Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strategie předvídání a její místo ve výuce literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Název práce v češtině: Strategie předvídání a její místo ve výuce literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Název v anglickém jazyce: Strategy of predicting and its role in teaching literature in primary schools
Klíčová slova: didaktika literární výchovy, počáteční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, čtenářské strategie, strategie předvídání, kritické myšlení
Klíčová slova anglicky: didactics of literature, early literacy, reading literacy, reading strategies, reading comprehension, predicting, critical thinking
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Hausenblas
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 17.12.2014
Datum zadání: 17.12.2014
Datum a čas obhajoby: 07.09.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:23.06.2016
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována v části "teoretické", tj. co do východisek, přičemž bude pracovat podloženě z odborné literatury a z analýzy pojmů. Další částí bude praktická, výzkumová, v níž diplomantka prozkoumá současnou praxi a svou zkušenost v dané problematice. Práce zahrne i shrnující výhled - jaká předsevzetí si budoucí učitel vnese do své praxe v dané problematice, čeho se bude držet nebo co hodlá ověřovat.
Seznam odborné literatury
KOŠŤÁLOVÁ, H. – ŠAFRÁNKOVÁ, K. – HAUSENBLAS, O. – ŠLAPAL, M.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
KRAMPLOVÁ, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha : ÚIV, 2002.
ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Čtení s předvídáním. Kritické listy, 2010, č. 37, s. 16-23.
ČÁP, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova - Karolinum, Praha, 1997.
KOŠŤÁLOVÁ, H.: Učíme se navzájem. Kritické listy, 2006, č. 24, s. 32-36.
BLOCK, C. C. - RODGERS, L. L. - JOHNSON, R. B.: Comprehension process instruction: Creating reading success in grades K-3. Guilford, New York 2004.
THOMAS C. FOSTER: Jak číst romány jako profesor. Přel. Petra Jelínková, Host, Brno, 2014.
OCZKUS, LORI D.: Reciprocal Teaching at Work: Strategies for Improving Reading Comprehension. Newark, DE: International Reading Association, 2003.
kol.: Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti
kol.: Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá jednou ze základních čtenářských strategií, a to předvídáním, ve výuce literární výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem DP je pojmenovat základní předpoklady úspěšné realizace této čtenářské strategie ve vyučování, jak ze strany učitele, tak ze strany žáka.
Teoretická část práce se věnuje základním principům této čtenářské strategie, dále problematiku mapuje v kontextu příbuzných pojmů a témat.
Výzkumná část práce shrnuje výsledky empirického šetření, které vychází z přípravy dvou modelových lekcí, jejich následné realizace v praxi a konečné reflexe. Jsou zde podrobně analyzovány vlastní metodické postupy, výpovědi žáků, doprovodné materiály, aj.
Pozornost je věnována také výběru vhodného textu pro potřeby předvídání. Práce poskytuje praktická doporučení učitelům, kteří se rozhodnou do výuky literární výchovy na prvním stupni ZŠ čtení s předvídáním zařadit.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with predicting, as one of the basic reading strategies applied through out the reading lessons in primary school. The major objective of this study is to identify the main conditions of successful application of this strategy in the field, in the terms of all three involving aspects: the teacher, the student and the text.
The theoretical part defines the key principles of this strategy. This part also analyzes related terms to that issue.
The practical part presents gathered data from the action research that involves planning reading lessons and my own teaching practice that has been finally reflected. The results of this research provide practical tips for teaching this strategy in literature lessons.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK