Děti mladší tří let v předškolním zařízení, jejich práva, potřeby a zájmy
Název práce v češtině: | Děti mladší tří let v předškolním zařízení, jejich práva, potřeby a zájmy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children under three years at pre-school: their rights, needs and interests |
Klíčová slova: | Rodina, předškolní zařízení, mateřská škola, soukromé mateřské školy, jesle, dětské skupiny, pečující osoba, děti mladší tří let, potřeby, zájmy a práva dítěte, předškolní výchova, předškolní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Family, pre-school, kindergarten, private kindergarten, day nursery, “group for kids”, caring person, children under the three years age, needs, interests and rights of the child, preschool education |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 21.01.2015 |
Datum zadání: | 21.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. |
Konzultanti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude věnována problematice raného dětství. Cílem práce bude hledat odpovědi na otázku: jaké předškolní zařízení je pro děti, mladší tří let, nejvhodnější a to z pozice potřeb, práv a zájmů dítěte.
V teoretické části bude nastíněn historický vývoj rodiny a pozice dítěte v rodině. Větší pozornost bude věnována dítěti, jeho psychosomatickému vývoji a jeho potřebám. Praktická část bude zaměřena na pozorování dětí v předškolním zařízení. Jaká je adaptace těchto dětí, jak se projevují ve skupině dětí, jaký mají denní režim a to z pohledu homogenní i heterogenní skupiny. Pozorování by mělo být uskutečněno v soukromé mateřské škole, bývalých jeslích, a v dětské skupině. Součástí bakalářské práce bude také rozhovor s odborníky – pediatrem, psychologem, pedagogem, a dalšími odborníky z oblasti zdravotnictví, na téma děti mladší tří let v předškolním zařízení. Závěrem bakalářské práce bude snaha sumarizovat teoretické a praktické poznatky a odpovědět na otázku, která skupina je pro tyto děti nejvhodnější a proč, případně jak by mohly být jednotlivé výhody ze všech skupin kombinovány pro dosažení ideálního řešení. |
Seznam odborné literatury |
BAĎURÍKOVÁ, ZUZANA. Inštitucionálna výchova a vzdelavanie detí od narodenia do troch rokov v európskom kontexte. Predškolská výchova. 2010/2011, roč. 65(č. 3), 1-12.
GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HAŠKOVÁ, H., SAXONGER, S. MUDRÁK J. Péče o nejmenší boření mýtů. Praha : Slon 2012. KOLÁŘOVÁ, J. Klíč k jeslím. Praha : Gender Studies 2007. KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. MATĚJČEK, Z. Mýtus prvních tří let. Československá psychologie. 2002, roč. 46(č. 4), 347-357. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004. ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál 2000. http://www.mzcr.cz/dokumenty/prohlaseni-ministerstva-zdravotnictvi-provozovani-jesli-jako-zdravotnickych-zari_7612_3.html http://www.mpsv.cz/cs/13500 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce je věnována problematice raného dětství. Cílem práce je hledat odpovědi na otázku: jaké předškolní zařízení je pro děti, mladší tří let, nejvhodnější a to z pozice potřeb, práv a zájmů dítěte. V teoretické části je nastíněn historický vývoj rodiny a pozice dítěte v rodině. Větší pozornost se věnuje dítěti, jeho psychosomatickému vývoji a jeho potřebám. Praktická část je zaměřena na pozorování dětí v předškolním zařízení. Jaká je adaptace těchto dětí, jak se projevují ve skupině dětí, jaký mají denní režim a to z pohledu homogenní i heterogenní skupiny. Pozorování bylo uskutečněno v mateřské škole, bývalých jeslích, a v dětské skupině. Součástí bakalářské práce jsou také rozhovory s odborníky – pediatrem, psychologem, pedagogem, a dalšími z oblasti zdravotnictví, na téma děti mladší tří let v předškolním zařízení. Závěrem bakalářské práce je snaha sumarizovat teoretické a praktické poznatky a odpovědět na otázku, která skupina je pro tyto děti nejvhodnější a proč, případně jak by mohly být jednotlivé výhody ze všech skupin kombinovány pro dosažení optimálního řešení. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Bachelor thesis is dedicated to issue of early childhood. The goal is to find answer to following question: what type of preschool facility is most suitable for children younger three years age, with main focus on needs, rights and interests of the child. The theoretical part is an outline of the family historical development and the position of a child in the family organism. Closer attention is paid to the child's psychosomatic development and its needs. The practical part is observing children in preschool facilities. It is looked at the adaptation faze of these children, behavioral symptoms in a group of kids and what is their daily routine from the perspective of being in homogeneous and heterogeneous groups. The observation is being attended in private kindergarten, day nursery and the “group for kids”. As part of practical work is also an interview with experts - a pediatrician, psychologists, teachers, and other professionals in the field of health on the topic of “children under three years in preschool facilities”. As conclusion of the thesis is an attempt to summarize theoretical and practical information and to answer the question - which group is the most suitable for these children and why. Perhaps how to combine individual benefits from all groups to deliver the ideal solution. |