a dětmi, vliv protestantismu, mravní, rozumová a také tělesná a pracovní výchova. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The interpretation of John Locke’s theory of education in regard to the philosophical reflection on his work. The work concentrates on important aspects of Locke’s life, the historical context and Locke’s work itself with the aim to describe crucial factors which had an impact on his theory of education. In terms of Locke’s philosophy, the focus is put on theory of mind, the concept of innate ideas and authority. The part of the thesis which deals with Locke’s concept of education describes the main features of Locke’s theory, the relationship between parents and children, the influence of Protestantism and the education that relates to virtue, reason, body, mind and work. |