Postoje žáků ke školnímu podvádění.
Název práce v češtině: | Postoje žáků ke školnímu podvádění. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Attitudes of pupils to school cheating. |
Klíčová slova: | nečestné jednání, tradiční podvádění, elektronické podvádění, žáci základních škol, motivace k podvádění |
Klíčová slova anglicky: | dishonest behavior, unusual cheating, electronic cheating, elementary school pupils, motivation to cheat |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.02.2015 |
Datum zadání: | 04.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.01.2018 15:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.01.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřená na výzkum školního podvádění u žáků druhého stupně základních škol. Na základě dotazníkového šetření, které vychází z vlastního tvrzení žáků (self-reporting), bude cílem zjistit četnost školního podvádění v závislosti na pohlaví, studijním průměru a typu školy.
1. Zdůvodnění výběru tématu Školní podvádění se jako problém vyskytuje hojně na všech typech škol. Výzkumem podvádění ve škole se zabývají četné zahraniční studie, ovšem u nás je toto téma výzkumníky poněkud opomíjeno. Proto jsem se rozhodla se tomuto tématu blíže věnovat. 2. Formulace problému, který bude v práci řešen: Jaké jsou způsoby žákovského podvádění a jejich motivace k podvádění na vybraných základních školách? Souvisí žákovské podvádění na pohlaví, studijním průměru a typu školy? 3. Cíl práce: Cílem mé práce bude zjistit, výskyt jednotlivých typů školního podvádění, jejich četnost, vliv pohlaví, studijního prospěchu a typu školy na školním podvádění. 4. Charakteristika metod a struktura práce: Výsledkem výzkumu by měl být přehled o nejčastěji používaných způsobech podvádění, zařazený do souvislostí zejména se studijním prospěchem, pohlavím a typem školy. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se budu věnovat vymezení termínu jako je školní podvádění, typům podvádění. Praktická část bude věnována vlastnímu výzkumu a vyhodnocení získaných dat. |
Seznam odborné literatury |
Cizek, G.J. Detecting and Preventing Classroom Cheating. Thousand Oaks: Corwin Press, 2003. 167 s. ISBN 0-7619-4655-1.
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN: 80-7066-534-3. Čáp, J.; Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X. Faucher, D., & Caves, S. (2009). Academic Dishonesty: Innovative Cheating Techniques and The Detection and Prevention of Them. Teaching and Learning in Nursing, 4(2), 37 41. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4. Jensen, et al It’s Wrong, But Everybody Does It: Academic Dishonesty Among High School and College Students. Contemporary Educational Psychology. 2002, čís. 27, s. 209- 228. ISSN 0361-476X Jensen, L. A., Arnett, J. J., Feldman, S. S., & Cauffman, E. (2002). It’s Wrong, But Everybody Does It: Academic Dishonesty among High School and College Students. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 209 228. Lickona, T. Educating for Character. How our Schools Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books, 1992. ISBN 0553370529. Mareš, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole,Pedagogika, 2005, s. 310-335. Panáková, M.. Fenomén podvádění ve školách. Faktory ovlivňující podvádění studentů na středních školách v Pardubickém kraji. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Stránská, T. Žákovské napovídání jako sociálně psychologický jev,Pedagogika, 1982, s. 328-332 Stránská, T. (1988). Rozbor výpovědí studentů učitelství o možných příčinách podvádění. In J. Mareš, Pedagogická interakce a komunikace (s. 151 157). Hradec Králové: Pedagogická fakulta v Hradci Králové. Vrbová, J.. „Co mi ve škole vadí víc, podvádění, či klamání?“ Postoje žáků k nečestnému chování ve škole v kontextu školního podvádění. Studia paedagogica. , roč. 2-3, čís. 18, 2013. Vrbová, J. (2010). Co je na podvádění ve škole vlastně špatného? In J. Hábl & J. Doležalová (Eds.), Humanizace ve výchov a vzdělávání (s. 156–165). Hradec Králové: Gaudeamus. Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků: pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317–331. Whitley, E. W. (1998). Factors Associated With Cheating Among College Students: A Review. Research in Higher Education, 36(3), 235 274. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce by měla podat přehled o nejčastěji používaných způsobech podvádění, zařazený do souvislostí zejména se studijním prospěchem a pohlavím.
Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se budu věnovat vymezení termínu jako je školní podvádění a jednotlivým typům podvádění. Praktická část bude věnována vlastnímu výzkumu a vyhodnocení získaných dat. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis should give an overview of the most commonly used cheating methods, which are related to study benefits and gender.
The thesis will be divided into a theoretical and practical part. In the theoretical part, I will focus on defining the term such as school cheating and individual types of cheating. Practical part will be devoted to own research and evaluation of acquired data. |