Genderové labelovanie hračiek u detí v predškolskom veku
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Genderové labelovanie hračiek u detí v predškolskom veku |
---|---|
Název práce v češtině: | Genderové hodnocení hraček u dětí v předškolním věku |
Název v anglickém jazyce: | Gender labelling of toys in children of preschool age |
Klíčová slova: | gender, hra, hračka, predškolský vek, bábika, autíčko |
Klíčová slova anglicky: | gender, play, toy, preschool age, doll, toy car |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 11.02.2015 |
Datum zadání: | 11.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2016 08:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Táto bakalárska práca sa bude zaoberať hrou v predškolskom veku v kontexte genderového vyhranenia hračiek. Zapojím sa do prebiehajúceho výskumu, kde spojím vlastné a cudzie dáta, vďaka čomu získam väčšie množstvo údajov. Výskum bude jak kvalitatívny, tak kvantitatívny a bude prebiehať formou rozhovorov a pozorovania detí v materskej škole. |
Seznam odborné literatury |
Janošová, P.: Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada 2008
Karsten, H.: Ženy-muži. Genderové role, jejich puvod a vývoj. Praha: Portál 2006 Klusák,M., Kučera, M.: Dětské hry. Praha: Karolinum 2010 Koťátková, S.: Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada 2005 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. |
Předběžná náplň práce |
Bakalárska práca sa zaoberá hrou predškolských detí v kontexte genderu. Teoretická časť je delená na tri hlavné kapitoly. Prvá sa venuje podstate hry a jej funkciou pre dieťa, druhá popisuje hlavné oblasti vývoja dieťaťa v predškolskom veku a posledná kapitola je venovaná hlavne genderovej socializácii a úlohe hry v nej. Praktická časť práce je realizovaná formou pološtruktúrovaných rozhovorov, ktorých cieľom bolo zistiť, nakoľko sú deti v tomto veku genderovo vyhranené a ako sa to prejaví pri výbere hračky či predstavovanej hre. Výsledky výskumu ukázali, že deti v tomto veku uvažujú o hračkách z genderového hľadiska, uprednostňujú hračky určené primárne pre svoju genderovú kategóriu a odmietajú hračky genderovo atypické. Zároveň zisťuje, že ani polovica detí nemá v domácnosti typickú hračku pre opačnú genderovú kategóriu. Nakoniec tento výskum na základe predstáv detí o hre s typicky dievčenskými a chlapčenskými hračkami sleduje úkony, ktoré sa pri hre s nimi objavujú. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with preschool children’s play in the context of gender. The theoretical part is divided into three main chapters. The first one is devoted to the essence of play and its function for the child, the second one describes the main areas of child development at preschool age and the last chapter is devoted mainly to gender socialization and role of play in it. The practical part has the form of semi-structured interviews, which aimed to find out the extent of gender definition of children at this age and how it is reflected in the selection of toys or during an imaginative play. The research results have shown that children at this age think about toys from a gender perspective, prefer toys designed primarily for their gender category and refuse gender-atypical toys. The research has also found that less than half of the children have a toy typical of the opposite gender category in their homes. Finally, this research based on the children’s ideas about playing with typical girls’ and boys’ toys traces actions occurring during children’s play with these toys. |