Sociálně-emoční charakteristiky nadaných dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Sociálně-emoční charakteristiky nadaných dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Social–emotional characteristics of gifted children at preschool age |
Klíčová slova: | nadání, talent, předškolní věk, sociální charakteristiky, emoční charakteristiky, pohlaví |
Klíčová slova anglicky: | giftedness, talent, preschool age, social characteristics, emotional characteristics, gender |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 30.01.2015 |
Datum zadání: | 30.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Radka High, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V odborné literatuře o nadaných dětech předškolního věku se uvádějí rozporné informace o jejich sociálně-emočních charakteristikách. Naším cílem bude zjistit na základě pozorování chování nadaných předškoláků, jaké jsou pro ně typické sociálně-emoční charakteristiky a současně popsat i sociální charakteristiky prostředí mateřské školy, ve které se rozvíjejí. Proto pozorování doplníme rozhovory s učitelkami mateřské školy a rodiči sledovaných dětí. Výsledky budeme porovnávat s odbornou literaturou, která se vyjadřuje k této problematice a pokusíme se porovnat zjištěné charakteristiky mezi děvčaty a chlapci, a to ve vztahu k prostředí mateřské školy. Projevy nadání tudíž chápeme jako důsledek působení širšího kontextu, nejen jako individuální charakteristiky dítěte. V práci budeme k datům přistupovat kvalitativně. |
Seznam odborné literatury |
Havigerová, J., M. (2014). Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku. Praha: Grada
Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada Hříbková, L. (2013). Nadání a předškolní věk. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem Jackson, M., E.: Youth gifted children.In: Colangelo, N., Davis, G. (eds.) (2003). Handbook of gifted education. Boston: Pearson education, p. 470-482 Lovecky, D., V., (1992). Exploring social and emotional aspects of giftedness in children. Roeper Review,vol. 15, no. 1, p.18 Mertin V., Gillernová I. (eds.) (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada |