Vliv e-learningového vzdělávání na znalosti v oblasti ochrany zdraví žáků na vybraném pracovišti
Název práce v češtině: | Vliv e-learningového vzdělávání na znalosti v oblasti ochrany zdraví žáků na vybraném pracovišti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of E-learning on Knowledge of Health Protection of Students at a Particular Workplace |
Klíčová slova: | Bezpečnost, e-learning, ochrana, ochranné prostředky, odborný výcvik, vzdělávání, zdraví |
Klíčová slova anglicky: | Safety, e-learning, protection, protective means, special training, education, health |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.01.2015 |
Datum zadání: | 30.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu:
V praxi musím stále řešit otázku ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. K získání ani k ověřování potřebných znalostí není v současné době žádný veřejně dostupný e-learningový kurz. Aktuálnost tématu koresponduje s neustále se zvyšujícím tlakem na pedagogické pracovníky ze stran rodičů či zákonných zástupců. Formulace problému, který bude v práci řešen: Určením správných pravidel pro dané pracoviště lze předejít zbytečným úrazům a zachovat efektivitu výuky. Následně pravidla kontrolovat. Cíl práce: Cílem práce bude tvorba e-learningového kurzu pro studium distanční formou pro praktické vzdělávání žáků v oblasti ochrany zdraví na pracovištích odborného výcviku. Průběžně bude kontrolována úroveň znalostí pomocí testů tvořených úlohami vyhodnocovanými tvrdou metrikou. Charakteristika metod: Pro ověření znalostí z oblasti ochrany zdraví a bezpečnosti na pracovišti odborného výcviku bude použit test s tvrdou metrikou. Na základě výsledků testů bude vypracována analýza problémových pasáží. Struktura práce: Práce bude mít v teoretické části rozebrány předpisy, normy a příslušné zákony, které slouží k práci pedagoga a řídí jeho činnost v oblasti odborného výcviku. Dále bude provedeno shrnutí předpisů vybraného pracoviště. Praktická část bakalářské práce prověří znalostní nedostatky v oblasti ochrany zdraví žáků formou e learningového kurzu s tvrdou metrikou a následná statistická analýza připraví podklady pro úpravu či změnu přístupu k ochraně zdraví a bezpečnosti žáků vybraného pracoviště. |
Seznam odborné literatury |
• HANUŠOVÁ, Jaroslava. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 72 s. Pedagogická praxe. ISBN 978 80 7290 782 3.
• KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2006, 125 s. ISBN 80-85783-50-9. • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8022-7. • ŠENK, Zdeněk. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. 2. aktualiz. vyd. Olomouc: ANAG, 2012, 311 s. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7263-737-9. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce na téma Vliv e-learningového vzdělávání na znalosti v oblasti ochrany zdraví na žáky na vybraném pracovišti bude pojednávat o přípravě e-learningového kurzu s využitím systému Moodle pro obor vzdělávání mechanik elektrotechnik a informační technologie, který bude jako součást přípravy použit pro zajištění stejných vzdělávacích podmínek těchto dvou studijních oborů.
Cílem práce je zjistit, jaké jsou znalosti žáků v oblasti ochrany zdraví na Střední odborné škole informatiky a spojů a Středního odborného učiliště Kolín. Teoretická část bude věnována východiskům a teoretickým základům tvorby e learningového kurzu, nástrojům pro přípravu a tvorbu obsahu za použití LMS systému Moodle. Dále se zabývá on line, off line e learningem, jeho výhodami či nevýhodami a didaktickými zásadami pro tvorbu obsahu. V praktické části je zjišťován stav vědomostí za pomocí dotazníkového šetření, jehož cílem je zmapovat znalosti v pretestu a v posttestu v oblasti ochrany zdraví. Pro dosažení stejných vzdělávacích podmínek je vytvořen a pro vzdělávání použit e learningový kurz v LMS Moodle. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Bachelor´s thesis deals with the e learning education of students for the health protection at a particular workplace. It looks at the preparation for an e learning course with the use of the Moodle system for the school educational branches of Mechanic Electrotechnitian and Informational Technologies. This course provides equal educational conditions for both of these educational branches.
The aim of the thesis is to discover the students´ knowledge on health protection at the Secondary School of Informatics and Communications and at the Secondary Vocational School in Kolín. The theoretical part explains the starting points and theoretical base of an e-learning course making. Then it deals with an on-line and off line e learning system, its advantages and drawbacks as well as the didactic principles for creating the contents. The practical part finds out the current state of students´s knowledge by using questionnaire interviewing. The purpose of that is to map out the level of knowledge on health protection. To provide the equal educational conditions, the e-learning course based on the LMS Moodle system is created and consequently used. |