Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Název práce v češtině: | Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading corner and his role in reading preliteracy |
Klíčová slova: | čtenářský koutek, mateřská škola, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti |
Klíčová slova anglicky: | the reading corner, kindergarten, reading literacy, reading preliteracy, work with book, methods of reading preliteracy development, program Reading and Writing for Critical Thinking |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.12.2014 |
Datum zadání: | 19.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Karel Starý, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce: Popsat čtenářské koutky, které vyučující a děti na vybraných mateřských školách využívají; popsat činnosti, které se zde odehrávají; shrnout, jakým způsobem čtenářský koutek pomáhá v rozvoji čtenářské pregramotnosti.
Zásady pro vypracování: 1. Studium odborné literatury k tématům: metody pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti apod., program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, čtenářský koutek. 2. Na základě cíle diplomové práce si autorka klade tyto výzkumné otázky: • Jak může být vybaven čtenářský koutek v mateřské škole? • Jak MŠ získává knihy a časopisy (a jiné vybavení)? • Jaké činnosti, sloužící rozvoji čtenářské pregramotnosti, jsou ve čtenářském koutku realizovány? • Co vedlo učitele/ředitele k vytvoření čtenářského koutku? • Jak nahlížejí na čtenářský koutek samy děti? • 3. V praktické části autorka využije kvalitativní výzkum, metodu vícečetné případové studie na záměrně vybraných mateřských školách (2-3 případové studie). V rámci sběru dat autorka provede a) pozorování (pozorování vyučujících a dětí dané mateřské školy při činnostech ve čtenářském koutku – záznamové archy); b) hloubkové polostrukturované rozhovory s vyučujícími MŠ a vybranými dětmi a c) obsahovou analýzu dostupných materiálů (knihy, časopisy, pracovní listy a další materiály dostupné ve čtenářském koutku). |
Seznam odborné literatury |
Monografie
Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál. Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha. Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál. Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Dílna čtení. Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení. Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK. Tomková, A., Marušák, R., Provazík, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK. Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. (2004). Agentura STROM: Praha. Články Hausenblas, O., Košťálová, H. (2006). Co je E – U – R. Kritické listy. roč. 2006, č. 22, s. 54-58. Dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty22_eur Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK. Kropáčková, J., Wildová, R., Kucharská, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, n. 4, p. 488–509, nov. 2014. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509 Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19. Lepilová, K. (1994). Čtenářem se dítě stává ...? (K výzkumu tzv. předčtenářství). In Čtenář, Roč. 46, č. 4, s. 114-117. Matějček, Z. (2000). Malí čtenáři. In Informatorium 3-8, Roč. 7, č. 8, s.5. Mikešová, D. (2004/2005). Nová cesta ke knihám. In Komenský, Roč. 129, č.2 (2004/05), s. 9-18. Těthalová. M. (2009). Knížka je můj kamarád. In Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Roč. 16, č. 6, s. 12-14. Tuháčková, N. (2010). Jak čteme dětem. In Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 23-25. Víšková, D. Čtenářský koutek pro všechny. In Kritické listy, Roč. 2011, č. 44, podzim, s. 17-18. Wildová, R. (2011). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. In Pedagogika, Roč. 52, č. 1-2, s. 10-21. Internetové zdroje: Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka Gramotnosti ve vzdělávání. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii.pdf) Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot Informace o metodách vhodných pro rozvoj kritického čtení a myšlení, viz články dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php Projekt Celé Česko čte dětem, dostupné z http://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/7/o-nas/ |
Předběžná náplň práce |
1. V teoretické části se autorka nejprve zorientuje v odborné literatuře, která je věnována problematice rozvoje čtenářské pregramotnosti a čtenářským koutkům. Rovněž nastuduje literaturu věnující se kvalitativnímu výzkumu (zejména případové studii).
2. Na základě tohoto studia a vzhledem k výzkumným otázkám navrhne záznamový arch pro pozorování a otázky pro polostrukturovaný rozhovor s vyučujícími, příp. dětmi. Nasbíraná data bude dále analyzovat a interpretovat. 3. V závěru popíše podobu čtenářských koutků a činností, které vyučující, děti a případně jejich rodiče na vybraných mateřských školách využívají, a zhodnotí, jakým způsobem čtenářský koutek pomáhá k rozvoji čtenářské pregramotnosti. |