Význam setkávání dítěte předškolního věku se seniory
Název práce v češtině: | Význam setkávání dítěte předškolního věku se seniory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Importance of Interaction between Preschool Children and Seniors Citizens |
Klíčová slova: | Předškolní dítě, stáří, mezigenerační soužití, senioři, prarodiče, rodiče, předškolní vzdělávání, rodina, výchova, učitelka mateřské školy, formy spolupráce mateřské školy |
Klíčová slova anglicky: | a preschool child, an intergenerational coexistence, senior citizens, a preschool education, a family, parents, a family education, a teacher, a kindergarten teacher, cooperation methods |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.01.2015 |
Datum zadání: | 15.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude věnovat problematice mezigeneračního soužití, konkrétně možnostem setkávání předškolního dítěte se starými lidmi. V teoretické části se studentka zaměří na porovnání soužití generecí v rodině v kontextu historického vývoje, dále bude analyzovat problémy současné moderní rodiny a dopady na děti, které nemají možnost pravidelného setkávání s prarodiči či jinými seniory. Obsahem práce praktické části bude pozorování realizace aktivní spolupráce mateřské školy Sokolovská s domovem seniorů. Pozorování bude doplněno kazuistikami dětí, které přichází pravidelně do styku se starými lidmi. Cílem bakalářské práce bude analýza formem spolupráce mezi mateřskou školou a domovy seniorů a vzájemný přínos setkávání předškolních dětí se seniory. |
Seznam odborné literatury |
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. 98 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6. DYTRYCH, Zdeněk; MATĚJČEK, Zdeněk. Radosti a strasti prarodičů, aneb, Když máme vnoučata. 1. vyd. Praha: Grada, 1997. 141 s. ISBN 80-7169-455-X. HAUSEROVÁ-SCHÖNEROVÁ, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-105-3. VÁCHA, Marek. Místo, na němž stojíš, je posvátná země. Cesta, 2008. ISBN 978-80-7295-104-8. Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada 2007. Kropáčková, J. a kol. Dítě předškolního věku dříve a dnes. Praha : PedF UK Praha 2008. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagoggy. Praha : Grada 2008. Horská, P. Kučera, M. a kol. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama 1990. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON 1993. Opravilová, E. Předškolní pedagogika 1. Smysl a proměny dětství. Liberec : TUL 2002¨ Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN 1992 Lenderová, M. Rýdl, K. Radostné dětství? Praha : Nakl. Ladislav Horáček 2006. |