Vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte na prvním stupni základní školy
Název práce v češtině: | Vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte na prvním stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of shared custody on the child's school success in primary school |
Klíčová slova: | střídavá péče o dítě, základní funkce rodiny, zájem dítěte, rodičovská odpovědnost, školní úspěšnost |
Klíčová slova anglicky: | joint custody, major functions of family, child needs, parental responsibilities, school successfulness of children |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.01.2015 |
Datum zadání: | 20.01.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tématem diplomové práce je vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte. V teoretické části popisuji současnou rodinu a její základní funkce. Mapuji situaci v legislativě v České republice, zabývám se okolnostmi, jak rozhodují české soudy o svěření dětí do péče po rozvodu rodičů, zda se počet dětí žijících ve střídavé péči zvyšuje. Zajímá mne, zda soudy rozhodují v zájmu dítěte. V další části se zaměřuji na definování školní úspěšnosti a chování žáka mladšího školního věku. Naznačuji faktory, které mohou mít vliv na školní úspěch. V praktické části prezentuji výsledky mého kvalitativního výzkumu. Zkoumám vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte z pohledu třídních učitelů. Zjišťuji, jak se projevují děti, které žijí po rozvodu rodičů ve střídavé péči, a zajímá mne, zda třídní učitelé zaznamenali určité znaky, které by tyto děti spojovaly. |
Seznam odborné literatury |
COLLINS, K. M. Ability Profiling and School Failure. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 415 s. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3. ČERNÁ, M. Rozvod, otcové a děti. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-10-6. Dudová, R. 2007. „Rodina a rodiny - formy soukromého života v České republice.“ Pp. 51-62 in Dudová, Radka (ed.), Šárka Hastrmanová, Hana Hašková, Hana Maříková, Hana Víznerová, Marta Vohlídalová. Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného a partnerského života. Sociologické studie / Sociological Studies 07:3. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 166 s. ISBN 978-80-7330-119-4. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portal, 2003. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. HELUS, Z., HRABAL, V., a kol. Psychologie školní úspěšnosti žáků, Praha: SPN, 1979. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. HOLT, J. Proč děti neprospívají. Praha: Strom, 1994. HOLUB, M., NOVÁ, J. SLADKÁ-HYKLOVÁ, J. Zákon o rodině - Komentář a předpisy související. Praha: Linde, 2007. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1. HRABAL, V., st., HRABAL V., ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-246-0319-5. HRUŠÁKOVÁ, M. Dítě, rodina, stát: (úvahy nad právním postavením dítěte). Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-2100-69-43. HRUŠÁKOVÁ, M. Rozvod a paragrafy. 2. aktualizované vydání. Brno: Computer Press, 2003. HRUŠÁKOVÁ, M. a kol. Zákon o rodině. Komentář. 3.vyd. Praha: C. H. Beck, 2005. KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3. KRÁLÍČKOVÁ, Z. Rodinné právo v otázkách a odpovědích. Praha: Computer Press, 2000. 112 s. (Právní rady). ISBN 80-7226-365-X. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ V., a kol. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRÁLÍČKOVÁ, Z. Lidskoprávní dimenze českého rodinného práva. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5053-2. KUBIČKA, L. Psychologie školního dítěte a jeho výchova v rodině. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1963. LANGER, S. Problémový žák na prvním stupni základní školy. Hradec Králové: KOTVA, 1999. 387 s. ISBN 80-900254-5-5. LANGMAIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, 4. vyd. Praha: GRADA, 2006. ISBN 80-247-1274-9. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-0425-236-2. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: H&H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ISBN: 08–011–86. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 144 s. ISBN 80-85850-24-9. PAVLÁSEK, M., NOSKOVÁ, J. Když výzkum, tak kvalitativní. Serpentinami bádání v terénu. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6480-5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd., Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8. ŘIHÁČEK, T., HYTYCH, R. Metoda zakotvené teorie. In: Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. (Eds.). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. (pp.44-74). Brno: Masarykova univerzita, 2013. SCHAEFFEROVÁ, E. Co je rodina?. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-41-4. ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3181-0. TRÁVNÍČEK, M. Střídavá péče. Praha: C. H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-596-1. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN: 80-246-0956-8. VANĚK, M., MÜCKE, P., PELIKÁNOVÁ, H. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudové dějiny AV ČR, 2007. WARSHAK, R. Revoluce v porozvodové péči o děti. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 240 s. ISBN 80-7178-089-8. WINKLER, J., PETRUSEK M. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1997. 598 s. Academia. ISBN 80-7184-164-1. |