Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Znalosti a dovednosti učitelů vybrané základní školy v oblasti poskytování předlékařské první pomoci
Název práce v češtině: Znalosti a dovednosti učitelů vybrané základní školy v oblasti poskytování předlékařské první pomoci
Název v anglickém jazyce: Teachers knowledge and skills in the field of the providing of the amateurisch first-aid at the selected school
Klíčová slova: úrazovost, předlékařská první pomoc, odborné znalosti
Klíčová slova anglicky: injurry rate, first-aid, skilled knowledge, amateurisch knowledge
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Řešitel: Bc. Radka Kostková - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 02.02.2015
Datum zadání: 02.02.2015
Datum a čas obhajoby: 12.01.2017 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu:
Téma jsem si vybrala proto, že dle mého názoru je zcela alarmující neznalost správně poskytované předlékařské první pomoci pedagogickými pracovníky na školách, kde jsou děti předány rodiči do péče a škola je tak přímým účastníkem v péči o nezletilé děti, kde je zapotřebí tyto dovednosti bez pochyb zvládnout.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Problém správné diagnostiky úrazu před poskytnutím první pomoci. Správné a účelové poskytování předlékařské první pomoci.

Cíl práce:
Zjistit znalosti pedagogických pracovníků vybrané základní školy o předlékařské první pomoci u dětí.

Charakteristika metod:
Dotazníkové šetření u pedagogických pracovníků vybrané základní školy.

Struktura práce:
V teoretické části se zaměřím především na zkušenosti, na základě kterých jsem se rozhodla pro volbu tohoto tématu. Budu popisovat rizikové situace, neznalost a obavu pedag. pracovníků zasáhnout v případě poskytování pomoci dítěti. V praktické části bude provedeno dotazníkové šetření, které bude zjišťovat znalosti pedagogických pracovníků vybrané základní školy. Na základě výsledků bude vypracován a otestován projekt, který bude zaměřen na problémová témata. Přímým výukovým programem bude i amatérská praktická část předlékařské první pomoci ve spolupráci s přímým školitelem záchranné služby. Nakonec, zjišťovací metodou, znovu rozdám k vypracování stejný dotazník, na jehož odpovědích bude zjištěno, zda se zlepšily znalosti pedagogických pracovníků na základní škole.
Seznam odborné literatury
BYDŽOVSKÝ, J. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1.

DORKOVÁ, Z.; JUKL, M.; CICHÁ, M. Průvodce první pomocí pro pedagogy 1. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 69 s. ISBN 978-80-244-1982-4.

ET AL. Standardy první pomoci. 2. přepr. vyd. Praha: Český červený kříž, 2012. 83 s. ISBN 978-87729-00-7.

HANUŠOVÁ, J. Zásady předlékařské první pomoci. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2013. 76 s. ISBN: 978-80-7290-644-5.
Předběžná náplň práce
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit podmínky, za kterých je na vybrané základní škole poskytována žákům předlékařská první pomoc pedagogickými pracovníky. Zaměřila jsem se na znalosti a dovednosti v poskytování předlékařské první pomoci. Informace byly získávány dotazníkovým šetřením a následným školením mělo být zjištěno, zda po opakovaném dotazníkovém šetření došli pedagogičtí pracovníci k nějakému výraznému posunu v oblasti poskytování předlékařské první pomoci.
Informace získané dotazníkovou metodou mne vedly k odhalení několika problémových skutečností. Předlékařská první pomoc je v první řadě zajišťována dětem pedagogickými pracovníky, kteří nemají dostatečné zkušenosti, znalosti a dovednosti v poskytování před lékařské první pomoci. Ukázalo se, že většina pedagogických pracovníků, nemá ani základní teoretické informace k poskytnutí předlékařské první pomoci. Což naznačuje, že ani praktické dovednosti nebudou dostatečné. To je také častým důvodem problémové a nesprávné diagnostiky úrazů a následné terapie. Ačkoliv školský zákon takovéto podmínky neumožňuje, byl by pro pedagogické pracovníky ideální oficiálně vedený zdravotník, kterým by škola disponovala. Proto bude přínosem této práce mnou vytvořená brožura, sloužící jako manuál v případě nutnosti poskytnutí předlékařské první pomoci.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce

The aim of this bachelor thesis was to determine the conditions of providing the first aid at primary school by teaching staff. I focused on knowledge and skills in providing first aid before the arrival of a doctor. Information was gathered by a questionnaire survey and following training, which should have found out whether repeated survey for teaching staff come to any significant shift in providing first aid. Information obtained by the questionnaire led me to discover several problems. The main trouble of providing first aid is the fact that first aid is provided to children by teaching staff that do not have sufficient experience, knowledge and skills in providing first aid. This is a frequent reason for incorrect diagnosis of injuries. It turned out that most of the teaching staff does not have basic theoretical information to provide the first aid, which indicates that the practical skills are not sufficient. It is also a common reason of incorrect diagnosis of injuries and therapy. Education Act does not allow schools to employ special medic who would care of providing first aid, which according to an author would be ideal. Therefore, the contribution of this thesis was a booklet, created by myself, as a guide if necessary to provide the first aid.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK