Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Intergenerational Learning in Education of Preschool Children |
Klíčová slova: | Mezigenerační učení, mezigenerační program, dítě předškolního věku, rodiče, prarodiče, mateřská škola, předškolní vzdělávání, pedagogický projekt |
Klíčová slova anglicky: | Intergenerational learning, intergenerational programm, preschool child, parents, grandparents, preschool education, pre-primary school, pedagogical project |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.01.2015 |
Datum zadání: | 16.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.03.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Téma DP si studentka sama zvolila na základě svých zkušeností s rodinami dětí docházejících do MŠ a zkušeností, které má z víceletého organizování mezigeneračního letního setkávání rodin s předškolními dětmi. Zpracování takto orientovaného tématu je přínosné pro komplexní zjišťování přínosu vzájemné vícegenerační interakce v rodinách s předškolními dětmi.
V teoretické části se DP zaměří na definice základních pojmů obsažených již v názvu a v širším pojetí tématu a na specifika přístupu k vzájemnému učení u tří generačních skupin, které budou respondenty v následném výzkumu (z pohledu psychologického, pedagogického, sociologického, případně filozofického). Zaměří se dále na současnou rodinu, její uspořádání, styly výchovy a potřeby dětí, rodičů a prarodičů v rodinném sdílení (opět z pohledu více disciplín). Může nastínit, jaká je nabídka možností prohloubit mezigenerační rodinné vazby (MŠ, veřejně nabízené aktivity a program letního mezigeneračního setkání). Empirická část bude sledovat tři generace respondentů -prarodiče, rodiče a děti předškolního věku. Základními cíli bude zjistit, zda účast na mezigeneračních aktivitách (případně sdílení společných zájmů v rámci rodiny) vede k větší míře uvědomění si možnosti vzájemného učení mezi všemi členy rodiny. Zjistit zda se mezigenerační učení uskutečňuje v současných rodinách, a jaké formy převládají, případně v čem především z pohledu jednotlivých generačních skupin spočívá předávání zkušeností a poznatků. Zvolit a formulovati dílčí cíle a v provázanosti s nimi i výzkumné otázky /nebo hypotézy. Vybrat respondentské skupiny ze zdroje MŠ a letního setkání. Zvolit adekvátní výzkumné metody- pozorování, dotazování, vytvoření, realizační ověření a evaluaci programu pro mezigenerační setkání. Následně budou analyzovány a interpretovány výsledky z jednotlivých výzkumných výstupů ve vztahu k výzkumným otázkám/hypotézám a v závěru i k cílům DP. |
Seznam odborné literatury |
Berman,E. Kniha /nejen/ pro dědečka a babičku. Bratislava: Perfekt. 1998.
De Singly, Y.F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. Fialová,I.a kol. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha:Slon,2000. Hauser, Schöner,I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 2000. Lacinová, L., Škrdlíková, P. Dost dobří rodiče. Praha: Portál, 2008. Meves, Ch. Dědo, mám tě rád. Matice cyrilometodějka, 1998. Machounová, J. Vnouče a já. Praha: Mona, 1987. Křivohlavý, J. Psychologie vděčnosti a nevděčnosti. Praha: Portál, 2008. Novák,T. Jak se domluvit s tchyní. Praha: Grada, 2005. Maříková, H. Proměny současné rodiny. Praha : Slon, 2000. Matoušek,O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997. Možný, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické napladatelství, 2008. Matějček, Z. Rodina vlastní, nevlastní. Matějček,Z.,Dytrich,Z. Radosti a strasti prarodičů a neb když máme vnoučata.Praha:Grada, 1997. Rabušicová,M.,Kamanová,L.Pevná,K. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita. 2011. Márová,Z. Být babičkou a mít babičku. Praha: SPN, 1885. Říčan, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2005. Říčan, P. S dětmi chytře a moudře. Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál,2013. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2003. Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. a II. 1.vyd.Praha:Portál,2000, 2003. Národní zpráva o rodině. Praha: MPSV, 2004. Statistická ročenka, 2013 |