Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Volnočasové aktivity jako prevence nežádoucích jevů
Název práce v češtině: Volnočasové aktivity jako prevence nežádoucích jevů
Název v anglickém jazyce: Leisure Time Activities as Prevention of Undesirable Phenomena
Klíčová slova: Volnočasové aktivity, nežádoucí jevy, prevence, dětský domov, životní styl, vychovatel, děti, návykové látky
Klíčová slova anglicky: leisure time activities, undesirable phenomena, prevention, children's care home, lifestyle, tutor, children, addictive substances
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 28.01.2015
Datum zadání: 28.01.2015
Datum a čas obhajoby: 17.01.2017 16:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 17.01.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je analyzovat volný čas dětí záměrně vybraného dětského domova a následně identifikovat oblasti pro zlepšení, ve vztahu k prevenci nežádoucích jevů, a s ohledem na spektrum nabídky volnočasových aktivit a možnosti kulturního vyžití.
Pro posouzení trávení volného času dětmi v dětském domově využít informace o potřebách dětí, ale i zkušenosti vychovatelů a vedení vybraného dětského domova. K získání informací využít vlastní šetření i formu písemných dotazníků nebo podobných metod. Zjištěné informace a z nich plynoucí výsledky pak využít pro zlepšení oblasti životního stylu dětí.
Seznam odborné literatury
BURIÁNEK, Jiří. Sociologie Praha: Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-754-5
GEIST, Bohumil. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-28-7
HÁJEK, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5
KAPR, Jaroslav a kol. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. 2.vyd. Praha: SLON, 1994. 116 s. ISBN 80-85850-03-6
KRAUS, B. K otázkám sociální pedagogiky. Člověk, prostředí, výchova. Brno:2001. ISBN 80-7315-004-2
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN80-85282-83-6
MUCHA, Ivan. Texty ze sociologie. Pelhřimov: Vydavatelství 999; 2001. ISBN 80-86391-04-3
SAK, P. a SAKOVÁ, K. Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže od roku 2007 [ online]. [ cit. 2014-11-12]. Dostupný z WWW: http://www.insoma.cz/Studie_MSMT_2006_fin.pdf
URBAN, Lukáš. Sociální patologie. Praha: Policejní akademie ČR, 2011. ISBN 978-80-7251-361-1
Předběžná náplň práce
Teoretická východiska: Prvořadým cílem dětského domova je výchova dětí a jejich začleňování do společnosti. Dále je zde snaha vytvořit dětem rodinu, když jejich původní rodina selhala. Účelem dětského domova je zajišťovat péči o děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování. Dětský domov a trávení volného času jsou jedny z determinantů utváření životního stylu. Životní styl ovlivňuje kvalitu života a postoje dětí k nežádoucím jevům. Postoje a návyky, které jedinec získává v dětství a v dospívání jsou pro společensky žádoucí životní styl (životní styl bez nežádoucích jevů) velice důležité.
Praktická část: Metody výzkumu - Výsledkem kvalitativního výzkumu a případové studie bude popis procesů, vztahů a prostředí konkrétního dětského domova s ohledem na volnočasové aktivity jak z pohledu dětí, tak i vychovatelů. Výsledkem bude analýza stávajícího stavu a identifikace oblastí ke zlepšení na základě faktů zjištěných jednak ve vybraném dětském domově tak i porovnaných s podobným zařízením. Ke zpracování dat budou využity např. komparace dat, sekundární analýza dat.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK