Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Název práce v češtině: Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Název v anglickém jazyce: Reading corner and his role in reading preliteracy
Klíčová slova: čtenářský koutek, mateřská škola, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti
Klíčová slova anglicky: the reading corner, kindergarten, reading literacy, reading preliteracy, work with book, methods of reading preliteracy development, program Reading and Writing for Critical Thinking
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.12.2014
Datum zadání: 19.12.2014
Datum a čas obhajoby: 23.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:10.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Popsat čtenářské koutky, které vyučující a děti na vybraných mateřských školách využívají; popsat činnosti, které se zde odehrávají; shrnout, jakým způsobem čtenářský koutek pomáhá v rozvoji čtenářské pregramotnosti.

Zásady pro vypracování:
1. Studium odborné literatury k tématům: metody pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti apod., program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, čtenářský koutek.
2. Na základě cíle diplomové práce si autorka klade tyto výzkumné otázky:
• Jak může být vybaven čtenářský koutek v mateřské škole?
• Jak MŠ získává knihy a časopisy (a jiné vybavení)?
• Jaké činnosti, sloužící rozvoji čtenářské pregramotnosti, jsou ve čtenářském koutku realizovány?
• Co vedlo učitele/ředitele k vytvoření čtenářského koutku?
• Jak nahlížejí na čtenářský koutek samy děti?
• 3. V praktické části autorka využije kvalitativní výzkum, metodu vícečetné případové studie na záměrně vybraných mateřských školách (2-3 případové studie). V rámci sběru dat autorka provede a) pozorování (pozorování vyučujících a dětí dané mateřské školy při činnostech ve čtenářském koutku – záznamové archy); b) hloubkové polostrukturované rozhovory s vyučujícími MŠ a vybranými dětmi a c) obsahovou analýzu dostupných materiálů (knihy, časopisy, pracovní listy a další materiály dostupné ve čtenářském koutku).
Seznam odborné literatury
Monografie
Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál.
Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha.
Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika.
Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Dílna čtení. Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení.
Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK.
Tomková, A., Marušák, R., Provazík, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. (2004). Agentura STROM: Praha.

Články
Hausenblas, O., Košťálová, H. (2006). Co je E – U – R. Kritické listy. roč. 2006, č. 22, s. 54-58. Dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty22_eur
Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK.
Kropáčková, J., Wildová, R., Kucharská, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, n. 4, p. 488–509, nov. 2014. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509
Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19.
Lepilová, K. (1994). Čtenářem se dítě stává ...? (K výzkumu tzv. předčtenářství). In Čtenář, Roč. 46, č. 4, s. 114-117.
Matějček, Z. (2000). Malí čtenáři. In Informatorium 3-8, Roč. 7, č. 8, s.5.
Mikešová, D. (2004/2005). Nová cesta ke knihám. In Komenský, Roč. 129, č.2 (2004/05), s. 9-18.
Těthalová. M. (2009). Knížka je můj kamarád. In Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Roč. 16, č. 6, s. 12-14.
Tuháčková, N. (2010). Jak čteme dětem. In Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 23-25.
Víšková, D. Čtenářský koutek pro všechny. In Kritické listy, Roč. 2011, č. 44, podzim, s. 17-18.
Wildová, R. (2011). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. In Pedagogika, Roč. 52, č. 1-2, s. 10-21.

Internetové zdroje:
Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
Gramotnosti ve vzdělávání. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii.pdf)
Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot
Informace o metodách vhodných pro rozvoj kritického čtení a myšlení, viz články dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php
Projekt Celé Česko čte dětem, dostupné z http://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/7/o-nas/
Předběžná náplň práce
1. V teoretické části se autorka nejprve zorientuje v odborné literatuře, která je věnována problematice rozvoje čtenářské pregramotnosti a čtenářským koutkům. Rovněž nastuduje literaturu věnující se kvalitativnímu výzkumu (zejména případové studii).
2. Na základě tohoto studia a vzhledem k výzkumným otázkám navrhne záznamový arch pro pozorování a otázky pro polostrukturovaný rozhovor s vyučujícími, příp. dětmi. Nasbíraná data bude dále analyzovat a interpretovat.
3. V závěru popíše podobu čtenářských koutků a činností, které vyučující, děti a případně jejich rodiče na vybraných mateřských školách využívají, a zhodnotí, jakým způsobem čtenářský koutek pomáhá k rozvoji čtenářské pregramotnosti.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK