Léčivé rostliny: analýza učebnic přírodopisu a návrh projektu pro 2. stupeň ZŠ
Název práce v češtině: | Léčivé rostliny: analýza učebnic přírodopisu a návrh projektu pro 2. stupeň ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Medicinal plants: analysis of biology textbooks and the project proposal for lower secondary school |
Klíčová slova: | projektové vyučování, třídní projekt, léčivé rostliny, analýza učebnic přírodopisu |
Klíčová slova anglicky: | project-based learning, class project, medicinals plants, analysis of biology textbooks |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.01.2015 |
Datum zadání: | 14.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 21.01.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R315, 315, laboratoř biologie, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Analýza učebnic přírodopisu, vypracování návrhu na projekt s tematikou léčivých rostlin, realizace a vyhodnocení projektu. |
Předběžná náplň práce |
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na projektové vyučování na 2. stupni ZŠ
na téma léčivé rostliny a na analýzu učebnic přírodopisu v kontextu s tématem. První část práce je věnována teoretickým východiskům ohledně metody projektového vyučování a teorii o léčivých rostlinách. Teoretická část o projektovém vyučování zahrnuje historii projektového vyučování a jeho současné pojetí. Teoretická část věnovaná léčivým rostlinám předkládá náhled do této problematiky, zaměřuje se na základní účinné látky rostlin a na jejich sběr, sušení a uchovávání. Následuje výzkumná část, která sestává z poměrně rozsáhlé analýzy učebnic přírodopisu na téma léčivé rostliny. Této části je věnována značná část diplomové práce. Představuje tak hodnotný materiál pro učitele, kteří se problematikou léčivých rostlin chtějí zabývat ve svém vyučování. Další stěžejní část této práce je návrh a realizace projektového vyučování na téma léčivé rostliny na 2. stupni ZŠ. Tato kapitola se zaměřuje zejména na proces vytváření autorského projektu „Rostlinné poklady naší zahrady“ a na popis reálného průběhu projektu na ZŠ. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis Medicinal plants: analysis of biology textbooks and the project proposal for lower secondary school is focused on project-based learning at lower secondary school
on the subject of medicinal plants and on the analysis of biology textbooks in the context of the topic. The first part is devoted to the theoretical bases on the method of project-based learning and theory about medicinal plants. The theoretical part of the project-based learning involves the historical development of project-based learning and the current concept of project-based learning. The theoretical part devoted to medicinal plants presents a view of this issue, focusing on the basic active substances of plants and their harvesting, drying and storage. The following is part of the research, which includes quite an extensive analysis of biology textbooks on the subject of medicinal plants. This section presents a considerable part of the thesis and thus represents a valuable material for teachers who want to deal with medicinal plants in their classes. Another key part of this work is design and implementation of project-based learning on the subject of medicinal plants at the lower secondary school. This chapter is focused on the process of creation of the project "Plant treasures of our garden", which is designed by author of this thesis, and the description of realization of the project at the lower secondary school. |