Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Intergenerational Learning in Education of Preschool Children
Klíčová slova: Mezigenerační učení, mezigenerační program, dítě předškolního věku, rodiče, prarodiče, mateřská škola, předškolní vzdělávání, pedagogický projekt
Klíčová slova anglicky: Intergenerational learning, intergenerational programm, preschool child, parents, grandparents, preschool education, pre-primary school, pedagogical project
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 04.01.2015
Datum zadání: 16.01.2015
Datum a čas obhajoby: 24.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:29.03.2016
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma DP si studentka sama zvolila na základě svých zkušeností s rodinami dětí docházejících do MŠ a zkušeností, které má z víceletého organizování mezigeneračního letního setkávání rodin s předškolními dětmi. Zpracování takto orientovaného tématu je přínosné pro komplexní zjišťování přínosu vzájemné vícegenerační interakce v rodinách s předškolními dětmi.
V teoretické části se DP zaměří na definice základních pojmů obsažených již v názvu a v širším pojetí tématu a na specifika přístupu k vzájemnému učení u tří generačních skupin, které budou respondenty v následném výzkumu (z pohledu psychologického, pedagogického, sociologického, případně filozofického). Zaměří se dále na současnou rodinu, její uspořádání, styly výchovy a potřeby dětí, rodičů a prarodičů v rodinném sdílení (opět z pohledu více disciplín). Může nastínit, jaká je nabídka možností prohloubit mezigenerační rodinné vazby (MŠ, veřejně nabízené aktivity a program letního mezigeneračního setkání).
Empirická část bude sledovat tři generace respondentů -prarodiče, rodiče a děti předškolního věku. Základními cíli bude zjistit, zda účast na mezigeneračních aktivitách (případně sdílení společných zájmů v rámci rodiny) vede k větší míře uvědomění si možnosti vzájemného učení mezi všemi členy rodiny. Zjistit zda se mezigenerační učení uskutečňuje v současných rodinách, a jaké formy převládají, případně v čem především z pohledu jednotlivých generačních skupin spočívá předávání zkušeností a poznatků.
Zvolit a formulovati dílčí cíle a v provázanosti s nimi i výzkumné otázky /nebo hypotézy. Vybrat respondentské skupiny ze zdroje MŠ a letního setkání.
Zvolit adekvátní výzkumné metody- pozorování, dotazování, vytvoření, realizační ověření a evaluaci programu pro mezigenerační setkání.
Následně budou analyzovány a interpretovány výsledky z jednotlivých výzkumných výstupů ve vztahu k výzkumným otázkám/hypotézám a v závěru i k cílům DP.
Seznam odborné literatury
Berman,E. Kniha /nejen/ pro dědečka a babičku. Bratislava: Perfekt. 1998.
De Singly, Y.F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
Fialová,I.a kol. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha:Slon,2000.
Hauser, Schöner,I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 2000.
Lacinová, L., Škrdlíková, P. Dost dobří rodiče. Praha: Portál, 2008.
Meves, Ch. Dědo, mám tě rád. Matice cyrilometodějka, 1998.
Machounová, J. Vnouče a já. Praha: Mona, 1987.
Křivohlavý, J. Psychologie vděčnosti a nevděčnosti. Praha: Portál, 2008.
Novák,T. Jak se domluvit s tchyní. Praha: Grada, 2005.
Maříková, H. Proměny současné rodiny. Praha : Slon, 2000.
Matoušek,O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997.
Možný, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické napladatelství, 2008.
Matějček, Z. Rodina vlastní, nevlastní.
Matějček,Z.,Dytrich,Z. Radosti a strasti prarodičů a neb když máme vnoučata.Praha:Grada, 1997.
Rabušicová,M.,Kamanová,L.Pevná,K. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita. 2011.
Márová,Z. Být babičkou a mít babičku. Praha: SPN, 1885.
Říčan, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2005.
Říčan, P. S dětmi chytře a moudře. Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál,2013.
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2003.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. a II. 1.vyd.Praha:Portál,2000, 2003.
Národní zpráva o rodině. Praha: MPSV, 2004.
Statistická ročenka, 2013
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK