Vývoj metodiky psaní levou rukou a přístup pedagogů k levorukým žákům
Název práce v češtině: | Vývoj metodiky psaní levou rukou a přístup pedagogů k levorukým žákům |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of the Methodology of Left-hander's Writing and Teacher's Attitude toward Left-handed Children |
Klíčová slova: | Lateralita, metodika psaní levou rukou, horní způsob psaní, dolní způsob psaní, pomůcky pro leváky, školení pedagogů, nácvik psaní, učitel, žák na počátky školní docházky, základní škola, zápis do 1. třídy ZŠ, rodinná výchova |
Klíčová slova anglicky: | laterality, diagnostics of laterality, dominance, methodology of left-handers writing, left-hand overwriting, left-hand underwriting, equipment for left-handers, teacher´s training, practice of writing, teacher, pupil at the beginning of primary education, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.01.2015 |
Datum zadání: | 05.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Konzultanti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zmapovat vývoj metodiky psaní levou ruku a zaměřit se na přístup pedagogů k levorukým žákům - jak u zápisu, tak následně v první třídě. V teoretické části budou uvedeny všechny známé metody psaní levou rukou od roku 1967 a vznik metodiky psaní leváků jako takové. V práci budou uvedeny metodiky Miloše Sováka, Ladislavy Křišťanové, Vlasty Rezkové a Iva Vodičky - jak vypadaly jejich předepsané postupy, jakým způsobem měly být využívány a jaké metody se prosazují v dnešní době. V práci bude sledován přístup učitelů při nácviku psaní leváků, jaké existují příručky a školení, co je jejich obsahem a zda je o tyto zdroje mezi pedagogy zájem. Dále bude v diplomové práci srovnáno pedagogické vedení leváků a praváků a seznámení s možností využití široké škály pomůcek.
V praktické části bude zkoumán přístup učitelů při nácviku psaní leváků, práce s nimi v průběhu 1. ročníku a jaký je průměrný počet leváků ve třídě. Šetření bude provedeno v několika třídách zároveň. Dále zde bude zmíněn způsob komunikace a přístupu k levorukým u zápisu a kolik takových dětí k zápisům přichází. Konkrétně se bude jednat o zápisy pro školní roky 2015/2016 a 2016/2017. Na několika školách bude sledován průběh zápisu do 1. tříd – zda se například liší některá zadaná cvičení pro praváky a leváky. Dále diplomantka bude sledovat průměrný počet leváků ve třídě, přístup učitelů k nim, zavedená opatření, způsob psaní leváků, jejich chování a pomůcky, které používají. |
Seznam odborné literatury |
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. Sovák, Miloš: Výchova leváků v rodině; Státní pedagogická nakladatelství Praha, 1971 Sovák, Miloš: Lateralita jako pedagogická problém; SPN, Praha, 1962 Křišťanová, Ladislava: Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou; Gaudeamus, 1995 Vodička, Ivo: Nechte leváky drápat; nakladatelství Portál, 2008 Jane M. Healey: Leváci s jejich výchova; nakladatelství Portál, 2002 Křížková, Jana: Práce s leváky v hodinách psaní; Krajský pedagogický ústav Plzeň, 1984 Synek, František: Záhady levorukosti; nakladatelství Horizont, 1991 Hermann-Josef Zoche: Vidím svět i z druhé strany; nakladatelství IKAR, 2006 McManus, Chris: Right and Left hand, nakladatelství Hypertones, 2002 Milsom, Lauren: Your Left-Handed Child: Making things easy for left-handers in a right-handed world; nakladatelství Hamlyn, 2014 |