Rizika poruch zdraví v adolescenci jako odraz rozvoje digitálních technologií
Název práce v češtině: | Rizika poruch zdraví v adolescenci jako odraz rozvoje digitálních technologií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Health disorders risks as a reflection of digital technologies development |
Klíčová slova: | digitální technologie, adolescent, sociální sítě, sociální chování,životní styl, zdraví, závislost, psychické změny |
Klíčová slova anglicky: | digital technology, adolescent, social networks, social behavior, lifestyle, health, addiction, mental changes |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Marádová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.02.2015 |
Datum zadání: | 03.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Ing. Irena Fialová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Student vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Sledovat bude aspekty životního stylu, postoje k životu a vlastnímu zdraví u dospívajících v souvislosti s využívaním moderních digitálních technologií.
Připraví a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Mapován bude vliv ICT na fyzické zdraví a na zvyšování pasivních aktivit na úkor sportu, dále změny sociálního chování v důsledku využívaní sociálních sítí a internetu. Student provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky. Výstupem bude konkrétní doporučení pro pedagogické pracovníky. |
Seznam odborné literatury |
NEŠPOR, Karel a Hana PERNICOVÁ. Jak zůstat fit a předejít závislostem. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 112 s. ISBN 80-717-8299-8.
NEŠPOR, Karel a Frank KÜHN. Jak přežít počítač: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 128 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-80-7402-069-8. GÖHLERT, Fr a Frank KÜHN. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2001, 143 s. Z pohledu lékaře. ISBN 80-720-2950-9. HLADKÝ, Aleš a Frank KÜHN. Škodí počítač našemu zdraví?: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. 1.vyd. Praha: CODEX Bohemia, 1995, 103 s. Z pohledu lékaře. ISBN 80-901-6838-8. MARTINKOVÁ, Jana a Andrej SÁNDOR. Poškození pohybového aparátu při práci v kanceláři: elektrosmog : strašák a realita - jak v něm zdravě žít. 2. vyd. Překlad Karel Markvart. Praha: Mladá fronta, 2010, 35 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2341-2. PAVLÍČEK, Antonín a Andrej SÁNDOR. Nová média a sociální sítě: elektrosmog : strašák a realita - jak v něm zdravě žít. Vyd. 1. Překlad Karel Markvart. V Praze: Oeconomica, 2010, 181 s. Lékař a pacient. ISBN 978-802-4517-421. PERRY, Bruce W a Frank KÜHN. Fitness pro ajťáky: [jak na pevné zdraví pomocí vědeckých metod a správné výživy : i zdraví může být zábava]. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 304 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-80-251-3779-6. SPITZER, Manfred a Frank KÜHN. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Překlad František Ryčl. Brno: Host, 2014, 341 s. Z pohledu lékaře. ISBN 978-807-2948-727. STRACH, J., Jak připravit žáky a jejich rodiče na nebezpečí plynoucí z rozvoje telekomunikací a zejména internetu. In: Škola zdraví pro 21. Století, Brno MSD. 2008 ISBN 978-80-7392-077-7 ZEMANOVÁ, Petra. Jak si zachovat zdraví u počítače. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, 114 s. ISBN 80-722-6546-6. |
Předběžná náplň práce |
Shromáždit informace o různých zdravotních a psychických změnách, rizicích a závislostech v dospívajícím věku dětí v souvislosti s rychlým rozvojem informačních technologií. Zmapovat jak se působení a důsledky ICT měnily v čase. Porovnat výsledky různých studií. Vytvoření seznamu postupů a doporučení, které by měli učitelé začlenit do své výuky.
Praktická část: Na vybraném vzorku dospívajících bude provedeno dotazníkové šetření. Výsledkem toho bude konkrétní návrh postupů a doporučení pro pedagogické pracovníky. |