Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rizika poruch zdraví v adolescenci jako odraz rozvoje digitálních technologií
Název práce v češtině: Rizika poruch zdraví v adolescenci jako odraz rozvoje digitálních technologií
Název v anglickém jazyce: Health disorders risks as a reflection of digital technologies development
Klíčová slova: digitální technologie, adolescent, sociální sítě, sociální chování,životní styl, zdraví, závislost, psychické změny
Klíčová slova anglicky: digital technology, adolescent, social networks, social behavior, lifestyle, health, addiction, mental changes
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.02.2015
Datum zadání: 03.02.2015
Datum a čas obhajoby: 18.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2016
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Ing. Irena Fialová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Student vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Sledovat bude aspekty životního stylu, postoje k životu a vlastnímu zdraví u dospívajících v souvislosti s využívaním moderních digitálních technologií.
Připraví a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Mapován bude vliv ICT na fyzické zdraví a na zvyšování pasivních aktivit na úkor sportu, dále změny sociálního chování v důsledku využívaní sociálních sítí a internetu. Student provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky.
Výstupem bude konkrétní doporučení pro pedagogické pracovníky.
Seznam odborné literatury
NEŠPOR, Karel a Hana PERNICOVÁ. Jak zůstat fit a předejít závislostem. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 112 s. ISBN 80-717-8299-8.
NEŠPOR, Karel a Frank KÜHN. Jak přežít počítač: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 128 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-80-7402-069-8.
GÖHLERT, Fr a Frank KÜHN. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2001, 143 s. Z pohledu lékaře. ISBN 80-720-2950-9.
HLADKÝ, Aleš a Frank KÜHN. Škodí počítač našemu zdraví?: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. 1.vyd. Praha: CODEX Bohemia, 1995, 103 s. Z pohledu lékaře. ISBN 80-901-6838-8.
MARTINKOVÁ, Jana a Andrej SÁNDOR. Poškození pohybového aparátu při práci v kanceláři: elektrosmog : strašák a realita - jak v něm zdravě žít. 2. vyd. Překlad Karel Markvart. Praha: Mladá fronta, 2010, 35 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2341-2.
PAVLÍČEK, Antonín a Andrej SÁNDOR. Nová média a sociální sítě: elektrosmog : strašák a realita - jak v něm zdravě žít. Vyd. 1. Překlad Karel Markvart. V Praze: Oeconomica, 2010, 181 s. Lékař a pacient. ISBN 978-802-4517-421.
PERRY, Bruce W a Frank KÜHN. Fitness pro ajťáky: [jak na pevné zdraví pomocí vědeckých metod a správné výživy : i zdraví může být zábava]. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 304 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-80-251-3779-6.
SPITZER, Manfred a Frank KÜHN. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Překlad František Ryčl. Brno: Host, 2014, 341 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-807-2948-727.
STRACH, J., Jak připravit žáky a jejich rodiče na nebezpečí plynoucí z rozvoje telekomunikací a zejména internetu. In: Škola zdraví pro 21. Století, Brno MSD. 2008 ISBN 978-80-7392-077-7
ZEMANOVÁ, Petra. Jak si zachovat zdraví u počítače. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, 114 s. ISBN 80-722-6546-6.
Předběžná náplň práce
Shromáždit informace o různých zdravotních a psychických změnách, rizicích a závislostech v dospívajícím věku dětí v souvislosti s rychlým rozvojem informačních technologií. Zmapovat jak se působení a důsledky ICT měnily v čase. Porovnat výsledky různých studií. Vytvoření seznamu postupů a doporučení, které by měli učitelé začlenit do své výuky.
Praktická část: Na vybraném vzorku dospívajících bude provedeno dotazníkové šetření. Výsledkem toho bude konkrétní návrh postupů a doporučení pro pedagogické pracovníky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK