Svobodná výchova v Sudbury Valley School
Název práce v češtině: | Svobodná výchova v Sudbury Valley School |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Democratic Education in Sudbury Valley School |
Klíčová slova: | vzdělávací paradigma, svobodné učení, tradiční vzdělávání, demokratické školy, Sudbury Valley School |
Klíčová slova anglicky: | educational paradigma, freedom to learn, traditional education, democratic schools, Sudbury Valley School |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Voda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.01.2015 |
Datum zadání: | 02.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 13.01.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.11.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.01.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na aspekt svobody a s ní spojené odpovědnosti žáka v procesu svobodného vzdělávání. Diplomantka popíše realizaci principů svobodné výchovy v konkrétních podmínkách v Sudbury Valley School (USA). Fenomény svoboda a odpovědnost budou ozřejměny v kontextu běžného dne žáků v Sudbury Valley School. Výchozím zdrojem poznání bude obsahová analýza dokumentů a v ideálním případě i rozhovor s přímými účastníky vzdělávání v Sudbury Valley. |
Seznam odborné literatury |
GRAY, P. (2012). Svoboda učení. Praha: Scio. Dostupné též na http://www.svobodauceni.cz/svoboda_uceni_kniha.pdf
GRAY, P. (2013). Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life. New York: E-books. GREENBERG, D., SADOFSKY, M., LEMPKA, J. (2005.) The Pursuit of Happiness: The Lives of Sudbury Valley Alumni. The Sudbury Valley School. KALOUS, J. (2014). Změna vzdělávacího paradigmatu. Dostupné na http://www.ceskohledabudoucnost.cz/ OPPENHEIMER, M. (2014). Would You Send Your Kids to a School Where Students Make the Rules? Dostupné na http://www.newrepublic.com/article/116015/sudbury-valley-school-alternative-education-right-my-kids Další internetové zdroje: http://www.svobodauceni.cz/ http://www.eduin.cz http://www.ted.com http://www.sudval.org/ http://alternativestoschool.com/ http://www.democraticeducation.org/ http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn (blog Petra Graye) https://www.facebook.com/SudburyValleySchool https://www.youtube.com/watch?v=awOAmTaZ4XI (+ další videa z youtube) http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/04/the-one-room-schoolhouse-goes-high-tech/ https://www.tes.co.uk/article.aspx?storyCode=6424542 http://zhaolearning.com/2014/04/12/how-does-pisa-put-the-world-at-risk-part-5-racing-to-the-past/ http://www.newrepublic.com/article/116015/sudbury-valley-school-alternative-education-right-my-kids http://bookstore.sudburyvalley.org |
Předběžná náplň práce |
1. Úvod
2. Historie 3. Svobodné učení - principy 4. Den studenta v Sudbury Valley School – se zaměřením na aspekty • svobody - volba s kým, kdy, co a jak se učí • odpovědnosti – za vlastní učení, za řízení školy 5. Přínos konceptu svobodného vzdělávání • zájem, motivace, kompetence pro život – výpovědi žáků, absolventů 6. Závěr – inspirace pro vzdělávání v ČR |